قیمت دلار در 9 بهمن 1401 / نوسان قیمت تا چه زمان ادامه دارد؟

قیمت دلار حالا با ورود دولت به بازار و بازارسازی دوباره در کانال فعلی خود نوسان‌ دارد. باید دید دولت تا چه زمانی با قیمت‌سازی توانایی کنترل نرخ این اسکناس آمریکایی را دارد؟

به گزارش مرز اقتصاد و به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت دلار بهمن‌ماه را با مسیری افزایشی آغاز کرد، اما پس از آن با چند کانال ریزش مواجه شد. از روز گذشته این اسکناس آمریکایی در همان کانال قبلی باقی مانده است.

در اواخر هفته گذشته محمدرضا فرزین، رئیس جدید بانک مرکزی در توئیتی نوشت:«ما یک روز خوب، یک روز معمولی و یک روز ناپایدار را در عملیات احیای ثبات قیمت ارز گذاراندیم. در فرصت آخر هفته، تیم بانک مرکزی با بررسی عوامل و رفع اشکالات به مداخله و نرخ سازی خود ادامه خواهد داد.»

برخی این صحبت‌ها را به معنای ورود مستقیم دولت به بازار ارز و بازارسازی در این حوزه می‌دانند.

قیمت دلار در بازارهای همسایه

قیمت دلار در بازار هرات ۴۳ هزار و ۸۵۰ تومان تعیین شده و نرخ این ارز در بازار سلیمانیه ۴۴ هزار ۵۷۰ تومان قیمت خورده است؛ قیمت دلار در این دو هاب قیمتی در چند ماه اخیر تاثیر زیادی از بازار آزاد دلار ایران گرفته است.

قیمت درهم نیز در لحظه تنظیم این گزارش ۱۲ هزار ۱۶۰ تومان قیمت دارد و قیمت دلار درهم ۴۴ هزار ۶۲۷ تومان برآورد می‌شود. قیمت‌ها در بازارهای همسایه نیز امروز نوسان قابل توجهی را تجربه نکرده‌اند.

قیمت دلار در نرخ‌های مختلف

در حال حاضر قیمت دلار در بازار متشکل ارزی ۴۳ هزار ۹۳ تومان ثبت شده و قیمت خرید دلار صرافی ملی نیز ۴۳ هزار و ۵۲۴ تومان تعیین شده است.

دولت پس از تغییر رئیس بانک مرکزی سعی در کنترل قیمت دلار و بازارسازی در این حوزه کرده است. اما مشکلاتی در این بین وجود دارد که دولت بدون برطرف کردن آن نمی‌تواند به طور طولانی مدت قیمت دلار را کنترل کند.

از بارزترین این مشکلات می‌توان کسری بودجه نگران‌کننده سال جاری را نام برد که هنوز دولت برای رفع آن نتوانسته چاره‌ای بیاندیشد.

از سویی دیگر نرخ تورم و انتظارات تورمی هر ماه در حال افزایش است و از سویی دیگر صنایع ارزآور نیز در زمستان امسال با مشکل قطعی برق و گاز مواجه شده‌اند.

کارشناسان معتقدند با این روند فنر دلار عاقبت باز می‌شود و ممکن است شاهد افزایش قیمت افسارگسیخته‌ قیمت دلار باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *