فنلاند: مذاکرات با ترکیه درباره عضویت در ناتو نیازمند وقفه است/شاید بدون سوئد ادامه دهیم

وزیر امور خارجه فنلاند امروز (سه شنبه) اعلام کرد: در مذاکرات بین فنلاند و سوئد با ترکیه برای عضویت در ناتو نیازمند یک توقف هستیم.

به گزارش مرز اقتصاد و به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد، پس از اعتراضات در نزدیک سفارت ترکیه در استکهلم و همچنین هتک حرمت قرآن، دولت سوئد نباید انتظار حمایت آنکارا برای عضویت در ناتو را داشته باشد.

در این میان، پکا هاویستو، وزیر امور خارجه فنلاند گفت: پیش از آنکه ما به مذاکرات سه‌جانبه برگردیم و درباره عضویت فنلاند و سوئد در ناتو گفت‌وگوها را از سر بگیریم، به یک توقف نیاز داریم تا اوضاع آرام شود. فکر می‌کنم چند هفته باید به خودمان تنفس بدهیم.

سوئد و فنلاند پس از حمله ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ روسیه به اوکراین؛ به دنبال عضویت در ناتو هستند. آن ها اکنون نیازمند حمایت تمامی کشورهای عضو ناتو برای پیشبرد عضویت خود در این ائتلاف نظامی‌اند.

اما ترکیه گفته که سوئد باید اقداماتی جدی در ارتباط با مقابله با گروه‌هایی انجام دهد که از نقطه نظر آنکارا، تروریستی هستند. وزیر امور خارجه فنلاند در ادامه صحبت‌هایش گفت: استکهلم و هلسینکی بارها گفته‌اند که قطعا مایلند به ائتلاف نظامی ناتو ملحق شوند و در این مساله تغییری ایجاد نشده است.

وی تصریح کرد: فنلاند که به طور مشترک با سوئد برای عضویت در ناتو در ماه مه ۲۰۲۲ درخواست داد، ممکن است ادامه روند الحاق را بدون استکهلم بررسی کند. ما باید آماده ارزیابی مجدد وضعیت باشیم. آیا اتفاقی افتاده است که در دراز مدت مانع از پیشرفت درخواست سوئد شود؟ اکنون برای نظر دادن به آن خیلی زود است.
این دیپلمات ارشد دولت فنلاند همچنین خاطرنشان کرد که الحاق همزمان دو کشور شمال اروپا به ناتو “از منظر امنیت هر دو کشور” از اهمیت بیشتری برخوردار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *