نمایندگان موافق استیضاح فاطمی امین در ابتدای روند رسیدگی به استیضاح وی از عملکرد وزارت صمت انتقاد کردند.
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، روند بررسی استیضاح سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۰ اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی آغاز شد و نمایندگان موافق استیضاح، به بیان سخنان خود پرداختند.  رسولی نژاد: فاطمی امین استاد وعده هاست در ابتدا سیداحمد رسولی‌نژاد نماینده مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی در بخشی از سخنان خود در موافقت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: کل تولیدات سایپا در سال ۱۴۰۱، ۳۵۱ هزار دستگاه بود و آمار فروخته شده ۳۸۱ هزار دستگاه است. مجموع تولیدات ایران خودرو و سایپا در سال ۱۴۰۱، ۹۰۱ هزار خودرو بود اما آنچه که فروخته شده ۹۹۴ هزار دستگاه است که تنها نسبت به سال ۱۴۰۰، ۱۷ درصد افزایش داشته است. حال سوال این است که چگونه وعده داده می‌شود که قرار است آمار تولید خودرو به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه می‌رسد.  آقای فاطمی امین استاد وعده‌هاست. نماینده مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که یکی از محورهای استیضاح وزیر صمت بحث خودرو بوده و کل آمار خودروهای تولیدی ایران خودرو و سایپا در سال ۱۴۰۱، ۹۰۱ هزار دستگاه بوده این پرسش را طرح کرد که چگونه وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده می‌دهد که قرار است آمار تولید خودرو به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه افزایش پیدا کند. سیداحمد رسولی نژاد در جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: استیضاح یکی از ابزارهای نظارتی مجلس شورای اسلامی است و عین تقویت نظام و دولت به شمار می‌رود. یک سال و چند ماه از مجلس یازدهم گذشت اما چون در سال پایانی دولت قبلی بودیم استیضاحی مطرح نشد تا بهانه‌ای دست آن دولت تنبل داده نشود سپس با آغاز دولت سیزدهم تقریبا به همه وزرای پیشنهادی دولت، مجلس رای داد و بعد از گذشت حدود ۱۵ ماه از عمر دولت سیزدهم استیضاح یکی از همان وزرا در مجلس شورای اسلامی مطرح شد که به نتیجه نرسید و امروز نیز ما با زیان آن مواجه هستیم. وی ادامه داد: امروز استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت به دنبال نارضایتی مردم از عملکرد این وزارتخانه است. بنده قبل از ورود به محورهای استیضاح از عملکرد یک جانبه و بدون انصاف صداوسیما که هم در استیضاح قبلی و هم در استیضاح فعلی از آقای فاطمی امین دفاع کرد به شدت گلایه می‌کنم. رسولی نژاد در ادامه گفت: محور اول استیضاح به خودرو باز می‌گردد. براساس گزارشات، کل تولید ایران خودرو در سال ۱۴۰۱، ۵۵۰ هزار دستگاه بود اما آمار فروخته شده ۶۱۳ هزار دستگاه است. در وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره آقای فاطمی امین این آمار دادن روی کار آمده است که آمار خودروهایی که به کف پارکینگ عودت داده می‌شود همراه با آمار خودروهای تولیدی ارائه می‌شود. موسوی‌لارگانی: به جای فاطمی‌امین از مردم عذرخواهی می‌کنم در ادامه ناصر موسوی لارگانی، نماینده مردم فلاورجان در موافقت با استیضاح وزیر صمت اظهار کرد: اگر قرار باشد که همچنان فاطمی امین در مسند وزارت باقی بماند، کل دولت را زمین‌گیر می‌کند کما این‌که اکنون هم هزینه‌های کمرشکنی به اقتصاد و تولید تحمیل شده است. من از مردم ایران به خاطر ندانم‌کاری وزیر صمت عذرخواهی می‌کنم که چنین فشار تورمی را تحمل می‌کنند ایشان در آمارهای خودساخته خود غرق شده است. وی ادامه داد: من از همان زمان معرفی فاطمی امین به عنوان وزیر پیشنهادی نسبت به توانایی او شک داشتم بالاخره بعد از چند دوره نمایندگی مطالعه برنامه‌ها مشخص می‌کند که کدام وزیر چقدر توانایی دارد. آقای فاطمی امین در زمان رای اعتماد قول داد و رای گرفت ولی به وعده‌هایش عمل نکرد. این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: خیلی هنر می‌خواهد که یک وزیر یک تنه این همه نارضایتی ایجاد کند این وزارتخانه به ژنرال ارشد کارکشته نیاز دارد اما آقای فاطمی‌امین سرجوخه هم نیست. موسوی لارگانی ادامه داد: همه از گرانی خودرو می‌گویند اما وضعیت خراب‌تر است و مشکل از زیرساخت‌هاست. آقای فاطمی امین بلایی سر زیرساخت‌ها و چارت‌ها آورده است که من نمی‌خواهم اینجا از آن بگویم، قرار بر این است که برای حفظ مصالح نظام و آبروی دولت فقط نسبت به برنامه‌های وزیر صحبت کنیم. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: آقای فاطمی امین در حوزه مرجع کارشناس شیمی بدون تجربه را به عنوان معاون معدن انتخاب کرد در وضعیت مصالح هم گرانی را به حدی رساند که اکنون خانه‌دار شدن مردم برای اقشار متوسط به یک قرن می‌رسد. چرا باید اصرار بر ماندن وزیری کنیم که زندگی عادی را برای شهروندان به آرزو تبدیل کرده است. وی با بیان این‌که سال گذشته متوسط قیمت مصالح ساختمانی ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرد، گفت: صحبت از قسطی فروختن خودرو می‌کنند در حالی که پول را از مردم می‌گیرند و موعد تحویل خودرو دو سال دیگر است، آقای فاطمی امین اعلام کنید کدام خودروساز می‌خواهد قسطی خودرو به مردم بدهد. دو سال محصولات خودروسازان را از قبل فروخته و پول آن را می‌گیرید و این کارهایتان همه منشأ ایجاد بحران است. شما به غیر از آینده فروشی چه کردید؟ موسوی لارگانی اظهار کرد: آقای فاطمی امین در جلسه استیضاح اول وعده واردات خودروی خارجی را داد و مجوز این کار را هم داشت اما چه کرد. بهتر است توجیه نیاورید که گوشمان پر است. وضعیت را به جایی رسانده‌اید که قیمت پراید ۱۰۰ میلیونی به ۳۰۰ میلیون رسیده است. دهقانی: وزیر صمت نتوانسته قیمت خودرو  را مدیریت کند همچنین الله‌وردی دهقانی، نماینده مردم ورزقان از نمایندگان موافق استیضاح وزیر صمت با بیان اینکه وزیر صمت قول داده بودند که سالیانه ۱.۵ میلیون خودرو تولید خواهد شد که خبری از آن نیست، گفت:در کشور ۲۹ میلیون خودرو در حال تردد داریم که اگر عمر مفید خودرو را ۷ سال در نظر بگیریم ۲۳ میلیون خودرو فرسوده است، در صورتی که اگر عمر مفید خودرو را به طور متوسط ۱۲ سال در نظر بگیریم باز هم حدود ۱۸ میلیون خودرو فرسوده در کشور داریم. وی ضمن اشاره به مصرف بنزین در کشور گفت: روزانه به طور متوسط بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می کنیم که در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ لیتر اگر باشد، مازاد مصرف ما ۶۰ میلیون لیتر معادل ۱۰۰۰ همت می شود که نصف بودجه عملیاتی کشور است. پس ما در مصرف بنزین در صنعت و ناوگان فرسوده خودرو در کشور سالانه ۱۰۰۰ همت از منابع ملی و بیت المال را هدر می دهیم که فاجعه ملی است. نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: ۷۰ درصد آلایندگی های کلانشهرها مربوط به خودرو ها است و همچنین اگر تصادفات جاده و هزینه های اورهال کردن آنها را در نظر بگیریم با توجه به تولید حدود ۱ میلیون خودرو در سال چگونه می توانیم خودروی فرسوده را از رده خارج کنیم؟ از زمانی که آقای فاطمی امین وزارت را بر عهده گرفتند قیمت خودرو تاکنون ۳ برابر شده و قیمت پراید از حدود ۱۰۳ میلیون تومان به ۳۳۰ میلیون رسیده است که این فاجعه است. دهقانی افزود: وزیر در برنامه خودشان گفتند ۱.۵ میلیون خودرو در سال تولید خواهد شد که خبری از آن نیست، همچنین قول داده بودند قرعه کشی را حذف خواهند کرد که از آن هم خبری نیست. وزیر در خدمت دو خودروساز بزرگ کشور است، ایشان باید وزیر صنعت باید باشند نه وزیر دو خودروساز. بدری: انتقاد از عدم دفاع فاطمی امین از مصوبه خودرویی مجلس در مجمع تشخیص مصلحت نظام  در ادامه، صدیف بدری نماینده اردبیل در موافقت با استیضاح وزیر صمت از اینکه وزیر صمت در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره واردات خودروی کارکرده حاضر نشده و از مصوبه مجلس دفاع نکرده است، به عنوان موافق استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مجلس از ابزار نظارتی استیضاح استفاده می‌کند تا به وزرا هشدار داده که به وعده‌هایشان عمل کند لذا استیضاح تهدیدی برای دولت نیست بلکه زمینه تقویت کابینه را فراهم می‌کند. وی ادامه داد: فاطمی امین در ۲۰ ماه گذشته فرصت‌ها را از دست داد. ما استیضاح کنندگان در تابستان سال ۱۴۰۱ به آقای فاطمی امین سه ماه وقت دادیم بعد از آن در جلسه استیضاح آبان‌ماه سال گذشته باز هم به ایشان رای داده شد که وزیر بماند اما او حتی در وظایف اجرایی‌اش به ویژه در کنترل بازار، کیفیت خودرو و واردات خودرو کاری نکرد و وضعیت مدیریتش باعث تشدید مشکلات شد. نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عملکرد وزیر رشد تورم و کنترل تولید را به دنبال داشت مگر تمام اختیارات شورای سران قوا به وزیر داده نشده بود که براساس ماده ۸ قانون ساماندهی صنعت خودرو به وظایفش بپردازد پس چرا برای واردات خودرو کاری نکرد؟ چرا در زمان بررسی بخش مربوط به واردات خودرو در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در هیات نظارت مجمع تشخیص فاطمی امین حاضر نشد و از مصوبه مجلس شورای اسلامی دفاع نکرد. نسبت واردات خودرو صورت نگرفت و بعد از مطرح شدن استیضاح یک مرتبه به فکر ارائه لایحه دوفوریتی افتادند. بدری ادامه داد: در ۲۰ ماه گذشته بی‌برنامه‌ترین بازار کشور مربوط به خودرو بود که مدل‌های مختلفی برای عرضه آن مشاهده شد این تصمیمات متناقض ناشی از اعمال نفوذ است. صدیف بدری همچنین اظهار کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در شرایطی به افزایش تولید خودرو اشاره می‌کند که اثری از ارتقاء کیفیت و ثبات خودرو نیست اصلا وزیر می‌داند که سالانه چقدر مردم به دلیل تصادفات جان خود را از دست داده و یا با جراعات مختلفی روبه‌رو می‌شوند؟ ۱۰ تا ۱۵ درصد از بودجه کشور برای تصادفات هزینه می‌شود. خودروسازان داخلی از کیفیت کم می‌کنند و قطعات بی‌کیفیت از چین می‌آورند. آنها مونتاژکارند تا خودروساز. این عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان گفت: مردم و جامعه انتظار تغییر و تحول در وزارت صمت را دارند. نظری: امروز مجلس بین دفن خود و استیضاح وزیر یکی را انتخاب کند در ادامه سید غنی نظری نماینده مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر صمت گفت: امروز مجلس بین دفن خود و استیضاح وزیر یکی را انتخاب کند. به گزارش فارس، براساس بند یک ماده ۱۰۸ و ماده ۲۳۴ و ۲۳۵ آیین‌نامه داخلی مجلس حداکثر زمان استیضاح پنج ساعت است که سهم استیضاح‌کنندگان دو ساعت و سهم دفاع کنندگان سه ساعت است.در آئین‌نامه داخلی حداکثر پنج ساعت زمان برای بررسی استیضاح پیش‌بینی شده است؛ یک ساعت برای دفاعیات رئیس جمهور، دو ساعت برای نمایندگان متقاضی استیضاح و دو ساعت برای وزیر. بر این اساس طبق آئین نامه داخلی مجلس از رئیس‌جمهور برای حضور در جلسه استیضاح وزیر صمت دعوت شده است که از دو ساعت زمانی که در اختیار دارد می‌تواند وقت خود را به یک یا دو نماینده موافق بدهد. گفتنی است تاکنون رئیس جمهور در نشست علنی مجلس شورای اسلامی حضور پیدا نکرده و از کابینه، محمد مخبر معاون اول رییس جمهور به همراه سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، سید صولت مرتضوی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه استیضاح وزیر صمت حضور یافتند. چنارانی: واردات خودرو در این مجلس به تصویب رسید اما به کجا رسید؟ همچنین هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی  در موافقت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: ما در مجلس سوگند یاد کردیم نگهبان دستاوردهای انقلاب و مبانی جمهوری اسلامی ایران باشیم و در انجام وظایف خود در قبال مردم امانت و تقوا را رعایت کنیم. دیگر نمی‌توانیم در چشم مردم حوزه انتخابیه خود به خاطر گرانی‌ها نگاه کنیم. در جلسه قبلی استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت هشدار دادیم که فرصت آزمون و خطا باقی نمانده است. وی در ادامه اظهار کرد: خدا را شاکرم که وامدار کسی نیستم و به عنوان خادم مردم از نظر بنده و مردم حوزه انتخابیه، آقای فاطمی امین توان مدیریت این وزارتخانه را ندارد. دیگر جای بحثی در خصوص مشکلات حوزه خودرو، احتکار و لابی در اعطای پروانه‌های بهره‌برداری معادن و گرانی‌های افسارگسیخته نمانده است. درخواست دارم با تصمیم درست در مسیر تحقق شعار سال گام برداریم. نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز می‌گویند بازار خودرو به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارتباطی ندارد، بنده سوال می‌پرسم که برای مهار این گرانی افسارگسیخته بازار خودرو که در این ۲۰ ماه رشد فزاینده‌ای داشته است باید یقه چه کسی را گرفت؟ مجلس شورای اسلامی در شهریورماه سال ۱۴۰۱ بار دیگر به وزیر صنعت، معدن و تجارت اعتماد کرد اما چه اتفاقی در بازار خودرو افتاد؟ در این ۲۰ ماه قیمت خودرو از کجا به کجا رسیده است؟ ۲۰۰۰ نفر منتظر یک مصوبه شورای عالی نظارت هستند که در این ۲۰ ماه یک جلسه هم نداشتند. چنارانی تاکید کرد: ما واردات خودرو را در مجلس قبل تایید کردیم و مجدد در این مجلس به تصویب رسید اما به کجا رسید؟ آقای فاطمی امین اگر شما لایحه دو فوریتی برای واردات خودروهای کارکرده داشتید چرا در یک سال گذشته برای ساماندهی این بازار به مجلس شورای اسلامی ارائه نکردید؟ مجلس تصویب کرد به خانواده‌هایی که بالای دو فرزند دارند خودرو داده شود خانواده‌هایی هستند که دارای چهار فرزند بوده اما اکنون پنج ماه است که در انتظار دریافت خودرو هستند. در حال تکمیل است…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *