به گزارش مرز اقتصاد و به نقل از خبر آنلاین ،

 کتاب “تئاتر و اجرای پسا-سینمایی” نوشته‌ی پی‌یُتر وویچیتسکی با ترجمه‌ی شبنم موتابی توسط نشر نیماژ به کتابفروشی‌های عرضه شد.

این کتاب از هفت فصل و همچنین نمایه و ارجاعات برخوردار است و علاوه بر پیشگفتار سردبیران انگلیسی و قدردانی نویسنده، عنوان فصل‌های آن عبارتند از: “چشم‌انداز پساسینمایی”، “دکالاژ و مدیافورها در السینور و پروژه‌ی اندرسن از روبر لپاژ”، مونتاژ ناسینمایی در رودمتال سوییت‌برد و سراب”، “لذات گناه‌آلود و باستان‌شناسی میانجی‌گرانه در خانه/انوار و هملت از گروه ووستر”، “اِتیکس ادراک در وونش کنسرت”، “منظره‌های سردرگم‌ساز در هتل متوشالح”، “چشم‌اندازها و آپوریاها در داگویل اثر لارس فون تریه”. در پشت جلد این کتاب آمده است: درک امروزه‌ی ما از سینما، عمدتا متاثر از جریان‌های غالب سینمای واقع‌گرا است که بر نحوه‌ی ادراک و نحوه‌ی تماشاگری ما نه تنها در نسبت با سینما، بلکه حتی در نسبت با امر واقع نیز اثر می‌گذارند. این جریان‌ها، شیوه‌ای از تماشاگری منفعلانه را به مخاطب تلقین می‌کنند؛ و این همان رویکردی است که در نظریات پسا-سینمایی مورد نقد جدی قرار می‌گیرد.

با اثرپذیری تئاتر از سینما، التقاط هنر اجرا با فناوری و استفاده‌ی روزافزون از ابزارهای سینمایی در آثار صحنه‌ای، شاهد شیوه‌ی نوینی از اجرای صحنه‌ای هستیم که می‌توان آن را اجرای التقاطی، چندرسانه‌ای یا میانجی‌گرانه نامید. شماری از این آثار با استفاده از ابزارهای (تا پیش از این) سینمایی، به پرسش از سنت‌های غالب سینمایی، سیاست‌های ادراک پنهان در پس این آثار و نقد شیوه‌های تماشاگری پرداخته‌اند. وویچیتسکی؛ پژوهشگر معاصر حوزه‌ی تئاتر و سینما، به‌دنبال ردپای این نگاه نقادانه، جریانی تازه را در دل تئاتر میانجی‌گرانه کشف می‌کند: تئاتر پسا-سینمایی. کتاب تئاتر و اجرای پساسینمایی در ۳۹۸ صفحه به کتابفروشی‌ها ارائه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *