احمد میدری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: ارتباط میان دانشگاه و دولت نیازمند بازنگری جدی است تا بتوان از ظرفیتهای علمی بهرهبرداری بهتری کرد.
میدری در آئین اختتامیه جایزه ملی سیاستگذاری در خصوص تجربیات خود از مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و اهمیت آن، گفت: من از دوران دانشجویی در دانشگاه تهران با مرکز پژوهشهای مجلس ارتباط داشتم. در آن زمان، مرکز پژوهشها جایگاهی مانند امروز نداشت و انتقاد از سیاستهای مجلس و دولت به خروج برخی پژوهشگران منتهی میشد.
وی افزود: خوشبختانه این دوران سپری شده و امروز مرکز پژوهشهای مجلس به عنوان یکی از بهترین نهادهای پژوهشی شناخته میشود. این مرکز با استفاده از نظرات پژوهشگران توانسته است تأثیر بسزایی در فرآیند قانونگذاری بگذارد.
میدری با اشاره به تفاوت عملکرد دولت و مجلس در بهرهگیری از پژوهشگران، تصریح کرد: متأسفانه دولت برخلاف مجلس، فاقد یک مرکز پژوهشی مستقل است. در جلسات کمیسیونهای دولت، نظرات بیشتر تحت تأثیر دیدگاههای دستگاههای اجرایی است و انتقاد جدی یا تحلیل مستقل کمتر دیده میشود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: ما نیاز داریم که پژوهشگران مستقیم در کمیسیونها حضور پیدا کرده و دیدگاههای خود را مطرح کنند. اینکه انتظار داشته باشیم یک وزیر یا مدیر اجرایی تمام جزئیات یک گزارش پژوهشی را بفهمد و در جلسات از آن دفاع کند، فرضی نادرست است.
میدری با اشاره به عملکرد دانشگاهها اظهار کرد: دانشگاهها و پژوهشگران آکادمیک با مسائل واقعی اجرایی آماده برخورد نیستند. بسیاری از راهحلهایی که ارائه میدهند بر اساس نظریات از پیش تعیین شده است و در مواردی نمیتواند نیازهای اجرایی کشور را برطرف کند.
وی افزود: برای رسیدن به راهحلهای جدید، کار سخت و مداومی لازم است اما این فرصت برای پژوهشگران فراهم نمیشود. ارتباط میان دانشگاه و دولت نیازمند بازنگری جدی است تا بتوان از ظرفیتهای علمی بهرهبرداری بهتری کرد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تجربه خود خاطرنشان کرد: در سالهایی که نماینده مجلس بودم، متوجه شدم که بار کارشناسی دولت در مقایسه با مجلس، ضعیفتر است. این ضعف ناشی از نبود یک مرکز پژوهشی مستقل و قوی در دولت است.
میدری ادامه داد: مرکز پژوهشهای مجلس به خوبی توانسته نقش یک نهاد مستقل را ایفا کند، اما دولت همچنان در این زمینه ضعف دارد و باید به ایجاد یک مرکز پژوهشی مستقل اقدام کند.وی گفت: برای دستیابی به راهحلهای مؤثر در حوزه سیاستگذاری، باید ارتباطات ساده میان دانشگاه، اندیشکدهها و دستگاههای اجرایی به تعاملات عمیقتر و هدفمندتر تبدیل شود.
طرحهای برتر و شایسته تقدیر دومین جایزه ملی سیاست گذاری
طرح شایسته تقدیر در محور بینشی و اندیشهای با عنوان «عدالت، زن جنسیت: بررسیهای مفهومی و نظری عدالت در راستای نظریه پردازی اسلامی»، اندیشه ورز فریبا علاسوند پژوهشکده زن و خانواده.
دو طرح برتر در محور استراتژیک و راهبردی با عنوان آینده نگاری الزام به حجاب در افق ۱۴۱۱ به همت گروه بررسیهای راهبردی میراث توسط علیرضا رحمانی و طراحی چارچوب ملی صلاحیتها به همت پژوهشکده مطالعات فناوری، اندیشه ورز محمد خادمی کلهلو
ته تقدیر در محور استراتژیک و راهبردی: شناسایی موقعیتهای تعارض منافع در حوزه مالیات و ارائه راهکارهای مدیریت آن، اندیشکده نوآوری نهادی، اندیشه ورز سید مجتبی هاشمی / برنامه عملیاتی تحول صنعت خودرو، اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر، اندیشه ورز محمدهادی عامری شهرابی/ تحلیل راهبردی اصلاحات یارانه انرژی در ایران و ارائه پیشنهادات سیاستی، اندیشکده رصد، اندیشه ورز سعید سیدحسین زاده یزدی
طرحهای برتر در محور در محور عملیاتی و اجرایی: طرح نگهداری، ارتقا و تثبیت مرغ لاین آرین، اندیشکده اقتصاد مقاومتی، اندیشه ورز مهدی خداوردی / تلنگرهای متن پایه طراحی شده توسط اصول علوم رفتاری و افزایش میزان واکسیناسیون کووید – ۱۹، مرکز بینشهای رفتاری ایران، اندیشه ورز محمدحسن ابراهیمکنی / ارتقا و هوشمندسازی فرایند دریافت و پرداخت الکترونیکی در قوه قضائیه، اندیشکده بزرگمهر، اندیشه ورز حامد حسنی.
طرح شایسته تقدیر در محور عملیاتی و اجرایی: بررسی فرصتها و چالشها و راهکارهای بخش ترانزیت، اندیشکده حمل و نقل ایران، اندیشه ورز علی ضیائی
پروژه شایسته تقدیر در محور تولید و توسعه محصول: ارتقا کارآمدی سیاست گذاری اقتصادی از طریق پروژه سامانه شفافیت فروشگاهی، اندیشکده کار و اشتغال میزان، اندیشه ورز محمد حسین قمری / سامانه خدمات خودکاربر (هوشمند) ایداد، شرکت خلاق پیشگامان نوین افزار ثریا، اندیشه ورز میثم نظری.