تهران زیر دودتهران زیر دود

روزبه روز بر میزان شاخص آلودگی هوا افزوده می‌شود. با این همه روز گذشته همه دانش‌آموزان راهی مدارس شدند. این موضوع تاحدی عجیب و دور از ذهن بود که فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت هم به آن انتقاد کرد و گفت: «تعطیل نشدن مدارس از جمله موضوعاتی است که جای تعجب دارد و بهتر بود که باتوجه به وضعیت هوا و اینکه در دو- سه روز گذشته هم مدارس غیرحضوری بود، امروز هم غیرحضوری باشد. پیگیر این موضوع هستیم تا تصمیماتی اتخاذ شود که مردم راضی باشند. هوا افتضاح است و من به عنوان یک مادر حاضر نیستم فرزندم را در این هوا به مدرسه بفرستم.»
دو روز پیش نم بارانی در تهران باعث شد اندکی شاخص پایین بیاید اما ساعت به ساعت بر میزان آلودگی‌ها اضافه شده و حالا نفس کشیدن برای تهرانی‌ها بشدت سخت شده است. در حالی که دود سیاه رنگی تنفس در هوای باز را غیرممکن ساخته، برخی سعی می‌کنند، چشمان خود را روی این حجم از دود غلیظ ببندند و وانمود کنند، مسأله آن چنان هم حاد نیست. البته زور آلودگی هوا بیشتر از این حرف‌ها بود تا جایی که امروز و فردا مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات به جز بانک ها به تعطیلی کشیده شدند.
با اینکه در موضوع آلودگی هوا، قانون وجود دارد اما اثری از اجرای دقیق دیده نمی‌شود.سازمان حفاظت محیط زیست متولی اصلی آلودگی هواست اما به دلیل نقش سایر سازمان‌ها در موضوع آلودگی هوا مثل سوخت صنایع بزرگ و کارخانه‌ها یا خودروهای فرسوده، سازمان‌های مسئول دیگری نیز طبیعتاً درگیر موضوع می‌شوند به همین منظور قانونی به عنوان قانون هوای پاک وضع شده که وظایف هر کدام از دستگاه‌ها در آن مشخص شده است اما عزم جدی تری برای اجرا لازم است.
سوده نجفی، عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران  می‌گوید: انتظار می‌رود قوه قضائیه به موضوع ورود جدی تری و با سازمان‌های متخلف برخورد کند. البته عوامل متعددی در آلودگی هوای شهر تهران سهیم است که یکی از این موارد خودروها و موتورسیکلت‌ها هستند و از طرفی سوخت مورد استفاده در صنایع بزرگ همچون نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها از دیگر عوامل افزایش آلودگی هوا در شهر تهران است که این موضوع در ۶ ماه دوم سال به دلیل کاهش دما به وضوح قابل مشاهده است و نگرانی‌هایی در بین شهروندان ایجاد می‌کند.
نگرانی‌ها از آلودگی هوای  شهر تهران بجا است و بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی نهادهای مربوطه، سالانه تعداد زیادی از شهروندان تهرانی به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و از سوی دیگر بر اساس گزارش‌های موجود این موضوع خسارت مالی و اقتصادی زیادی به شهر وارد می‌کند.متأسفانه آمار جانباختگان ناشی از آلودگی هوا عدد قابل توجهی است اما به دلیل اینکه جان باختن فرد در اثر آلودگی هوا تدریجی است و مانند تصادفات لحظه‌ای نیست، کمتر به آن توجه می‌شود.به گفته رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران، تأثیر بلند مدت آلودگی هوا بر سلامت مردم از عواملی است که باعث شده برخی سازمان‌ها نسبت به انجام تکلیف خود کم توجه شوند، اگر تأثیر آلودگی هوا بر سلامت مردم مثل کرونا کوتاه مدت و سریع بود قطعاً همانند موضوع کرونا همه قوا و نهادها برای اجرای دقیق این قانون وارد عمل می‌شدند.آلودگی هوا درست است که سریع روی سلامت شهروندان تأثیر نمی‌گذارد اما همین بی‌توجهی‌ها باعث می‌شود که تأثیرات مخرب هر روز بیشتر و بیشتر شود و فرد رفته رفته زمان طلایی درمان را از دست بدهد.

قانونی که بودجه کافی ندارد
یکی از دلایل عدم اجرای قانون هوای پاک موضوع بودجه است. نجفی با یک مثال موضوع را روشن‌ می‌کند: در این قانون بر تعویض خودروهای فرسوده یا استفاده از خودروهای برقی به جای خودروهای بنزینی تأکید شده است.
از سوی دیگر به تغییر نوع سوخت صنایع بزرگ و آلاینده اشاره شده که این تغییر هزینه‌هایی به همراه دارد که همین امر سبب شده تا قانون هوای پاک در اجرا مشکلاتی به همراه داشته باشد. در نهایت آنچه شاید کورسویی برای رهایی از این حجم از آلودگی هوا باشد این است که اگر همه نهاد و دستگاه مسئول در قانون هوای پاک که حدود ۲۷ نهاد، دستگاه و نهاد هستند به وظایف خود عمل کنند، قطعاً شرایط از وضعیت فعلی بهتر خواهد شد. طبیعتاً با توجه به محدودیت‌های بودجه برخی دستگاه‌ها، انتظار تحقق ۱۰۰ درصدی وظایف در شروع کار وجود ندارد اما این شرایط ترک فعل و بی‌توجهی از سوی برخی از دستگاه‌های متولی قابل قبول نیست و انتظار می‌رود که قوه قضائیه ورود جدی به این موضوع که جان شهروندان را به خطر می‌اندازد داشته باشد و نام دستگاه‌هایی را که نسبت به اجرای قانون هوای پاک ترک فعل داشتند، اعلام کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *