به گزارش مرز اقتصاد،به نقل از خبرنگار سیاسی ایرنا، در گفت و گو با یعقوب رضازاده درباره یادداشت تفاهم خاتمه جنگ تحمیلی آمریکا و رژیم صهیونیستی بر علیه ایران، گفت: جمهوری اسلامی ایران با بهره بردن از تجربه هشت سال دفاع مقدس و رهنمودهای امام شهید، قدرت بازدارندگی خود را بسیار ارتقاء داد. نتیجه این قدرت بازدارندگی را در جنگ تحمیلی سوم همه دنیا مشاهده کردند تا آنجا که حتی تحلیلگران و کارشناسان مسائل بین الملل این تفاهم نامه را «پیروزی کامل سیاسی» برای جمهوری اسلامی ایران میدانند. چرا که در حقیقت ترامپ با مشورتهای عدهای از نزدیکان هم فکرش برای حمله به کشورمان ترغیب شد، ولی به هیچکدام از اهداف خود نرسید.
عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس، بزرگترین بازنده توافق بین جمهوری اسلامی ایران و آمریکا را رژیم صهیونیستی برشمرد و گفت: نتانیاهو با هدف حفظ جایگاه سیاسی و موقعیت خود، آمریکا را وارد کارزار جنگ علیه ایران کرد ولی امروز میبیند نه تنها به هیچکدام از اهدافش نرسید، بلکه میزان اعتبار نداشتهاش هم در پیش آمریکا کاهش یافته و حمایتهای کمتری از سوی ایالات متحده را شاهد است.
رضازاده با بیان اینکه هیمنه آمریکا در جنگ ۱۲ روزه و ۴۰ روزه شکست، افزود: آمریکاییها در جنگ ۱۲ روزه متصور بودند جمهوری اسلامی ایران در بازه زمانی ۷۲ ساعته سقوط خواهد کرد. ولی با انسجام ملی و قدرت نظامی نیروهای مسلح کشورمان، دشمن نتوانست به خواستههای خود برسد.
وی اضافه کرد: در جنگ ۴۰ روزه هم به رغم شهادت امام امت، جمعی از فرماندهان کشور، دانش آموزان میناب و مردم عزیز کشورمان که توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند، اما قدرت رهبری جدید نظام و نیروهای مسلح کشورمان همراه با مقاومت بیش از سه ماه مردم در کنار توان موشکی و قدرت استراتژیک تنگه هرمز، امید آمریکاییها را به یاس تبدیل کرد و نتیجه آن فروریختن هیمنه آمریکایی شد.
رضازاده درباره اهمیت حمایت از تیم مذاکره کننده کشورمان تصریح کرد: همانطور که رهبر عزیز فرمودند، قدرت جمهوری اسلامی ایران در این جنگ ناشی از قدرت میدان، قدرت دیپلماسی، انسجام مردمی و همسویی رسانهها با مواضع به حق کشورمان بود که در نهایت به شکست دشمن انجامید. به عبارتی قدرت موشکی و پهپادی ایران همراه با انسجامی که توسط مردم در تجمعات شبانه با حضور حداکثر مسوولان و نمایندگان مجلس شکل گرفت.
هرجنگی با مذاکره باید به پایان برسد/لزوم حمایت از تیم مذاکره کننده
عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: از طرفی هر جنگی سبب ضرر و زیان به زیرساختهای کشور و کشته و زخمی شدن مردم میشود و هر جنگی هم در نهایت باید با مذاکره به پایان برسد که خوشبختانه تیم مذاکره کننده کشورمان در مرحله نخست گفت و گوها این کار را با دقت و پیروزمندانه به پایان رساندند. در مرحله دوم مذاکرات هم این موضوع در سوئیس در حال انجام است و مقام معظم رهبری، ارکان حاکمیت و حداکثر نمایندگان مجلس به تیم مذاکره کننده اعتماد دارند.
وی تاکید کرد: افراد حاضر در هیات مذاکره کننده کشورمان بارها در مراحل سخت آزمایش شدند و عملکرد موفقی از خود به جا گذاشتند و خوشبختانه تیم مذاکره کننده با اقتدار از منافع ملی کشور در برابر طرف مقابل دفاع خواهند کرد.
نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی گفت: باید قبول کنیم که اطلاع رسانی به مردم درباره عملکرد هیات مذاکره کننده ضعیف است و باید مردم زودتر در جریان مذاکرات قرار بگیرند. همچنین رسانه ملی و سایر رسانهها در آگاهی مردم درباره مذاکرات نقش مهمی دارد تا توطئه های دشمنان در آینده را خنثی کنند.
رضا زاده خاطرنشان کرد: از طرفی رهبر معظم انقلاب بارها از تیم مذاکره کننده حمایت کردند و وقتی رهبری و ارکان نظام حامی تیم مذاکره کننده هستند، هرگونه تخریب هیات مذاکره کننده در حقیقت حرکت در خلاف منویات رهبری نظام است.
نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش رژیم صهیونیستی برای ایجاد مانع در مذاکرات تا آمریکا وادار به خروج از این تفاهم نامه و ترغیب به جنگ دوباره شود، گفت: رژیم صهیونیستی تلاش دارد با مجاب کردن آمریکا مانع به نتیجه رسیدن این تفاهم نامه شود. در حالی که اگر مسئولان آمریکایی اینبار بدون تبعیت از فشارهای رژیم صهیونیستی و طبق استقلال رأی خود با ایران به جمعبندی برسند، این رویه به نفع ایالات متحده آمریکا خواهد بود تا از درگیریها و تنشهای منطقهای، بهویژه در منطقه خلیج فارس، دور شوند.
