به گزارش مرز اقتصاد, با بیان اینکه تعاملات اقتصادی قوی و پایدار یکی از موضوعات بسیار مهم در حیاتِ هر کشور به شمار میرود، اظهار کرد: توسعه روابط اقتصادی میان کشورها بدون وجود تعاملات اقتصادی مستحکم و پایدار، نهتنها امکانپذیر نیست، بلکه ادامه حیاتِ اقتصادی آنها نیز همواره با مخاطرات جدی مواجه خواهد بود. این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین ابعاد توسعه روابط اقتصادی، تقویت تجارت خارجی است عنوان کرد: در این میان، صادرات به عنوان یکی از ارکان کلیدی تجارت خارجی، از جهات مختلف میتواند موجب رونق اقتصادی شود. بنگاههای اقتصادی، در سایه صادرات، به ظرفیتهای بالاتری دست یافته و با کاهش هزینههای تولید، ضمن رشد و پویایی بیشتر، به بازارهای جهانی پای میگذارند. همچنین شرکا و رقبای این بنگاهها میتوانند از طریق تعامل با بازارهای خارجی، فرآیندهای تولید خود را اصلاح کرده، محصولات بهتری عرضه کنند و در نتیجه، درک بهتری از نیازهای جهانی به دست آورند که متقابلا موفقیتهای بیشتری برای آنها به همراه خواهد داشت.
توفیقی با تاکید بر اینکه در ایران، بهرغم محدودیتهای ناشی از تحریمها، از ابزارهای متعددی برای تقویت روابط اقتصادی استفاده میشود، اظهار کرد: در سالهای اخیر، فعالیتهایی نظیر حضور در نمایشگاههای بینالمللی یا داخلی، نقش موثری در معرفی محصولات ایرانی به بازارهای جهانی ایفا کرده است. هر اندازه این تعاملات گستردهتر شود، امکان تقویت و رشد برای بنگاههای داخلی فراهمتر خواهد بود. معاون اسبق سازمان توسعه تجارت ایران و رئیس اسبق کمیته صدور مجوز نمایشگاههاى کشور با بیان اینکه از منظر ملی، گسترش روابط اقتصادی بینالمللی به ویژه در شرایط کنونی اهمیت ویژهای دارد گفت: کشورهای دارای روابط اقتصادی گسترده و متنوع، آسیبپذیری کمتری در برابر فشارهای خارجی دارند و حتی از منظر امنیت ملی نیز در موقعیت بهتری قرار میگیرند. این کشورها به دلیل وابستگی متقابل اقتصادی با سایر بازیگران جهانی، به آسانی از معادلات بینالمللی حذف نمیشوند.
توفیقی با بیان اینکه براساس آمار منتشرشده، صادرات غیرنفتی ایران در یازده ماهه نخست سال ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال گذشتهاش رشد قابل توجهی داشته است، توضیح داد: این رشد که حدود ۱۶ تا ۱۷ درصد برآورد میشود، نتیجه دو عامل اصلی است؛ کاهش ارزش پول ملی که به طور طبیعی صادرات را افزایش میدهد و تلاشهایی مانند برگزاری ایران اکسپو و برنامههای مشابه که مسیر جدیدی برای معرفی محصولات ایرانی و یافتن شرکای تجاری خارجی ایجاد کردهاند.