یک پژوهشگر مذهبی از عید فطر به عنوان آغازی برای زیست مومنانه یاد کرد و گفت: باید رهاود این ضیافت را استمرار بخشید و بر آن مراقبت کرد تا مبادا با غفلت و کینه آن را به آتش کشند.
حجتالاسلام حمید احمدی به مناسبت عید فطر در گفت و گو با خبرنگار معارف مرزاقتصاد اظهار داشت: خداوند سبحان در ماه مبارک رمضان با گستراندن مائدهاش همه را به ضیافتی نورانی دعوت کرد که هر انسان مسلمانی به شکلی و در سطوح مختلف از برکات این سفره بهرهمند شدند و هر یک تحفهها و رزقهایی از آن برداشتند.
وی افزود: از جمله آن باریافتن به آستان حُسن و جمال الهی است که راهیافتن به آن مشروط به ادای مناسکی بوده که عاشق بلکه عشق را تطهیر و تلطیف میکند و به مراتب بالاتری ارتقا میدهد. زیرا اصل همه قداستها و پاکیها در حُسن و جمال متجلی میشود.
احمدی ادامه داد: بنابراین اهل ایمان، با انجام مناسکی در سفره جمال و عظمت و کبریایی و رحمت و بخشش الهی مهمان او شدند. به همین سبب در روز عید فطر در شکرانهای او را به جود و عزت و کبریاییاش میخوانند و می گویند «اَللّهُمَّ اَهْلَ الْکِبْرِیاَّءِ وَ الْعَظَمَةِ وَ اَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ»
وی افزود: مشاهده این جمال و عظمت وجود که در ماه مبارک رمضان حاصل شد، مهمان خداوند را وا میدارد که برای قرب به صاحب این ضیافت، خود را بدین صفات، یعنی مجد و عزت و بخشش و کرامت بیاراید تا وجودش در جامعه تبلور خوان کرامت و عزت و بخشش خداوندی باشد که او به توفیق صاحب آن، یک ماه بر آن مهمان شد.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: شکرانه و قدرشناسی این خوان نعمت ایجاب میکند تا انسانی که توفیق درک این ضیافت کریمانه و با عظمت و بینظیر را یافته، خود در جامعه، خالق کرامت، بخشش، نیکیها و عزت باشد. از این رو عید فطر با رویت ماه شوال به شکرانه و شادمانی توفیق بر خوان ضیافت الهی برپا میشود.
احمدی اضافه کرد: انسانی که این ضیافت را درک کرده است با دو عمل و اقدام، زیست جدیدش را آغاز میکند؛ یکی اقامه نماز در جمع مؤمنان که تقویت ارتباط با خداوند باشد و دیگری پرداخت زکات یعنی تقویت ارتباط با مردم و عمل به مسئولیتهای اجتماعیاش در مقابل دیگران و جامعه.
وی افزود: این، ثمره جهاد اکبری است که روزهدار در یک ماه توفیق یافته است تا با خودسازی و مبارزه با بدیها و غفلتها بدان دست یابد. چنانچه قرآن کریم ثمره جهاد در راه خداوند را چنین بیان میدارد «الَّذینَ إِن مَکَّنّاهُم فِی الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّکاةَ وَأَمَروا بِالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنکَرِ ۗ وَلِلَّهِ عاقِبَةُ الأُمورِ»؛ همان کسانی که هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا میدارند و زکات میدهند و امر به معروف و نهی از منکر میکنند و پایان همه کارها از آن خداست.»
احمدی افزود: درک این معنای بلند، در سایه کسب معرفت و محبتی است که رهاورد این ضیافت است. چون با لاغر شدن تن و مبارزه با تخیلات و اوهام، عقل که گرانبهاترین هدیه خداوندی است فربه و تقویت میشود و آدمی قادر میشود به حقایق و زیباییهای هستی واقف شود.
این پژوهشگر مذهبی افزود: روزهدار با قربانی تنهای کاذب، به «من» واقعیاش میرسد که در عید فطر پاداش آن را دریافت میکند و این بهره از آن کسی است که در این ضیافت، معرفت کسب کرده و توفیق زیارت با معرفت بارگاه قدسی را یافته باشد و این «خود» وقوفی است که در دعاها از زیارت خانه خدا و حج و زیارت مشاهد مشرفه تمنا میکرد.
وی افزود: اگر با روزه، معرفت و محبت به دست آید و زیارت کوی عشق حاصل گردد؛ آن وقت هم ثواب ماه رمضان و زیارت خانه خدا که در حج نصیب میشود، روزی شده است، هم آن دعاها که کرده و دل به وقوف حقیقی یار داده، به اجابت رسیده است. لذا بهره این جهاد و شرکت در ضیافت الهی و تجربه زیسته معنوی و اجتماعی است که کسب شده است.
احمدی اضافه کرد: عید فطر، آغازی برای سبک زیست رمضانی و ارتباط با خداوند است با زدودن از غفلتها و هرچه دور کننده آدمی از جامعه انسانی و الهی است. یعنی اتصال با خالق متعال و هم خدمت و تعاون به خلق، برای تأمین زیست جمعی بر پایه محبت و مودت تبلور آن باشد.
وی با اشاره به فرازی از دعای نماز عید فطر گفت: اول شوال عید ماست. یعنی برگشت ما به اصل خویشتن و انسان الهی به عزت، جمال، کرامت، عظمت و بخشش خداوند وقوف یافته و از آن بهره برده است و محبت الهی در این ضیافت کام و جان او را شیرین ساخته است. اگر چنین شد، جامعه از رایحه بخشش و کرامت و بزرگی او و شهد شیرین او در طول سال بهرهمند خواهد بود. لذا اهل ایمان و درک کنندگان این خوان الهی که جامعه اسلامی است باید رهاود و تحفه ارزشمند این ضیافت را استمرار بخشند و بر آن مراقبت کنند که با غفلت، طمع، کینه و کژیها به آتش نکشند و خاکسترش نسازند.
احمدی افزود: بنابراین، عید فطر با برگشت انسان چشیده ضیافت الهی با معرفت و محبتی که کسب کرده در سایه عقل ارتقا یافته مشعلدار نیکی، تعاون و خدمت به خلق و مبشر نیکیها در سایه پیوند مستحکمش با خالق متعال خواهد بود و این همان بشارتی است که قرآن میفرماید روزه بدارید تا تقوا تحصیل نمایید.
وی با اشاره به آیه ۱۸۱ سوره بقره اظهار داشت: جامعه بر مدار تقوا از آرامش و امنیت روحی و اجتماعی برخوردار و در صحت خواهد زیست. چنانچه پیامبر خدا فرمود «صُوموا تَصِحّوا؛ روزه بگیرید تا سالم باشید».