علی جبارزاده، کارگردان «آقای سانسور»، با اشاره به چالشهای همکاری با بهرام افشاری پیش از شهرت و نقل خاطراتی از آن زمان، از انتخابهای شغلی هوتن شکیبا و عدم حضورش در این فیلم پرده برداشت.
علی جبارزاده کارگردان فیلم «آقای سانسور» و همچنین «قرمز یواش»، نظرات خود را در خصوص همکاری با بهرام افشاری در فیلم «آقای سانسور» به اشتراک گذاشته است.
تجربه همکاری با بهرام افشاری پیش از شهرت
جبارزاده با اشاره به خاطراتی از همکاری با بهرام افشاری قبل از موفقیتهایش در «پایتخت»، بیان کرد که همیشه به دنبال کار با بازیگرانی بود که شناخته نشده اما با استعداد هستند. او افزود که در سالی که «آقای سانسور» ساخته شد، بهرام افشاری هنوز در فیلمهای کمدی ظاهر نشده بود و حتی «پایتخت» نیز پخش نشده بود. تنها کار سینمایی او تا آن زمان «کارگر ساده نیازمندیم» بود.
چالشهای سرمایهگذاری برای حضور بهرام افشاری
جبارزاده به مشکلاتی که با سرمایهگذار در بستن قرارداد با بهرام افشاری وجود داشت، نیز اشاره کرد. این سرمایهگذار علاقهای به همکاری با افشاری نداشت و تمایل به حضور محمدرضا فروتن و مجید صالحی در این فیلم داشت. اما جبارزاده با تجربهای که از تئاتر آنها داشت، معتقد بود که همکاری هوتن شکیبا و بهرام افشاری به نفع فیلم است.

عدم تمایل هوتن شکیبا به بازی در فیلم
جبارزاده اظهار داشت که در آن زمان هوتن شکیبا در سریال «لیسانسهها» بازی میکرد و نمیخواست به عنوان کمدین وارد سینما شود. این بازیگر قصد داشت با یک اثر جدی وارد سینما شود و در نهایت با فیلم «شبی که ماه کامل شد» به سینما آمد.
تغییراتی در کستینگ فیلم
سرمایهگذار در نهایت بهرام افشاری را پذیرفت، زیرا نمیتوانست با مجید صالحی همکاری کند. با این حال اکران فیلم به تأخیر افتاد و به جای آنکه همزمان با معروفیت افشاری در «پایتخت» نمایش داده شود، در نهایت در شرایط دیگری اکران شد و در کنار «شنای پروانه» رکورد فروش آنلاین را شکست.
وی در ادامه درباره نقش بازیگران در فیلمهای کمدی توضیح داد و گفت که در صورتی که او تصمیمگیرنده بود، با این همه بازیگر شناخته شده همکاری نمیکرد و تلاش میکرد از هنرمندان بااستعداد اما کمتر شناخته شده استفاده کند.
به عنوان مثال، انتخاب کاظم نوربخش برای «لب خط» یکی از این تلاشها بود، در حالی که اطرافیان تصور نمیکردند او بازیگر مناسبی باشد اما جبارزاده به استعداد او اعتماد داشت.
پروژههای جدید و چالشهای فیلمنامه
جبارزاده درباره چالشهای تغییرات در فیلمنامه یکی از پروژههای جدید خود اظهار داشت. او فیلمنامهای با عنوان «دنیای ایکس» در نظر داشت که مجوز نگرفت و در نهایت به فیلمنامهای دیگر تغییر یافت. داستان آن درباره جهانی بود که ویروسی روی مردها اثر میگذارد و دنیای زنانهای به وجود میآورد، اما بازخوردهای منفی از سوی اعضای شورا نسبت به آن وجود داشت.

استفاده از فیلمنامه در پروژههای دیگر
جبارزاده بیان کرد که برخی از ایدههای فیلمنامهاش در سریال «روزی روزگاری مریخ» مورد استفاده قرار گرفت. او ادامه داد که اگرچه پروانه ساختی به آن فیلمنامه داده نشد، اما فیلمنامه نظر بسیاری را به خود جلب کرده بود و پیشنهاد شده بود که برای استودیوهای بینالمللی فرستاده شود.
