به گزارش مرز اقتصاد، به نفل از ایرنا به نقل از رسانه های محلی، کشورهای آسیای مرکزی با هدف هویتبخشی به محصولات منطقهای و توسعه تجارت، تصمیم گرفتند برند مشترک با عنوان «ساخته شده در آسیای میانه» (Made in Central Asia)» را ایجاد کنند و حجم تبادلات تجاری خود را تا ۲۰ میلیارد دلار افزایش دهند.
این تصمیم در نخستین نشست وزرای تجارت و سرمایهگذاری کشورهای آسیای مرکزی و جمهوری آذربایجان در تاشکند، اتخاذ شد. در این نشست، وزرای اقتصادی بر افزایش همکاریهای تجاری و صنعتی و ایجاد زمینههای مشترک برای سرمایهگذاری تأکید کردند.
لذیذ قدرتاف وزیر سرمایهگذاری، صنعت و تجارت ازبکستان، پیشنهاد داد مدل همکاری منطقهای از خرید و فروش ساده به مدل «سرمایهگذاری، تولید و فروش» تغییر کند تا اقتصاد منطقه بیش از پیش یکپارچه و توانمند شود.
در چارچوب این برنامه، قرار شد گمرکها هماهنگ شوند، فرآیندهای اسناد دیجیتال اجرایی شود، مدارک مجوزی متقابل به رسمیت شناخته شود و سیستم «پنجره واحد» برای تجارت ایجاد شود. همچنین فهرست الکترونیکی مشترک تولیدکنندگان و ادغام پلتفرمهای دیجیتال وزارتخانهها و اتاقهای بازرگانی کشورهای عضو از اقدامات مهم دیگر خواهد بود.
ذوقی ذوقیزاده وزیر توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان، بر دیجیتالی شدن اقتصاد منطقه تأکید کرد و نمونههایی از استارتآپهای موفق تاجیکی از جمله Zypl.ai در حوزه هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) و Alif در حوزه فینتک (FinTech) را معرفی کرد.
انتظار میرود برند «Made in Central Asia» رسماً در سال ۲۰۲۶ و در جریان «مجمع سرمایهگذاری آسیای مرکزی و جمهوری آذربایجان (Central Asia and Azerbaijan Investment Forum)» در شهر سمرقند معرفی شود.
در پایان نشست، کشورهای عضو بیانیهای مشترک امضا کردند و متعهد شدند همکاری اقتصادی و صنعتی خود را تقویت کرده و ابزارهای نوین سرمایهگذاری را توسعه دهند.
منطقه آسیای مرکزی شامل کشورهای قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، قرقیزستان و تاجیکستان است. این منطقه محصور در خشکی تاریخی غنی دارد و مسیرهای مهم جاده ابریشم از آن عبور میکرده است.
