به گزارش مرز اقتصاد, دو دهه قبل، لری پیج، یکی از بنیانگذاران گوگل، ایدهای داشت که برای همیشه شیوه ناوبری را در جهان تغییر داد. ماریا بیگز، مدیر برنامه فنی در برنامه دید خیابانی نقشه گوگل، میگوید: لری با یک دوربین فیلمبرداری، به بعضی از این خیابانها رفت و آن را به کسی داد و گفت: هی، با این چه کاری میتوانی انجام دهی؟
سرویس «نقشه گوگل» با بیش از ۲ میلیارد کاربر ماهانه، برترین برنامه ناوبری در جهان است. با نزدیک شدن «نقشه گوگل» به بیستمین سالگرد راه اندازی در فوریه، گوگل سخت تلاش میکند تا با کمک دوربینهای جدید و همچنین هوش مصنوعی مولد، این برتری را حفظ کند.
دوربینهای هوشمندتر، به گوگل امکان میدهند تا دادههای دهها کشور را بهروزرسانی کند. همچنین این شرکت در حال نقشه برداری حداقل سه کشور بوسنی و هرزگوین، نامیبیا و لیختن اشتاین است. دوربینهای دید خیابانی، بخش مهمی از شیوه جمعآوری دادههای «نقشه گوگل» هستند، اما همچنین به تصاویر ماهوارهای و هوایی و اطلاعات بیش از ۱۰۰۰ منبع شخص ثالث مانند دولتهای محلی و کاربران متکی است. این سیستم جمع آوری دادههای انبوه، به گوگل اجازه می دهد تا نقشهها را در بیش از ۲۵۰ کشور و منطقه، عرضه کند.
امکانات هوش مصنوعی
گوگل، در اکتبر، «نقشه گوگل» را به چت بات هوش مصنوعی «جمنای» مجز کرد که میتواند به یافتن مکانهایی کمک کند که مجموعهای از مشخصات دقیق را دارند، مانند یک مکان تفریحی مناسب برای سگ با تلویزیون و غذاخوری در فضای باز؛ میتواند هزاران بررسی را خلاصه کند، به رانندگان گزارشهای لحظهای از اختلالاتی مانند جادههای ناهموار یا مناطق سیلزده ارائه کند، و شرایط آبوهوا را به صورت همه جانبه در طول مسیر پوشش دهد.
در حمل و نقل عمومی، اکنون گزارشهای تاخیر، مسیرهای جایگزین و جزئیاتی مانند مکانهای ورودی مترو وجود دارد. در مقصد، «نقشه گوگل» میتواند پیشنهادهای پارکینگ ارائه دهد و سپس درباره مسیرهای پیادهروی، راهنمایی لازم را فراهم کند.
جمنای همچنین گزارشهای صوتی را در «ویز» (Waze) که گوگل در سال ۲۰۱۳، آن را به قیمت ۱.۳ میلیارد دلار خریداری کرد، فعال کرده است. این دادهها به «نقشه گوگل» وارد میشوند تا به رانندگان هر دو برنامه، درباره خطرات به صورت لحظهای، هشدار دهند.
کریس فیلیپس، نائب رئیس و مدیرکل «گوگل جئو» که سرویس «نقشه گوگل» را اداره میکند، اظهار کرد: امیدواریم محصولات ما به افراد برای یافتن راهشان به شکل مطمئن و ایمن، کمک کنند. وی گفت: ویز همچنین با در جریان گذاشتن مشکلات گذشته خیابان، به بهبود ایمنی جادهها کمک میکند و ما شاهد تغییر قابل توجه رفتار مردم در هنگام رانندگی در این خیابانها هستیم.
«ویز» همچنین مسیرهای جایگزین را پیشنهاد میدهد. اما مسیرهای جایگزین، باعث بدتر شدن ترافیک در بعضی از محلهها شده اند که خیابانهای کوچک آنها گنجایش ترافیک بالای خودروها را ندارند.
فیلیپس گفت:گوگل فقط از جاده های عمومی استفاده میکند و با مقامات محلی برای رعایت مقررات برای بعضی از خیابانها، همکاری میکند. با این حال، جیمز هاجسون که بخش خودرو را برای شرکت تحقیقاتی ABI Research پوشش میدهد، اظهار کرد: یک مانع ادراکی مهم که گوگل با آن روبروست، حول حریم خصوصی داده است.
شناسایی اطلاعاتی مانند چهرهها و پلاک خودروها، در «نقشه گوگل»، محو شدهاند و کاربران میتوانند درخواست دهند محدوده مورد نظرشان در دید خیابانی، محو شود تا از خطراتی مانند شناسایی املاک آنها توسط سارقین، جلوگیری شود.
کاربران همچنین میتوانند تاریخچه مکان را غیرفعال کرده یا مکانهایی را که در آنجا بودهاند، از آن حذف کنند. برخی مکانها مانند پناهگاههای امن برای قربانیان خشونت خانگی، به صورت خودکار حذف شده اند. گوگل در دسامبر، نگهداری تاریخچه مکان را به جای ابر، در دستگاههای کاربران آغاز کرد و به این ترتیب، دسترسی مقامات اجرایی به تاریخچه مکان را دشوارتر کرد.
سوددهی
اینکه گوگل چه میزان در «نقشه گوگل» هزینه میکند و چه میزان سود میکند، محرمانه مانده است. آلفابت که شرکت مادر گوگل است، «نقشه گوگل» را در گزارشهای درآمد خود به صورت مستقل، مشخص نکرده و آن را با سرویسهای دیگری مانند جستجو و یوتیوب، یکی کرده است.
طبق تخمین گزارش بانک مورگان استنلی در سال ۲۰۱۹، درآمد «نقشه گوگل» از ۲.۹۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹، به ۱۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ خواهد رسید. این درآمد تا حد زیادی بر اساس مدل تبلیغات است که گوگل به خوبی میشناسد.
گوگل همچنین با فروش یک رابط نرم افزاری با دادههای دقیق، به شرکتهای خورشیدی که به دنبال مشتریان جدید هستند، درآمد کسب میکند. این رابط نرم افزاری، دارای تصاویر بسیار دقیق از پشت بام، اندازه گیریها، ارتفاع و سایه برای حدود ۴۸۰ میلیون ساختمان در ۴۰ کشور است.
گوگل، دسترسی به «پلتفرم نقشههای» خود را به شرکتهایی نظیر «وی فیر» و «دومینوس» میفروشد. توسعه دهندگان از این برنامه، برای ساخت بیش از ۱۰ میلیون سایت و برنامه برای مواردی مانند تحویل غذا، اشتراک گذاری وسایل نقلیه و املاک استفاده کردهاند. برای مثال، شرکت اوبر در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد در سه سال گذشته، ۵۸ میلیون دلار برای فناوری نقشه، به گوگل پرداخت کرده است.
سیستم عامل «اندروید اتوموتیو» (Android Automotive) نیز با «نقشه گوگل» درآمدزایی دارد. سیستمهای سرگرمی در بسیاری از خودروهای ساخت پولستار، ولوو، هوندا، جنرال موتورز و فورد از این سیستم عامل استفاده کرده اند.
بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، با رایج شدن روبو تاکسی، نقشه صحیح، اهمیت بالایی دارد و این به منزله فرصت بزرگی برای گوگل است.