آغاز حفاری خط ۱۰ متروی تهران با استفاده از دومین دستگاه غول‌پیکر مکانیزه (TBM) نوید گسترش شبکه حمل‌ونقل ریلی پایتخت به ۵۰۰ کیلومتر را می‌دهد و گامی مؤثر در کاهش معضلات ترافیکی و توسعه شهری خواهد بود.

همشهری-مهدی اسماعیل پور: خط۱۰ تنها خط جدید مترو است که عملیات اجرایی و حفاری تونل آن آغاز شده و به‌سرعت درحال پیشروی است. پس از آغاز حفاری و ساخت تونل توسط دستگاه حفار مکانیزه (TBM) اول که طول آن به حدود ۲کیلومتر رسیده است، حالا مونتاژ دومین دستگاه تی‌بی‌ام به پایان رسیده تا دومین غول حفاری مکانیزه هم برای ساخت این مسیر تونلی ۴۷کیلومتری وارد عرصه شود. فرهاد زمانی، مجری خط۱۰ درباره آخرین وضعیت این پروژه و ورود دومین دستگاه تی‌بی‌ام توضیحات بیشتری می‌دهد.

پیشروی خط ۱۰
عملیات حفاری خط۱۰ از اواخر سال۱۴۰۲ از کارگاه میدان دریاچه شهدای خلیج‌فارس در منطقه۲۲ آغاز شد و هرچند موانعی مانند گودهای بزرگ و ناایمن یا فاضلاب مجتمع‌های مسکونی در مسیر حفاری وجود داشت که باعث شد سرعت پیشروی دستگاه تی‌بی‌ام (دستگاه حفار مکانیزه) کند شود، اما این موانع جلوی پیشروی را نگرفت و اکنون حدود ۱۷۵۰متر از مسیر تونل خط۱۰ حفاری شده است. دستگاه حفار اول از میدان دریاچه شهدای خلیج‌فارس حرکت کرده و از میدان ساحل هم رد شده و به سمت شرق درحال پیشروی است. میزان پیشرفت حفاری با دستگاه اول حدود ۲۱۰متر در ماه است و به‌این‌ترتیب میزان حفاری این دستگاه تا پایان سال با ۸۴۰متر پیشروی به حدود ۲۵۹۰متر خواهد رسید.

ورود دومین دستگاه تی بی ام
برای تکمیل پروژه خط۱۰ که از ایستگاه ملکی تا فلکه سوم تهرانپارس، شرق و غرب تهران را در نوار شمالی پایتخت به یکدیگر متصل می‌کند، ۵دستگاه تی‌بی‌ام درنظر گرفته شده است که به‌مرور از بخش‌های مختلف پروژه شروع به حفاری و ساخت تونل خواهند کرد. دستگاه تی‌بی‌ام اول قرار است پس از حدود ۹.۱کیلومتر پیشروی به سمت شرق، در کارگاه جنت‌آباد از تونل خط۱۰ خارج شود. البته حفاری این خط به‌عنوان یکی از خطوط جدید متروی تهران با ورود دومین دستگاه تی‌بی‌ام سرعت بیشتری می‌گیرد. این دستگاه قرار است از کارگاه جنت‌آباد عملیات حفاری را به سمت شرق و نمایشگاه بین‌المللی تهران ادامه دهد. اوایل آذرماه مونتاژ یکی از مهم‌ترین قطعات دومین دستگاه حفار مکانیزه در کارگاه جنت‌آباد با نصب «کاترهد» به پایان رسید و اکنون در مراحل تکمیل مونتاژ است.

آغاز حفاری دستگاه دوم از دی ماه ۱۴۰۴
با تکمیل مونتاژ قطعات مکانیکی دومین دستگاه تی‌بی‌ام حالا فقط انجام تست‌های نهایی برقی، مکانیکی و هیدرولیکی باقی مانده است تا دستگاه دوم هم در خط۱۰ شروع به حفاری کند؛ قطعاتی که در اصل کار برش‌دادن خاک و ایجاد حفره تونلی را انجام می‌دهد و از اصلی‌ترین و مهم‌ترین قطعات دستگاه حفار مکانیزه است. عملیات تکمیل دستگاه حفار مکانیزه آذرماه به پایان می‌رسد. پس از تکمیل مونتاژ بخش‌های باقیمانده، عملیات حفاری دومین دستگاه تی‌بی‌ام نیز از دی‌ماه در کارگاه جنت‌آباد در منطقه۵ به سمت شرق تهران آغاز خواهد شد.

تی بی ام دوم سال ۱۴۰۸ به نمایشگاه می رسد
طول مسیر حفاری دومین دستگاه تی‌بی‌ام حدود ۱۰کیلومتر است که از کارگاه جنت‌آباد شروع می‌شود و تا نمایشگاه بین‌المللی ادامه دارد. البته برای عملیات حفاری و ساخت تونل در این بخش از خط۱۰ متروی تهران حدود ۴سال زمان پیش‌بینی شده است؛ یعنی با تامین بموقع منابع مالی، در سال۱۴۰۸ دومین دستگاه حفار مکانیزه از ایستگاه نمایشگاه بین‌المللی خارج خواهد شد.

سال ۱۴۰۹اولین افتتاح خط ۱۰
خط۱۰ متروی تهران قرار است در چند بخش اجرا شود و به بهره‌برداری برسد. فاز اول پروژه برای تکمیل و بهره‌برداری به طول تقریبی ۲۵کیلومتر از ایستگاه وردآورد تا ایستگاه میدان کتاب امتداد دارد و خط۱۰ را به خطوط ۵، ۶، و ۷ متصل می‌کند. به موازات حفاری تونل در این بخش، ساخت ایستگاه‌ها نیز پیش خواهد رفت. اولویت عملیات اجرایی احداث ایستگاه‌ها با مسیر بخش غربی پروژه است. ‌هدف این است که درصورت تامین منابع مالی پروژه تا ۵سال آینده تقریبا۲۰کیلومتر از مسیر خط۱۰ با تعداد ایستگاه‌های مناسب به بهره‌برداری برسد.

مسیر حفاری دستگاه TBM اول
از میدان دریاچه شهدای خلیج فارس تا جنت آباد
طول: حدود ۹.۱ کیلومتر
آغاز حفاری: آذر۱۴۰۲
مسیر حفاری دستگاه TBM دوم
از جنت آباد تا نمایشگاه بین المللی تهران
طول: حدود ۱۰ کیلومتر
آغاز حفاری: دی ماه ۱۴۰۴

مشخصات خط ۱۰ متروی تهران
طول مسیر: ۴۷ کیلومتر
تعداد ایستگاه: ۳۵
ابتدا:ایستگاه ملکی
انتها:فلکه سوم تهرانپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *