بودجه خاکستری تهران در سال 1402

آن‌گونه که پرویز سروری، نایب‌رییس شورای شهر تهران اظهار کرده است، امروز شهرداری بودجه سال آتی خود را به مبلغ ۷۰ تا ۷۵ هزار میلیارد تومان ارایه می‌کند.

به گزارش مرز اقتصاد و به نقل از خبرگزاری تعادل، بودجه تهران در سال جاری بالغ بر ۵۰ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان است و رسیدن این مبلغ به ۷۰ یا ۷۵ هزار میلیارد تومان به معنی رشد ۳۹ تا ۴۹ درصدی بودجه شهری در سال آینده خواهد بود. اگرچه این رشد‌های اسمی در نوع خود قابل توجه هستند و اعدادی به بزرگی ۲۰ تا ۲۵ هزار میلیارد تومان به بودجه سال ۱۰۲ شهرداری افزوده خواهد شد، اما از آنجا که تورم سالانه تا پایان دیماه سال جاری به بیش از ۵۱ درصد بالغ شد و به احتمال بسیار زیاد طی دو ماهه باقیمانده از سال نیز دست‌کم ۵ درصد دیگر به آن افزوده می‌شود و در پایان سال تورمی در حدود ۵۶ درصد خواهیم داشت، رشد ۳۹ تا ۴۹ درصدی بودجه شهری تهران همچنان پشت سر تورم عمومی طی طریق خواهد کرد و از این منظر، بودجه انقباضی قلمداد خواهد شد.

البته نباید فراموش کرد که دولت در لایحه بودجه سال آتی، میزان افزایش حقوق کارکنان دولت را ۲۰ درصد تعیین کرده است. از این رو، در صورت تفکیک هزینه‌های جاری شهرداری بابت پرداخت حقوق‌ها از سایر هزینه‌ها، بخش باقیمانده از بودجه، انبساطی محسوب خواهد شد. البته این مساله مشروط به این خواهد بود که در سال آتی، مدیران شهرداری تحت تاثیر درخواست‌های کارکنان خود، ساز متفاوتی از پیشنهاد دولت کوک نکنند یا اینکه نمایندگان مجلس در جریان بررسی جزییات بودجه کشور، افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان را وتو نکند.

از این رو، می‌توان گفت که در حال حاضر بودجه شهرداری تهران در سال آینده خاکستری رنگ است و نمی‌توان ارزیابی دقیقی از انقباضی یا انبساطی بودن آن داشت. گو اینکه با بالا و پایین شدن چند درصد رشد اسمی یا رشد واقعی بودجه سال آتی شهر تهران، مشکلی حل نمی‌شود. چه آنکه نیازهای مالی تهران با توجه به توقف سرمایه‌گذاری‌های ناشی از افت درآمدهای شهرسازی و روند صعودی هزینه‌ها بر اثر تحریم و تورم، بر پایه قیمت‌های سال جاری، دستکم به حدود ۱۰ برابر بودجه سال جاری این شهر رسیده است.

در همین رابطه، علیرضا زاکانی، شهردار تهران در نشست علنی شورای شهر در تاریخ ۲۵ دیماه سال جاری به هنگام رونمایی از چهارمین برنامه توسعه این شهر اعلام کرد: «۵۰۷ هزار میلیارد تومان برای توسعه حمل و نقل عمومی در برنامه چهارم توسعه در نظر گرفته شده که ۳۶۰ هزار میلیارد تومان از این میزان به مترو اختصاص دارد.» این همه در حالی است که تمام نیازهای عمرانی و توسعه‌ای شهر تهران به حمل و نقل عمومی منحصر نمی‌شود و در سایر حوزه پایتخت نیازمند سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه است.

به گزارش «تعادل»، در پی رکود بازار مسکن تهران در سال ۱۳۹۲ و تداوم آن به مدتی در حدود ۴ سال، بازار ساخت و ساز در این شهر از رونق افتاد. تداوم وضعیت معاملاتی بازار ملک از سال ۱۳۹۷ به بعد نیز به این مشکل دامن زد و آن را عمیق‌تر کرد به گونه‌ای که در بهار سال جاری، افت تعداد پروانه واحدهای مسکونی به کمتر از ۶ هزار واحد رسید که در ۱۸ سال گذشته بی‌سابقه بود.

در چنین وضعیتی، درآمدهای شهرداری پایتخت از محل شهرسازی به‌شدت افت کرد و در غیاب درآمدهای پایدار شهری، به توان مالی این سازمان آسیب جدی وارد کرد. از اواخر سال ۱۳۹۸ نیز با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کسب و کارهای شهری، بار دیگر به درآمدهای شهرداری شوک وارد شد، همزمان هزینه‌های شهرداری برای نظافت و ضد عفونی کردن ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت افزایش یافت و در نتیجه شکاف میان منابع و مصارف این سازمان عمیق‌تر شد. یکی از پیامدهای پنهان این وضعیت که همگام با جهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری از ناوگان (به دلیل تورم و تحریم) بود، عدم سرمایه‌گذاری مناسب در جایگزینی ناوگان و حتی تعمیر و نگهداری از ناوگان موجود بود به گونه‌ای که ناوگان ۶ هزار دستگاهی اتوبوس در سال ۱۳۹۶ هم اینک به ۲ هزار دستگاه کاهش یافته است.

بودجه امروز تقدیم شورا می‌شود

پرویز سروری نایب‌رییس شورای شهر تهران در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به لایحه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران که گفته شده روز سه شنبه به شورای شهر تهران تقدیم خواهد شد گفت: با توجه به اینکه سال گذشته سال اول بود بسیاری از نمایندگان به صورت سختگیرانه و با توجه به نگرانی‌های خود با لایحه بودجه برخورد کردند.

وی ادامه داد: اما برای سال آینده و با توجه به اینکه در سال ۱۴۰۰ بودجه به صورت ۹۹ درصدی محقق شد و در ۶ ماهه اول امسال نیز شاهد تحقق ۴۲ درصدی بودجه بودیم. برداشت ما این است که رقم ۵۰ هزار میلیارد تومان را رد خواهیم کرد.

نایب‌رییس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه به اعتقاد من این‌بار نمایندگان شورای شهر اعتماد بیشتری به تحقق بودجه دارند اظهار کرد: برداشت من این است که شهرداری بودجه خود را به مبلغ ۷۰ الی ۷۵ هزار میلیارد تومان ارایه کند.

سروری گفت: همچنین معتقد هستم که شهرداری و شورای شهر نیز به مشکل جدی برخورد نخواهند کرد.

بودجه مبتنی بر برنامه چهارم توسعه

معاون شهردار تهران نیز با تایید خبر تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به شورای اسلامی شهر تهران در جلسه علنی سه‌شنبه چهارم بهمن‌ماه تصریح کرد: این لایحه با مشارکت همه ارکان شهرداری و مبتنی بر رویکردها و اولویت‌های برنامه چهارم توسعه شهری تنظیم شده است و فردا باحضور شهردار تقدیم پارلمان شهری خواهد شد.

مجید باقری معاون برنامه‌ریزی، توسعه منابع انسانی و امور شورای شهرداری تهران ادامه داد: یک هفته پس از تصویب برنامه چهارم توسعه در صحن شورا، شهرداری تلاش کرد که اولویت‌ها و رویکردهای بودجه سال آینده را تنظیم کرده و سپس آن را تقدیم نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر کند.

معاون شهردار تهران تأکید کرد: امیدوار هستیم این لایحه بودجه موجبات حل و فصل بسیاری از مشکلات شهروندان تهرانی بشود. یکی از شاخصه‌های این بودجه ملاحظه انتخاب‌های مردم برای پروژه‌های کوچک‌مقیاس محلی در طرح «من شهردارم» در بودجه سال آینده است.

وی در خاتمه بیان کرد: جزییات مفاد این لایحه بعد از تقدیم به اعضای شورای شهر، در یک نشست خبری به اطلاع عموم خواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *