فروش خودرو برقی شیائومی SU۷ تأثیر چشمگیری بر افزایش درآمد این شرکت چینی در سهماههی سوم سال جاری گذاشته است.
به گزارش مرزاقتصاد _ با استقبال گستردهی مشتریان از اولین خودرو الکتریکی شیائومی، یعنی SU۷، درآمد این شرکت در سهماههی سوم سال جاری ۳۰٫۵ درصد افزایش یافت.
شیائومی در ماه مارس (اسفند ۱۴۰۲ و فروردین ۱۴۰۳) به بازار خودروهای برقی چین قدم گذاشت و خودرویی را عرضه کرد که در طراحی آن از پورشه الهام گرفته است. مدل پایهی شیائومی SU۷ با قیمت کمتر از ۳۰ هزار دلار فروخته میشود که در مقایسه با مدل پایهی تسلا مدل ۳ در چین ۴۰۰۰ دلار ارزانتر بهدست مشتریان میرسد. بهبیان بهتر، قیمت خودرو شیائومی یکی از عوامل مهم فروش چشمگیر آن محسوب میشود.
شیائومی هدف فروش خود را برای خودرو برقی SU۷ افزایش داد و اکنون میخواهد به رکورد فروش ۱۳۰ هزار دستگاه خودرو در سال جاری دست یابد که بیشتر از هدف اولیهی ۷۶ هزار دستگاه است. غول فناوری چینی برای پاسخگویی به تقاضای مشتریانش، شیفتهای تولید خود را از ماه ژوئن (خرداد و تیر ۱۴۰۳) به دو برابر افزایش داد و مدل پریمیوم SU۷ Ultra را با قیمت حدود ۱۱۰ هزار دلار عرضه کرد.
درآمد شیائومی در سهماههی سوم سال مالی جاری این شرکت ۹۲٫۵ میلیارد یوان (۱۲٫۷۷ میلیارد دلار) بود که از برآورد تحلیلگران LSEG نیز فراتر رفت.
براساس پیشبینی شرکت اوراق بهادار Huatai، شیائومی در سال ۲۰۲۵ حدود ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو برقی به مشتریان خود تحویل خواهد داد. در آن سال، سهم خودروهای برقی از درآمد این شرکت به حدود ۲۰ درصد خواهد رسید؛ درحالیکه این عدد برای سال جاری ۸ درصد است.
واحد خودروسازی شیائومی با وجود عملکرد مالی موفق، همچنان با ضرردهی به فعالیت خود ادامه میدهد. این بخش در سهماههی سوم سال جاری ضرر تعدیلشدهی ۱٫۵ میلیارد یوانی (۲۰۷ میلیون دلار) را گزارش داد و حاشیهی سود ناخالص آن ۱۷٫۱ درصد بود.
شیائومی در سهماههی سوم سال جاری با فروش ۴۲٫۸ میلیون دستگاه گوشی هوشمند، جایگاه خود را بهعنوان سومین تولیدکنندهی بزرگ گوشیهای هوشمند جهان حفظ کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳ درصد افزایش یافته و ۱۴ درصد از بازار را ازآن خود کرده است.
درآمد خالص تعدیلشدهی شیائومی با ۴٫۴ درصد افزایش به ۶٫۲۵ میلیارد یوان (۸۶۳ میلیون دلار) رسید؛ درحالیکه برآورد تحلیلگران ۵٫۹۲ میلیارد یوان (۸۱۷ میلیون دلار) بود.