با ورود سوزوکی سوییفت از شرکت راسا موتور به ایران، بازار برای هاچبکهای داخلی، بهویژه پژو ۲۰۷i اتوماتیک به شدت رقابتی خواهد شد.با ورود خودروسازان چینی به ایران، بازار کراس اوورها رونق گرفت و علاقه مردم به این سگمنت افزایش یافت. در حال حاضر میبینیم که اغلب محصولاتی که مونتاژکاران به کشور میآورند، کراس اوورهای زیبا و پرآپشن هستند، چرا که مشتریان تمایل شدیدی به خرید آنها دارند.از حق نگذریم، جدای از شاسی بلندها و کراس اوورها، بازار به هاچبکهای جمع و جور شهری هم روی خوش نشان داده و شاید بتوان گفت که همه چیز برای این سگمنت از پژو ۲۰۶ آغاز شده است. به هر حال باید اعتراف کرد که امروز دیگر مشتری به دنبال خرید سدانهای کشیده نیست و ترجیح میدهد از سگمنت کراس اوورها و هاچبکهای شهری خرید کند.
سوزوکی سوییفت یا پژو ۲۰۷i اتوماتیک
شرکت راسا موتور با کشف علاقه مردم به هاچ بکها از یک هاچ بک خارجی جدید به نام سوزوکی سوییفت رونمایی کرده است. در واقع ورود این خودرو به کشور میتواند جان دوبارهای به بازار هاچبکها ببخشد. نکته جالب توجه اینکه شرکت واردکننده اعلام کرده، سوییفت مجهز به سیستم هیبرید خفیف بوده و به همین خاطر تعرفه این گروه از خودروها برای آن اعمال میشود.
از آنجایی که تعرفه واردات خودروهای هیبرید کمتر است، باید منتظر یک خودرو خارجی با محدوده قیمتی ۱.۳ میلیارد تومان باشیم. این در حالی است که هم اکنون برای خرید یک دستگاه پژو ۲۰۷ اتومات سقف شیشهای فول با رنگ نقرهای تیتانیوم، حدود ۱.۱ میلیارد تومان بودجه داشته باشید. اگر راسا موتور بتواند از سد موانع عبور کند و سوزوکی سوییفت را با همان قیمت ۱.۳ میلیارد به بازار بیاورد، رقیب جدی و جدیدی برای پژو ۲۰۷i اتوماتیک خواهد بود.
طراحی ظاهری
خوشبختانه راسا موتور آخرین نسل سوزوکی سوییفت را برای بازار ایران در نظر گرفته که طراحی ظاهری جذابی دارد. رنگ سقف با بدنه این هاچ بک متفاوت بوده و چراغهای روشنایی روز جلوی آن از الگوی L شکل سود میبرد. جلوپنجره چندضلعی و با گرافیک مدرن طراحی شده و اسپرت است.
اگر از نمای جانبی به سوییفت نگاه کنید، یک کلاه لبهدار برعکس را میبینید که روی سقف نشسته است. طراحی نمای عقب هم ما را به یاد رنو ۵ توربو با بدنه عریض میاندازد. با این اوصاف قسمت بار و حجم صندوق بار این هاچ بک افزایش یافته و برای یک خودرو جمع و جور شهری، کاملا مناسب است. طول، عرض و ارتفاع محصول وارداتی راسا موتور به ترتیب عبارتنداز: ۳۸۶۰، ۱۷۳۵ و ۱۵۲۰ میلی متر با فاصله محوری ۲۴۵۰ میلی متر.
بارها راجع به طراحی انواع پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ صحبت شده و بیان مجدد آنها، تکرار دوباره و بیفایده است. سالهاست که طراحی این هاچ بک جلوی چشم مردم است و همگی به خوبی با انسجام و هماهنگی اجزای مختلف این خودرو محبوب آشنا هستیم. چراغهای پژو ۲۰۷ آی اتوماتیک نسبت به نسلهای قبلی تغییر کرده و چهره این هاچ بک را متمایز کرده است.
گرچه محصول ایران خودرو سال هاست که با استقبال مشتریان مواجه شده، اما در قیاس با سوزوکی سوییفت راسا موتور، حرفی برای گفتن ندارد. به عبارت دیگر، پژو ۲۰۷ یک پیرمرد با عمر چندین ساله است که باید آن را در کنار یک هاچ بک از سال ۲۰۲۴ قرار دهیم. طول، عرض و ارتفاع این ماشین عبارتنداز: ۳۸۷۲، ۱۶۶۹ و ۱۴۴۱ میلی متر با فاصله محوری ۲۴۴۳ میلی متر.
قوای فنی
گفتیم که سوزوکی سوییفت مجهز به سیستم هیبرید خفیف است؛ یعنی عملکرد آن مشابه با خودروهای هیبریدی بوده با این تفاوت که ظرفیت باتری آن کمتر و توان پیشرانه برقیاش اندک است. از طرف دیگر نمیتوان چنین خودروهایی را به صورت تمام الکتریکی استفاده کرد و برای حرکت نیاز به موتور احتراقی خواهند داشت.
با مقدمه فوق، سراغ قلب تپنده این هاچ بک ژاپنی میرویم. زیر کاپوت سوییفت یک پیشرانه ۳ سیلندر ۱٫۲ لیتری تنفس طبیعی تعبیه شده که میتواند در شرایط ایده آل، ۸۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۲ نیوتن متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه از طریق یک جعبه دنده اتوماتیک CVT به چرخهای جلو منتقل میشود. هاچ بک وارداتی راسا موتور مجهز به سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و فنر لول با میله پیچشی در عقب است. تجربه نشان داده که این سیستم تعلیق سواری نرم و قابل قبولی ارائه میدهد.
و اما پژو ۲۰۷i اتومات مجهز به یک پیشرانه TU5 پلاس شده که میتواند حداکثر ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتومات به چرخهای جلو انتقال دهد. با این اوصاف میتوان گفت که به لحاظ مشخصات فنی، هاچ بک ایران خودرو برتری دارد.
آپشنهای رفاهی و تجهیزات ایمنی
راسا موتور در قسمت امکانات رفاهی و ایمنی هم گل کاشته و قرار است سوزوکی سوییفت فول آپشن را به بازار ایران بیاورد. این هاچ بک ژاپنی مجهز به امکانات رفاهی و ایمنی زیر شده است:
- چراغهای ال ای دی جلو و عقب
- رینگهای آلومینیومی
- ترمز ای بی اس و ای بی دی
- سیستم کنترل پایداری
- کیسههای هوا
- کروز کنترل
- نمایشگر لمسی
- سیستم چندرسانهای با اتصال بلوتوث و یو اس بی
- سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
- سنسور و دوربین دنده عقب
- ورود بدون کلید و استارت دکمهای
و اما پژو ۲۰۷ اتومات سقف شیشهای به منظور پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه مجهز به امکانات رفاهی و ایمنی به شرح ذیل شده است:
- سامانه فشار باد تایرها
- سیستم کنترل پایداری الکترونیکی
- کنترل کشش
- سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
- سیستم ترمز کمکی یا هوشمند
- دی لایت یا چراغ روشنایی روز
- آینه الکتروکرومیک حساس به نور
- نشانگر تعویض دنده بهینه
- دو کیسه هوا
- فرمان کمکی برقی
- نمایشگر لمسی
- پوزیشن لامپ
- کروز کنترل
- اپل کارپلی و اندروید اتو
- تهویه مطبوع اتوماتیک
- سنسور و دوربین دنده عقب
- رینگ آلومینیومی