برگزاری کارگاه «اختلال دیکته نویسی» در 11 بهمن

انجمن علمی علوم تربیتی دانشگاه یزد با همکاری انجمن‌های علوم تربیتی دانشگاه کاشان، بجنورد و انجمن‌های روانشناسی دانشگاه خوارزمی و بجنورد و انجمن‌های مشاوره دانشگاه گیلان و فرهنگیان مشهد، کارگاه مقدماتی «اختلال دیکته نویسی» را برگزار می‌کند.

به گزارش مرز اقتصاد و به نقل از باشگاه دانشجویان ایران اکونومیست، این برنامه سه شنبه ۱۱ بهمن ماه ساعت ۱۱، با تدریس زهرا سلطانی گردفرامرزی ـ کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی، به صورت آنلاین در محیط ادوب کانکت برگزار می شود. اختلال دیکته یکی از شایع ترین اختلالات یادگیری در بین دانش آموزان ابتدایی است در واقع نقص در هجی کردن یا املاء یکی از شایع ترین اختلال بیان نوشتاری به شمار می رود.

نوشتن املاء مستلزم توانایی‌های بسیار متفاوتی است. به طور مثال، کودکانی که آگاهی واج شناختی ندارند واج‌ها یا صداهای موجود در واژه‌های گفتاری را تشخیص نمی‌دهند و در انطباق و تبدیل صداها به نوشتار، که برای املانویسی ضرورت دارد، مشکل دارند بعضی از کودکان قادر نیستند نخستین حرف واژه املایی را بخوانند. برخی دیگر نمی‌دانند برای نوشتن واژه چگونه باید آواها را به یک دیگر متصل کرد و به تحلیل ساختاری آن پرداخت. عده دیگری هم از تجسم ذهنی شکل کلمه عاجزند و برخی از کودکان نیز از نظر توانایی حرکتی ضعیف اند و نمی‌توانند واژه را بنویسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *