تورم بالای ۵۷ درصد در ترکیه در سال جدید میلادی

سازمان آمار ترکیه، نرخ تورم در این کشور را در ماه نخست سال جدید میلادی ۵۷.۶۸ درصد و ۳.۶۶ درصد بیشتر از پیش‌بینی خود ذکر و اعلام کرد که این رقم، کمترین میزان تورم در ترکیه طی ۱۱ ماه گذشته بوده است.

به گزارش مرز اقتصاد و به نقل از روزنامه «آیدینلیق» ترکیه، نرخ تورم در ترکیه با وجود طی روند نزولی، همچنان بالاست و با انتظار تورمی اقتصاددانان برای پایان سال ۲۰۲۳ که حدود ۴۴.۵۵ درصد پیش بینی شده، فاصله زیادی دارد.

نرخ تورم در ترکیه در نخستین ماه سال جاری میلادی در حالی فراتر از ارقام، پیش بینی شد که این کشور سال گذشته میلادی را با تورم ۶۴.۲۷ درصد به پایان رسانید.

برخی از اقتصاددانان ترکیه با اشاره به تداوم تورم تولید کننده در این کشور با ارقام ۸۶.۴۶ درصد اعلام کردند که داده‌های سازمان آمار مبنی بر کاهش تورم به حدود ۵۷ درصد مطابق با واقعیت نیست چرا که افزایش قیمت‌ها همچنان ادامه دارد و تثبیت نرخ ارز نیز کارساز نبوده است.

«نورالدین نباتی» وزیر خزانه داری و دارایی ترکیه در خصوص بالا بودن نرخ تورم در ماه ژانویه ۲۰۲۳ نسبت به پیش بینی وی در حساب توئیتر خود اعلام کرد: داده‌های فعلی نشان می‌دهد که چالش‌برانگیزترین دوره تورم را پشت سر گذاشته‌ایم و ماه‌های بسیار بهتری در پیش رو خواهند بود.

وی با بیان این که نرخ تورم سالانه ترکیه بر اساس قیمت مصرف کننده نسبت به سال گذشته میلادی ۶ درصد کاهش یافته است، وعده داد که مشکل تورم در این کشور طی سال جاری میلادی که مصادف با صدمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه است، برای همیشه حل خواهد شد و ترکیه سهم بیشتری از تجارت جهانی خواهد گرفت.

کارشناسان اقتصادی ترک در میزگردی که در شبکه خبر.ترک برگزار شد، با اشاره به بالا بودن نرخ تورم و تردید در خصوص صحت آمار ارائه شده، وعده‌های وزیر خزانه‌داری و دارایی ترکیه در خصوص کنترل تورم را خوشبینانه عنوان و اعلام کردند که دست یافتن به اهداف دولت ترکیه در کنترل تورم در سال جاری، بسیار سخت است.

رسانه خبر.تورک طی گزارشی اعلام کرد که افزایش تورم در ترکیه به رغم کمپین تثبیت قیمت‌ها، کاهش نرخ انرژی و ثابت نگه داشتن نرخ ارز، ادامه دارد و بررسی جزئیات تحولات اقتصادی نشان می‌دهد که تورم بخش خدمات، پیشتاز تورم در این کشور است و پس از آن، افزایش قیمت مواد غذایی، مسکن، حمل و نقل و انرژی بیشترین میزان تورم در هزینه خانوار را داشته است.

قیمت مواد غذایی که یکی از عوامل اصلی تعیین کننده تورم محسوب می شود، بیشترین افزایش ماهانه را در ترکیه طی ۹ ماه گذشته داشته، به طوری که نرخ مواد غذایی در یک ماه اول سال جاری میلادی ۹.۲ درصد افزایش یافته و همین امر، سیاست دولت ترکیه مبنی بر تثبیت قیمت‌ها تا انتخابات سه ماه بعد را به چالش کشیده است.

نرخ تورم در ترکیه در سال گذشته میلادی مهمترین دغدغه مردم و دولت این کشور بوده، به طوری که دولت رجب طیب اردوغان برای کنترل تورم، نرخ بهره بانکی را در چند مرحله کاهش داده و به ۱۰.۵ درصد رساند ولی این امر هم کمکی به تورم فزاینده در این کشور نکرد، به طوری که نرخ تورم در ماه اکتبر(نیمه آبان ماه) به ۸۵.۵۱ درصد رسید که بالاترین نرخ تورم این کشور از سال ۱۹۹۷ به بعد بوده است.

دولت ترکیه سال گذشته میلادی را با میانگین تورم سالانه ۶۴.۲۷ درصد به پایان رساند، در حالی تداوم نرخ بالای تورم در سال جاری، سایه سنگینی بر انتخابات پیش روی ریاست جمهوری و پارلمان این کشور انداخته و دولت آنکارا در معرض انتقادات جدی نامزدهای انتخاباتی در خصوص ناتوانی در کنترل تورم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *