«احمد رادمان»، رئیس پارک ملی گلستان در این زمینه به ایرنا گفت: مهمترین راهکار کاهش انباشت زباله در این پارک جلوگیری از ایستادن خودروها با نصب نرده نگهبان در حاشیه جاده میانگذر است.
وی با اشاره به تأثیر منفی زباله در زیباییهای این منطقه اظهار کرد: بیشتر زبالههای پارک ملی گلستان مربوط به محدوده دوراهی دشت تا تنگراه است که بر اثر سیل دهه ۸۰ فضای زیادی برای توقف خودروها ایجاد شد.
این مقام مسئول جاده میانگذر را از جمله مشکلات پارک ملی گلستان برشمرد و گفت: عبور این جاده از دل پارک در ۲۰ سال گذشته باعث تلف شدن ۲ هزار و ۴۴۵ رأس از گونههای گوناگون حیات وحش از جمله «پلنگ، خرس، مرال، شوکا، گراز، گربه وحشی و جنگلی»، ۱۶۹ مورد آتش سوزی و خسارت به ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار از جنگلها و مراتع این پارک در کنار رهاسازی و انباشت دهها تن زباله شده است.
رئیس پارک ملی گلستان افزود: مهمترین راهحل معضل زباله در کنار چالشهای آتش سوزی و تلفات جانوری نصب نرده نگهبان (گاردریل) است و اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان باید به تعهدات خود در این بخش عمل کند.
رادمان ادامه داد: علاوه بر آن، تلاش داریم تابلوهایی با مضامین اهمیت رعایت بهداشت و نریختن زباله در حفظ زیبایی پارک ملی گلستان و جلوگیری از تلفشدن جانوران به دلیل خوردن این زبالهها با هدف آگاهسازی مردم، در حاشیه جاده نصب شود.
جاده ترانزیتی از جاده گردشگری تفکیک میشود
«وحید خیرآبادی»، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان هم در این زمینه اظهار کرد: سال ۱۳۸۲ هیأت وزیران مصوبهای برای جابهجایی جاده (آسیایی) تهران- مشهد تصویب کرد اما با وجود گذشت ۲۰ سال از تصویب این مصوبه تاکنون اقدامی برای اجرای آن صورت نگرفته است.
خیرآبادی افزود: البته از سال گذشته با انتخاب مشاور مطالعات جابهجایی این جاده در حال انجام است تا در نهایت این طرح وزارت راه و شهرسازی مورد تصویب قرار گیرد و ردیف بودجه اخذ کند.
وی ادامه داد: بر اساس این مصوبه، جاده میانگذر پارک ملی گلستان باید به قسمت شمالی پارک در مسیر دوراهی کلاله، گلیداغ و آشخانه انتقال یابد که پروانه ارزیابی محیط زیستی آن دریافت شده و قرار است آمد و شد کالاهای ترانزیتی و مسافر از جاده شمالی انجام شود. البته مسیر فعلی همچنان به عنوان جاده گردشگری مورد استفاده قرار میگیرد.