رئیس حزب حاکم انگلیس به دلیل فساد مالیاتی برکنار شد

پس از تشدید فشارها برای برکناری «ناظم زهاوی» از ریاست حزب حاکم محافظه‌کار انگلیس در رابطه با رسوایی مالیاتی، نخست‌وزیر دستور اخراج او را صادر کرد.

به گزارش مرز اقتصاد و به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با گذشت چند ماه از آغاز نخست‌وزیری «ریشی سوناک» در انگلیس بعد از استعفای دو نخست‌وزیر طی سال گذشته، سوناک مجبور به برکناری رئیس حزب حاکم این کشور شده است.

با شدت گرفتن فشارهای رهبران احزاب اپوزیسیون و اظهارنظر «تونی بلر» نخست‌وزیر اسبق انگلیس، ریشی سوناک نخست‌وزیر انگلیس به برکناری ناظم زهاوی رئیس حزب حاکم این کشور تن داد.

منابع رسانه‌ای در انگلیس خبر دادند که ناظم زهاوی سیاستمدار انگلیسی و عضو ارشد حزب محافظه کار در رابهط با رسوایی مالیاتی از ریاست بر این حزب برکنار شد.

به نوشته شبکه «اسکای نیوز»، ناظم زهاوی به دلیل اینکه تلاش کرد در زمان تصدی بر وزارت خزانه‌داری انگلیس با پرداخت جریمه، مشکل مالیاتی چند میلیون پوندی خود را رفع و رجوع کند، با رسوایی مواجه شد و طی روزهای گذشته بارها درباره برکناری او صحبت شده است.

ریشی سوناک نخست‌وزیر انگلیس با انتشار نامه خطاب به ناظم زهاوی، برکناری او از ریاست حزب محافظه کار را اعلام کرد.

او در بخشی از نامه خود اعلام کرد که بعد از دادن دستور ویژه به یکی از مشاروانش برای تحقیق در خصوص رسوایی مالیاتی ناظم زهاوی «مشخص شد که نقض جدی در قانون وزارتخانه انجام شد».

نخست‌وزیر انگلیس در روزهای اخیر با فشار شدید رخبران احزاب اپوزیسیون در رابهطه با رسوایی مالیاتی زهاوی قرار گرفت و حتی «تونی بلر» نسخت‌وزیر اسبق این کشور هم خواستار برکناری او شده بود.

سوناک در نامه برکناری او از ریاست حزب محاظفه کار نوشت: «وقتی سال گذشته نخست‌وزیر شدم، متعهد شدم که دولتی که رهبری می‌کنم اینگونه خواهد بود: صادق، حرفه‌ای و مسئولیت پذیر در هر سطح».

وی ادامه داد: «پس از تکمیل تحقیقات مشاور مستقل واضح است که نقض جدی قانون وزارتخانه صورت گرفته است. در نتیجه تصمیم خود را مبنی بر عزل شما از سمت خود در دولت اعلیحضرت به اطلاع شما رساندم».

نخست‌وزیر انگلیس در پایان نامه خود به تعریف و تمجید از کارنامه ناظم زهاوی در دولت‌های محافظه‌کار بوریس جانسون و لیز تراس پرداخت و همچنین به تبار عراقی او اشاره کرد.

سوناک نوشت: «همچنین باعث افتخار است که من و نخست‌وزیران قبلی توانسته‌ایم از خدمات یک کُرد عراقی پناهجو در بالاترین سطوح دولت بریتانیا استفاده کنیم. این چیزی است که مردم سراسر این کشور به درستی برای آن ارزش قائل هستند».

نخست‌وزیر انگلیس در پایان نامه از او به دلیل «خدمات به این دولت و دولت‌های قبلی» این کشور تشکر و برای او آرزوی توفیق کرد.

برکناری رئیس حزب حاکم انگلیس در شرایطی انجام شده که حزب محافظه‌کار طی سال‌های گذشته از زمان نخست‌وزیری «دیوید کامرون» سابقه استعفای نخست‌وزیر و دیگر مقام‌های ارشد دولتی را در کارنامه خود داشته است.

دیوید کامرون بعد از اینکه وعده خود برای برگزاری همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) را عملی کرد، از منصب خود استعفا داد. او حامی باقی ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا بود اما نتیجه همه پرسی چیز دیگری از آب درآمد.

بعد از دیوید کامرون، «ترزا می» یکی دیگر از نخست‌وزیران حزب محافظه‌کار هم مجبور به استعفا شد. موج استعفاها در انگلیس به همین جا ختم نشد و «بوریس جانسون» هم بعد از سلسه رسوایی‌های مختلف، مجبور به استعفا شد. سریال استعفای نخست‌وزیران محافظه کار به «لیز تراس» هم رسید و او هم کارش به استعفا کشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *