مسعود رضایی گفت: با تمام حرف‌ها و نگرش‌ها به اسلام که آن را دینی منفعل نشان می‌دادند، انقلاب اسلامی نشان داد با رو آوردن به «اسلام ناب محمدی» می‌توان در برابر جریان سلطه و در رأس آن آمریکا ایستادگی کرد.
به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، از رهبران انقلاب ۵۷ تا تحلیلگران سیاسی در داخل و خارج از کشور، انقلاب ایران را حرکتی فراملّی و به تعبیر علوم سیاسی «انترناسیونالیستی» تعریف کرده‌اند. درباره شاخصه‌های فراملی این انقلاب تصمیم گرفتیم با مسعود رضایی، پژوهشگر عبوم سیاسی و تاریخ معاصر گفت‌وگویی داشته باشیم که در ادامه حاصل کار را می‌خوانید. ظهوری در عصر فرامانروایی چپ و راست مسعود رضایی در ابتدا گفت: انقلاب اسلامی همان‌گونه که از اسمش پیداست، انقلابی مبتنی بر آموزه‌ها و ارزش‌های دین اسلام است. این واقعه عظیم در ایران هنگامی رخ داد که دو تفکر و ایدئولوژی بزرگ، یعنی کمونیسم و سرمایه‌داری دو قطب غرب و شرق عالم را تشکیل داده بودند و هر فعالیت بین‌المللی و گسترده جهانی در ذیل این دو شکل می‌گرفت و اساساً کشورهای دنیا با توجه به نزدیکی و دوری‌شان به یکی از این دو قطب تعریف و تحلیل می‌شدند. جبهه مردمی آزادی‌بخش فلسطین یکی از گروه‌های چپ فلسطینی است جنگ با اسرائیل جنبه ناسیونالیستی داشت  وی افزود: حتی در مناطق اشغالی فلسطین، مبارزان آزادی‌خواه اکثراً متأثر از رویکردهای سوسیالیستی و کمونیستی بودند و آزادی فلسطین برای بسیاری از اعراب جنبه جهاد و شهادت در راستای باورهای دینی نداشت، بلکه از روی خویِ عربی و انگاره‌های ناسیونالیستی بود. زعم و اندیشه آن‌ها بر این بود که تفکر «مارکسیسم» راه و روش مبارزه را می‌آموزد و سایر مرام‌ها و تفکرها در صورت‌بندی مقوله مبارزه عاجز هستند.  مبارزه را در مارکسیسم بجویید! او اشاره کرد: در کشور خودمان نیز این تفکر وجود داشت که مبارزه را باید در آموزه‌های مارکس، انگلس و لنین جست‌وجو کرد. فارغ از گروه‌های تمام مارکسیستی نظیر حزب توده و چریک‌های فدائی خلق، گروه مجاهدین خلق که در ابتدا تفکرات اسلامی داشت رفته‌رفته به یک استحاله جدی رسید و در سال ۱۳۵۴ به فرمان تقی شهرام، رئیس وقت سازمان مجاهدین، این گروه از اسلام عدول کرد و مارکسیست شد. علت این انقلاب ایدئولوژیک به گفته خودشان این بود که مبارزه را نمی‌توان در اسلام جست بلکه باید به مارکسیسم رو آورد.  مارکسیسم تحت‌الشعاع اسلام ناب محمدی رضایی گفت: اما با تمام این حرف‌ها و نگرش‌ها به اسلام که آن را دین و مکتبی منفعل نشان می‌دادند که فاقد پویایی است، انقلاب اسلامی نشان داد با رو آوردن به «اسلام ناب محمدی» که دارای ارزش‌هایی نظیر شهادت، جهاد، مقابله با ستمگر و… است می‌توان در برابر جریان سلطه و در رأس آن آمریکا ایستادگی کرد. انقلاب اسلامی پیامی روشن برای مردم مسلمان و تمامی ملت‌های مستضعف عالم داشت. انقلابیون ایران نشان داده بودند که  اسلام چگونه توانست در یک مبارزه تمام عیار در مقابل جریان سلطه بایستد و همین امر موجب شد توجهات زیادی جلب ایران و تفکر  انقلابی آنان شود. حال در کنار ایدئولوژی‌های مبارزه، اسلام به عنوان یک الگوی موفق برای رهایی‌بخشی شناخته می‌شد که در آن زمان تا حد زیادی اندیشه‌های مارکسیستی را تحت‌الشعاع خود قرار داده بود.  او در پایان اشاره کرد: نکته دیگر در مورد انقلاب اسلامی این است که نشان داد اگر راه و روش صحیح مبارزه را اتخاذ کرد «می‌توان» در برابر سلطه و سلطه‌گر ایستاد. در ایران افراد زیادی بودند که با وجود اعتقاد به اسلام و تقیّدات آن، باور نداشتند که می‌توان در برابر رژیم تا دندان مسلح شاه و مورد حمایت جبهه امپریالسم مقابله کرد و ایستاد. نهضت انقلابی خط بطلانی بر این قبیل اندیشه‌ها بود و نشان داد اگر راه و روش صحیح باشد می‌توان به پیروزی رسید. پایان پیام/  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *