سال گذشته با تمام فراز و نشیبهایش به پایان رسید و رکود بازار خودرو از اسفند ۱۴۰۳ به سال جدید منتقل شد. هم اکنون با توجه به کاهش نرخ ارز و ارزانی برخی از کالاها، خریداران و فروشندگان برای یکدیگر کمین کرده و به دنبال این اتفاق، رکود بیشتری بر بازار حاکم شده است. ایران خودرو پیش از اینکه سال ۱۴۰۳ به پایان برسد به بخش خصوصی واگذار شد و هم اکنون زیر سایه مدیریت جدید، برنامههای مدون و متنوعی در راستای ارتقای کیفیت دارد.
برنامه های ایران خودرو برای ارتقای کیفیت محصولات
یکی از مهمترین چالش مشتریان با محصولات خودروسازان داخلی، کیفیت خودروهایی است که تولید میکنند. متاسفانه اغلب تصادفات جادهای منشأ داخلی دارند و سالانه جان بسیاری از مردم به خاطر کم و کاستیهای کیفی به خطر میافتد. آبی پوشان جاده مخصوص در لباس جدید خود، برنامههای کاملی برای توسعه و بهبود کیفیت محصولات خود تدوین کردهاند که در ادامه به ۱۰ مورد از مهمترین آنها میپردازیم.
حذف پلتفرمهای قدیمی
سیاست ایران خودرو همواره جایگزینی پلتفرمهای قدیمی با پلتفرمهای به روز و مدرن است. نمونه بارز این جایگزینی، تارا است که توانست سطح محصولات این شرکت را به لحاظ کیفی، یک پله ارتقا دهد.
بهبود پلتفرمهای تارا و ری را
طی سالها و ماههای اخیر، ویدیوهای بسیاری از تصادف خودروهای تارا و ری را منتشر شده که همه آنها ایمنی و کیفیت این دو محصول را زیر سوال بردهاند. پلتفرمهای تارا و ری را نسبت به سایر محصولات ایران خودرو جدیدتر هستند، اما همچنان به پختگی کامل نرسیدهاند.
تقویت محصولات سایز متوسط
نمیتوان علاقه مردم به خودروهای کلاس C یا سایز متوسط را انکار کرد، چرا که امروزه تقاضای زیادی برای کراس اوورها و شاسی بلندهایی با این ابعاد وجود دارد. آبی پوشان قصد دارند روی این حوزه تمرکز بیشتری کنند تا به نیاز مشتریان خود پاسخ دهند.
توسعه خودروهای هیبریدی
صنعت خودروسازی در دنیا رو به سوی برقی و هیبریدی شدن در حرکت است و خودروسازان داخلی باید سعی کنند از قافله عقب نمانند. سرمایه گذاری در این بخش میتواند به قیمت محبوبیت بیشتر محصولات ایران خودرو و تنوع بیشتر آنها شود.
استانداردهای سختگیرانه برای تأمین قطعات
یکی از دلایل بیکیفیت بودن خودروهایی که شرکتهای داخلی و از جمله ایران خودرو میسازد، قطعات بیکیفیتی است که به آنها تحویل داده میشود. قرار است از سال ۱۴۰۴ به بعد، استانداردهای سختگیرانه تری برای تأمین قطعات وضع شود.
افزایش نظارت بر خرید قطعات خارجی
عمده قطعاتی که این شرکت از خارج تهیه و تأمین میکند، چینی هستند و میدانیم که نمیتوان خیلی زیاد روی چنین کالاهایی مانور داد و حساب باز کرد. آبی پوشان با افزایش نظارت بر خرید چنین قطعاتی میتوانند کیفیت را بهبود بخشند.
ارتقا پیشرانهها
اگر از پیشرانههایی که در حال حاضر روی محصولات قدیمی ایران خودرو قرار گرفته صرف نظر کنیم، میتوان گفت که این خودروساز سرمایه گذاری زیادی برای پیشرفت و توسعه قوای فنی خودروهایش نکرده است. ارتقای پیشرانهها و استانداردسازی آنها به معنای افزایش توان خروجی و قدرت بیشتر و در نهایت بهبود سطح کیفی میشود.
بازنگری در ساختار واحد تضمین کیفیت
یکی از بخشهای مهمی که هر خودروسازی دارد، واحد تضمین کیفیت است. به نظر میرسد در این ساختار مشکلاتی ریشه کرده که باید هر چه سریعتر با یک بازنگری اساسی رفع شوند.
انتقال واحد بازرسی پیش از تحویل به کنترل کیفیت
اگر پیش از تحویل محصولات به واحد کنترل کیفیت، خودروها به بازرسی تحویل داده شوند، بخش عمدهای از چالشهای موجود حل خواهد شد.
برنامه ریزی برای همکاری با شریک معتبر بین المللی
سایپا و ایران خودرو همواره برای همکاری با شرکای معتبر بین المللی تلاش میکنند، اما شوربختانه به علت تحریمها و هزار معضل دیگر، این اتفاق عملی نمیشود. برای مثال چانگان پس از سالها همکاری با سایپا از این خودروساز جدا شد و دست نارنجی پوشان را در پوست گردو گذاشت. ایران خودرو به دنبال پیدا کردن یک شریک معتبر خارجی است که بتواند سالها با آنها همکاری کند.