درحالی بودجه پیشنهادی صداوسیما برای سال ۱۴۰۴ به ۳۵ هزار میلیارد می‌رسد که تعداد کارمندان آن از مخاطبانش بیشتر است!

سازمان صداوسیما در سال ۱۴۰۴ قرار است روزانه ۹۵ میلیارد تومان از بودجه عمومی کشور هزینه کند، رقمی که از مجموع بودجه ۱۰ وزارتخانه کشور بیشتر است. این در حالی است که بودجه این سازمان در سال جاری ۲۴ هزار میلیارد تومان بوده و در یک دهه اخیر رشد ۳۴۰۰ درصدی داشته است!

جدول افزایش قیمت بودجه صداوسیما طی ۱۰ سال اخیر

جدول زیر، بودجه چند سال اخیر صداوسیما را به‌نمایش می‌گذارد:

سال بودجه صداوسیما میزان افزایش بودجه نسبت به سال قبل دوره ریاست
۱۳۹۳ ۳,۹۰۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان عزت‌الله ضرغامی
۱۳۹۴ ۳,۴۵۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان کاهش ۴۹۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان محمد سرافراز
۱۳۹۵ ۳,۴۹۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان افزایش ۴۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان محمد سرافراز
۱۳۹۶ ۴,۹۲۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان افزایش ۱,۴۳۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان عبدالعلی علی عسگری
۱۳۹۷ ۵,۸۹۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان افزایش ۹۷۰ میلیارد تومان عبدالعلی علی عسگری
۱۳۹۸ ۷,۴۵۰ میلیارد تومان افزایش ۱,۵۵۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان عبدالعلی علی عسگری
۱۳۹۹ ۷,۴۶۶ میلیارد تومان افزایش ۱۶ میلیارد تومان عبدالعلی علی عسگری
۱۴۰۰ ۸,۴۶۴ میلیارد تومان افزایش ۹۹۸ میلیارد تومان عبدالعلی علی عسگری
۱۴۰۱ ۹,۶۴۴ میلیارد تومان افزایش ۱,۱۸۰ میلیارد تومان پیمان جبلی
۱۴۰۲ ۱۲,۹۸۰ میلیارد تومان افزایش ۳,۳۳۶ میلیارد تومان پیمان جبلی
۱۴۰۳ ۲۴,۰۰۰ میلیارد تومان افزایش ۱۱,۰۲۰ میلیارد تومان پیمان جبلی
۱۴۰۴ (پیشنهادی) ۳۵,۰۰۰ میلیارد تومان افزایش ۱۱,۰۰۰ میلیارد تومان پیمان جبلی

همزمان با این افزایش بودجه، صداوسیما مدعی است که مخاطبانش رو به افزایش‌اند. بر اساس گزارش مرکز تحقیقات این سازمان، میزان بینندگان تلویزیون از ۵۹.۷ درصد در بهار ۱۴۰۲ به ۶۵.۲ درصد در تابستان ۱۴۰۳ رسیده است. اما نظرسنجی ایسپا نشان می‌دهد که تنها ۱۲.۵ درصد مردم اخبار را از این سازمان دریافت می‌کنند، در حالی که این رقم در سال ۱۳۹۶ در محدوده ۵۱ درصدی بوده است. همچنین تنها ۱۱.۵ درصد مردم سریال‌های تلویزیون را دنبال می‌کنند، در حالی که پلتفرم‌های آنلاین داخلی ۱۸.۷ درصد مخاطب دارند.

بودجه صداوسیما با ریاست جبلی

پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما

یکی از دلایل هزینه‌های سنگین صداوسیما، تعداد زیاد کارکنان آن است. این سازمان نزدیک به ۴۸ هزار نیرو دارد، در حالی که شبکه‌هایی مانند سی‌ان‌ان با ۴۰۰۰ نفر، بی‌بی‌سی با ۲۰ هزار نفر و فاکس نیوز با ۱۳۰۰ نفر فعالیت می‌کنند.

درآمدهای کلان از تبلیغات، اما همچنان وابسته به بودجه دولت

با وجود این بودجه هنگفت، صداوسیما از محل تبلیغات نیز درآمدهای نجومی دارد. تنها از پخش زنده مسابقات فوتبال استقلال و پرسپولیس، این سازمان حداقل ۳۲ هزار میلیارد تومان و حداکثر ۵۸ هزار میلیارد تومان درآمد داشته است. این یعنی درآمد تبلیغاتی آن دو برابر بودجه‌ای است که از دولت می‌گیرد، اما همچنان وابسته به بودجه عمومی کشور است.با این همه، مشخص نیست که چرا این رسانه که روزانه ۹۵ میلیارد تومان از جیب مردم هزینه دارد، همچنان با کاهش مخاطب، بحران اعتبار و بی‌اعتمادی عمومی مواجه است. آیا صداوسیما نیاز به اصلاح اساسی دارد یا همچنان با بودجه‌های نجومی به راه خود ادامه خواهد داد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *