به گزارش مرز اقتصاد و به نقل از خبر آنلاین

حمیدرضا نوربخش خواننده موسیقی ایران و مدیرعامل خانه موسیقی که شامگاه یکشنبه نوزدهم شهریور ماه تماشاگر ویژه برنامه موسیقایی «سوگ شفق» در برج میلاد بود، با قدردانی از دست اندرکاران اجرای این کنسرت توضیح داد: «سوگ شفق» اجرای بسیار خوبی بود. هم به لحاظ صدادهی ارکستر و هم به لحاظ هماهنگ بودن نوازندگان و همچین قطعات و اشعار خوبی که برای این اجرا انتخاب شده بود. در عین حال تصاویری که در هر پرده به نمایش در آمد کاملا هنرمندانه و جذاب بودکه نشان از یک دقت نظر و نگاه آگاهانه به این موضوع است.

وی افزود: در این اجرا با فرم جدیدی از موسیقی در حوزه موسیقی آیینی روبرو شدیم که برای من بسیار جالب و جذاب بود. فرمی از موسیقی که در فرم های معمول مرثیه خوانی و تعزیه خوانی دیده و شنیده نشده است. یک کار ارکسترال کاملا هنرمندانه و مورد قبول با یک اجرای خوب که مورد توجه مخاطبان هم قرار گرفت. در این کار هم تم موسیقی ایرانی شنیده می شود و هم موسیقی کلاسیک غربی و این ترکیب و تلفیق اتفاقی جذاب و بدیع بود.

این خواننده درباره کم تعداد بودن آثار موسیقایی در ژانر مذهبی و آیینی بیان کرد: نقدی که سال ها بوده و شاید کمک حالی در برگزاری چنین برنامه هایی باشد، مبتنی بر این رویکرد است که چرا طی این سال ها این تصور و سنت اشتباه وجود داشته که موسیقی فقط یک وجه شادمانه دارد و در ایام عزاداری ها نمی توانیم از آن استفاده کنیم؟ این دیدگاه، تفکر غلطی است. نکته دیگر اینکه موسیقی در همین ایام از صدا و سیما پخش و فقط در روزهای وفات و شهادت قطع می شود.

مدیرعامل خانه موسیقی افزود: ما می‌توانیم برای هر مناسبتی موسیقی خاص خود را داشته باشیم. موسیقی فقط وجه شادمانگی ندارد. موسیقی ما شامل موسیقی های غمگین، شاد، اندیشه ورز، حماسی است و نباید این گونه تصور شود که موسیقی فقط جنبه تفننی و تفریحی دارد. البته به طور کلی این وجه جدی موسیقی با آن فضای تفریحی و تفننی بسیار فاصله دارد و می توانیم تولیدات موسیقایی جدی را به مناسبت و زمان خود، به مخاطب عرضه کنیم و بر این نظرم آرام آرام باید به این سمت حرکت کرد.

به گفته نوربخش، وقتی به هنرمند می گوییم برگزاری کنسرت تقریبا در ۵ ماه از سال تعطیل است و این پیام به آنها منتقل می شود چه انتظاری است که این دوستان برای این ایام کاری تولید کنند! براین اساس هنرمند موسیقی به این مسئله توجهی نخواهد داشت و به تولید کار، در باقیمانده سال می اندیشد.

این خواننده موسیقی ایرانی در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد: جامعه موسیقی ما آرمان ها، ارزش ها و عقاید خود را دارد. در این عرصه کم نبودند هنرمندانی که در ایام عزاداری ماه محرم و صفر بی آنکه سفارشی در کار باشد، به صورت خودجوش و انفرادی کار تولید کردند و یا بنا بر اعتقاد یا نظر شخصی‌شان، در هیات های عزاداری نوحه خوانی کرده اند. براین اساس این فضا وجود دارد و باید گسترده تر شده و موسیقی خاص این ایام تولید شود. با این نگاه قطعا شاهد اتفاقات خیلی خوب در این زمینه خواهیم بود.

نوربخش درباره تاثیرگذاری زبان هنر در بیان پیام عاشورا اظهار کرد: اساسا زبان موسیقی در رساندن هر پیامی می‌تواند موثر باشد و نمی‌توانیم منکر تاثیر موسیقی باشیم. اتفاقا هیچ چیز دیگری مانند موسیقی نمی تواند به این میزان اثرگذار باشد یعنی شدت و عمق تاثیر موسیقی از هر موضوع دیگری بالاتر است. به طور مثال موسیقی هایی که در دوران جنگ ساخته شد. مگر می توان منکر تاثیر موسیقی در دفاع مقدس بود؟ و یا در خیلی از اتفاقات دیگر که موسیقی توانسته در تهییج و برانگیختن مردم و شادکردن آنها تاثیرگذار باشد. بنابراین در زمینه عاشورا هم موسیقی نقش مهمی دارد و به طور یقین پیام‌رسان این فرهنگ است.

مدیر عامل خانه موسیقی گفت: من بر این باورم عاشورا و ایام محرم و صفر با موسیقی عجین است. موسیقی فقط ساز و ارکستر نیست. مراسم عزاداری با موسیقی عجین است. تمامی نوحه ها و مرثیه ها و تعزیه ها همراه با موسیقی بوده و ملودی بسیاری از همین نوحه ها در خاطر مردم باقی مانده است و همچنان زمزمه و با آنها عزاداری می کنند. بنابراین نیاز است این نگاه جهت دهی و گسترده شود و بستر آن را مهیاتر کنیم. آن زمان است که خودجوش و بدون آنکه سفارشی در کار باشد شاهد آثار بسیار ارزشمندی خواهیم بود.

اجرای مناسبتی- مذهبی «سوگ شفق» به تهیه کنندگی انجمن موسیقی ایران و با مشارکت برج میلاد به مناسبت اربعین حسینی (ع) به مدت ۳ شب (۱۶، ۱۷ و ۱۹ شهریور ماه) در برج میلاد تهران برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *