نه به تصادفنه به تصادف

به گزارش مرز اقتصاد، خانواده‌ها در آستانه سال جدید بعد از یک سال رفت وآمدهای همیشگی چند روزی را می‌خواهند بیاسایند و تعطیلات نوروز فرصتی است تا به سفر بروند؛ برخی که دستشان به دهانشان می‌رسد از قبل بلیت‌های هواپیما پیش خرید کرده و عده‌ای نیز سفر ریلی را انتخاب کرده‌اند اما اغلب سفرها با خودروهای شخصی برنامه‌ریزی می‌شود. سفرها در نوروز و ایام خاص بیشتر می‌شود و این افزایش ترددها بروز حوادث را نیز بیشتر می‌کند؛ حوادثی که در روزهای آغازین سال نو به جای اینکه لحظات شاد و به یادماندنی بیافریند، خاطراتی غمبار رقم می‌زند.

هر سال در ایام نوروز، تصاویر و فیلم‌هایی ناگوار از تصادفات مهیب در رسانه‌ها منتشر می‌شود که واقعا تکرار این صحنه‌ها دلخراش است و روح هر بیننده‌ای را آزرده می‌کند چه رسد که در این حوادث عزیزی از دست رفته باشد؛ آنگاه دیدن یا خواندن این اخبار در حد روایت از یک رویداد نیست بلکه خبر هر تصادف داغ دل داغدیدگان را تازه می‌کند.

براساس آمار سازمان پزشکی قانونی در نوروز ۱۴۰۳ به طور میانگین روزانه ۵۴.۵ نفر از هموطنان در تصادفات ایام نوروز جان خود را از دست دادند؛ این رقم به این معناست که روزانه خانواده‌های زیادی در جاده‌ها زمانی که اصلا در تصورشان نمی‌گنجید عزیزان خود را از دست دادند و چه اتفاق ناگواری که هر سال باید در این ایام شادی سال‌ها و سال‌ها به سوگ بنشینند.

طبق بررسی آمار تلفات تصادفات نوروزی در پنج سال اخیر (از ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۳) بیشترین تعداد کشته‌های تصادفات نوروزی با هزار و ۲۱۷ قربانی در سال ۱۴۰۲ و کمترین آن با ۵۳۴ فوتی در سال ۱۳۹۹ (سال اعمال محدودیت‌های سفر به دلیل شیوع کرونا) به ثبت رسیده است.

مرگ ۱۳۲ نفر در ۵ روز

براساس آنچه که سردار سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهور فراجا روز گذشته پنجشنبه ۳۰ اسفند، اعلام کرد: وقوع تصادفات رانندگی از تاریخ ۲۵ تا ۲۹ اسفند ۱۴۰۳ در سطح کشور منجر به مرگ ۱۳۲ نفر و مصدومیت چهار هزار و ۲۲ نفر شده است.

سردار حسینی تصریح کرد: بررسی علل وقوع حوادث رانندگی کشور در این مدت(سفرهای نوروزی) نشان می‌دهد مهم‌ترین عامل وقوع تصادفات رانندگی در این بازه زمانی(۲۵ تا ۲۹ اسفند) عدم توجه به جلو با فراوانی ۴۷ درصد است همچنین انحراف به چپ با ۱۰ درصد و تغییر مسیر ناگهانی با ۵ درصد دیگر عوامل اصلی وقوع این حوادث محسوب می‌شود.

پویش «نه به تصادف»؛ فرهنگسازی برای ترویج رانندگی و سفر ایمن

امسال دولت با اتخاذ رویکرد پیشگیرانه در راستای مدیریت سفر و کاهش تلفات و خسارات جاده‌ای پویش «نه به تصادف» را راه‌اندازی کرد چرا که اعتقاد دولتمردان و مسئولان این است که برای اثرگذاری بیشتر در مقوله‌های اجتماعی همراهی و مشارکت مردم لازم است؛ از اینرو رئیس جمهور به ضرورت مقابله با تخلفات رانندگی و ایجاد سیاست‌های تشویقی و تنبیهی مؤثر تاکید کرد و در نشست فرماندهان پلیس راهور که ۲۰ اسفند ۱۴۰۳ برگزار شد، با اشاره به آمار بالای تصادفات شهری و جاده ای و آثار زیانبار و خسارت های مالی و جسمی و روحی ناشی از تصادفات، گفت: از دست دادن عزیزان بر اثر تصادف زندگی انسان را برای همیشه درگیر می کند به راحتی نمی توان از آن گذشت.

رئیس جمهور افزود: پویش «نه به تصادف» باید به یک فرهنگ و باور در جامعه تبدیل شود که در ذهن‌ها باقی بماند و این پیام باید در هر جایی که ما عبور می‌کنیم، شنیده و دیده شود. با افرادی که این چارچوب‌ها را رعایت نمی‌کنند و رفتارشان منجر به آسیب رساندن به دیگران می‌شود، باید با قاطعیت برخورد شود تا بیاموزند که نباید چنین اقداماتی انجام دهند.

پزشکیان خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته، افرادی که تخلفات پرخطر را انجام می‌دهند، دیگر اجازه رانندگی نخواهند داشت و از بسیاری از مزایای اجتماعی محروم می‌شوند تا نتوانند و نخواهند چنین رفتارهایی را تکرار کنند. اما وقتی می‌توان با یک جریمه ساده از این قضیه عبور کرد، انسان‌ها دیگر به رعایت اخلاق و رفتار خود توجه نخواهند کرد.

افق روشن کاهش تصادفات با پویش «نه به تصادف»

فرمانده انتظامی کشور نیز در این نشست به نقش بی‌بدیل راهنمایی و رانندگی، نیروی انتظامی، اورژانس و هلال احمر اشاره کرد و افزود: اگر این نقش‌ها نبود و برنامه کاهش تصادفات را نداشتیم سالانه ۶۰ هزار کشته را تجربه می‌کردیم.

سردار احمدرضا رادان با اشاره به ۵۳ میلیون راننده و ۴۱ میلیون وسیله نقلیه در کشور، خاطرنشان کرد: زمانی سالانه ۲۸ هزار کشته در جاده‌ها را شاهد بودیم و سیر جلوگیری از افزایش تصادف به جایی رسید که به ۱۹ هزار کشته و یک بار نیز به عدد ۱۶ هزار نفر رسیدیم اما از این رویه خوشحال نیستیم چون این عدد بسیار بالاست و در شأن مردم و نظام نیست.

وی یادآور شد: شهید رئیسی در این موضوع بسیار فعال بود و خواسته‌اش در یک برنامه پنج ساله کاهش ۵۰ درصدی تلفات جاده‌ای بود؛ در دوره دکتر پزشکیان نیز افق جدیدتری باز شد و پویش «نه به تصادفات» راه‌اندازی شد؛ وقتی نه به تصادف در دل و ذهن مردم و مسئولان جا بگیرد، یک اطمینان خاطر به وجود می‌آید و خدمت بیشتر خواهد شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در این رزمایش گفت: سالانه حدود ۷ درصد درآمد ناخالص ملی برای هزینه های درمانی و خسارت های ناشی از تصادفات رانندگی صرف می‌شود که بیش از کل سهم وزارت بهداشت در این بخش است.

محمدرضا ظفرقندی با اشاره به جانباختن بیش از ۲۰ هزار نفر در تصادفات در سال گذشته، افزود: بیش از ۳ هزار نفر قطع نخاع شدند همچنین در سال گذشته بیش از یک میلیون نفر متاثر از تصادفات به مراکز درمانی مراجعه کردند.

وی با اشاره به اجرای مرحله اول پویش «نه به تصادف» تا ۱۵ فروردین با هدف افزایش آگاهی عمومی و هشدارهای عمومی، تاکید کرد: همه دستگاه‌ها دست به دست هم داده‌اند که این خسارت‌ها کم شود.

برگزاری رزمایش ترافیکی نوروز ۱۴۰۴ با ۹۰ هزار نیروی متخصص

در همین راستا رزمایش ترافیکی نوروز ۱۴۰۴ روز شنبه ۲۵ اسفند آغاز شد و این طرح با همکاری بیش از ۹۰ هزار امدادگر، شامل نیروهای پلیس، اورژانس کشور، هلال احمر، سازمان راهداری، امداد خودروها و دیگر نهادهای امدادی از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین ادامه خواهد داشت.

سردار سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهور فراجا در این رزمایش گفت: امسال با استفاده از تجهیزات جدید از جمله یگان پهپادی، نظارت و کنترل بهتری بر ترددهای جاده‌ای و شهری خواهیم داشت و این اقدامات برای کاهش تصادفات و جانباختگان در سفرهای نوروزی بسیار حائز اهمیت است.

علاوه بر این رئیس پلیس راهور فراجا پیش از این از افزایش نرخ جریمه در ایام نوروز خبر داده ‌و اعلام کرده بود: نرخ جریمه در نوروز یک سوم بیشتر از ایام عادی اعمال خواهد شد.

تغییر در نحوه محاسبه جریمه‌ها برای کاهش تصادفات جاده‌ای در بازه زمانی ۲۰ اسفند ۱۴۰۳ تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۴ اعمال می‌شود و براین اساس مبلغ جریمه ۲۱ کد تخلف در جاده‌های برون‌شهری، به استثنای وسایل نقلیه عمومی، با یک‌سوم افزایش محاسبه خواهد شد.

علاوه بر تمهیدات نهادهای انتظامی و امدادی برای کاهش تصادفات در عید امسال؛ در بعد فرهنگی هم اعضای هیات دولت و بسیاری از مسئولان، جامعه دانشگاهی، هنرمندان و ورزشکاران به پویش «نه به تصادف» پیوسته‌اند اما آنچه مسلم است تصادفات جاده‌ای یک بحران بزرگ در کشور است که تلفات جانی و خسارات مالی زیادی به همراه دارد که سختگیری تنبیهی و اصلاح زیرساخت و ارتقای امنیت به تنهایی برای مهار آن کافی نیست و باید بر عوامل فرهنگی و اصلاح رفتار ترافیکی تمرکز کرد و زمانی پویش‌ها کارساز خواهد بود که به گفته رئیس جمهور به یک فرهنگ و باور در جامعه تبدیل شود و این مهم تنها با مشارکت و همراهی مردم ممکن خواهد شد؛ اقدامی که نفع آن همه آحاد جامعه را دربرمی‌گیرد و یک خیر عمومی در پی دارد؛ ضروری است با نهایت توان و اهتمام بر آن اصرار ورزیده شود کما اینکه این موضوع مسبوق به سابقه است و زمانی در رابطه با نهادینه‌سازی فرهنگ بستن کمربند ایمنی و یا اجرای طرح همیار پلیس و توجه به نقش کودکان در سال‌های پیش تجربه شده و تجربیات موفق و ارزنده‌ای داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *