سینما

بررسی و مقایسه ۲۵ روز فروردین امسال با مدت زمان مشابه ۲ سال گذشته نشان می‌دهد که اکران با رشد میزان مخاطب همراه بوده است. این بازدهی مثبت حتی در میزان استقبال از فیلم‌های بالای جدول نیز خود را نشان می‌‎دهد تا اکران ۲۵ روز نخست ۱۴۰۴، بهترین عملکرد این بازه در دوران پساکرونا باشد.

به گزارش مرزاقتصاد  _  طی مدتی که از سال جدید می‌گذرد، برخی رسانه‌ها از روی ناآگاهی و البته اشتباه محاسباتی به این نتیجه رسیدند که سینما، در سال جدید، وضعیت چندان خوشایندی نداشته و سپس با این گزاره، به تحلیل‌هایی رسیدند که مبنای علمی نداشته و سیگنال‌هایی اشتباه را به مخاطبان و فعالان سینما مخابره می‌کرد.

این رسانه‌ها در تشریح وضعیت اکران امسال سینما به دلایلی چون گران شدن بلیت، تلاقی با ماه رمضان، تورم بالا و حتی زودتر شروع شدن اکران نوروزی اشاره کردند و این پارامترها را به‌عنوان دلایلی در مسیر نزول میزان مخاطبان سینما عنوان کردند.

سینماها در ۲۵ روز نخست امسال، ۳ درصد بیشتر از سال گذشته و حدود ۷ درصد بیشتر از ۲۵ روز نخست سال ۱۴۰۲ مخاطب داشتند

در واقعیت اما همه چیز، برخلاف تمامی این گزاره‌ها بوده است. مقایسه تعطیلات ۱۵ روزه ابتدای امسال با مدت زمان مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که تعداد مخاطبان برای امسال، با رشد ۲۵درصدی همراه بوده است. حالا اگر بخواهیم این مقیاس را وسیع‌تر کنیم و به مقایسه عملکرد سینما طی ۲۵ روز نخست فروردین بپردازیم، باز هم هیچ اثری از رکود و بازده منفی نیست.

طی ۲۵ روز نخست امسال، شرایط یکسانی با سال گذشته برقرار بود. در هر دو سال، سینماها، در این بازه، بابت لیالی قدر، تعطیل بودند. در این دوره، برای امسال، ۱ میلیون و ۸۳۹ هزار و ۳۰۰ نفر به سینما رفتند که بیش از ۳ درصد بیشتر از مدت‌زمان مشابه سال گذشته بوده است. این آمار حتی در مقایسه با ۲۵ روز نخست سال ۱۴۰۲ که هیچ تعطیلاتی در آن نبود نیز از رشد حدودا ۷ درصدی برخوردار است. بنابراین در ۲۵ روز نخست فروردین امسال، بهترین عملکرد سینما به لحاظ مخاطب و فروش در دوران پساکرونا رقم خورده است.

رشد مخاطب و شکستن انحصار کمدی؛ بهترین عملکرد سینمایی پساکرونا

حالا می‌خواهیم نگاهی به ۳ فیلم پرفروش این بازه زمانی مشخص بیندازیم. تفاوتی که در این آمار وجود دارد آن‌که تمام اکران‌های پساکرونا در این بازه، متکی به ۱ فیلم پرفروش بودند که بار گیشه را به دوش می‌کشید اما این قاعده برای امسال عملیاتی نشد. در سال‌های گذشته، عمده انتقادات بر این پایه بود که اکران در انحصار یک کمدی قرار داشت و اگر این فیلم در نوروز نبود، وضعیت وخیم می‌شد اما این اتفاق در گیشه امسال سینماها، چندان به چشم نخورد و مخاطب در تقریبا ۷۵ درصد فیلم‌ها سرشکن شد.

در سال‌های گذشته، عمده انتقادات بر این پایه بود که اکران در انحصار یک کمدی قرار داشت اما این اتفاق در گیشه امسال سینماها، چندان به چشم نخورد و مخاطب در تقریبا ۷۵ درصد فیلم‌ها سرشکن شد

پرمخاطب‌ترین فیلم امسال «دایناسور» بود که ۵۸۵ هزار مخاطب داشت. این آمار در سال ۱۴۰۳، در اختیار «تمساح خونی» با ۱ میلیون و ۱۶۷ هزار مخاطب و در اکران ۱۴۰۲ برای فیلم «فسیل» با ۱ میلیون و ۱۱۴ هزار مخاطب بوده است. دومین فیلم پرمخاطب امسال، «موسی کلیم‌الله» است که ۳۲۰ هزار مخاطب داشت و این عنوان در سال گذشته در اختیار «بی‌بدن» با ۳۰۱ هزار و برای اکران ۱۴۰۲ در اختیار «بخارست» با ۱۳۷ هزار مخاطب بوده است. سومین فیلم امسال نیز «کوکتل مولوتف» بود که ۲۹۶ هزار مخاطب داشت. در اکران سال گذشته، «سال گربه» با ۱۱۸ هزار و «غریب» با ۱۲۳ هزار مخاطب، در رتبه سوم قرار داشتند.

بنابراین مشخص است که برای ۲۵ روز نخست فروردین امسال، اولا برخلاف سالیان گذشته، بار اصلی فروش و مخاطب در انحصار یک فیلم نبود و ثانیا، برخلاف سال‌های گذشته که فیلم‌های دوم و سوم جدول، اختلاف فاحشی به لحاظ مخاطب با رتبه اول جدول داشتند، این اختلاف معنادار برای اکران امسال، با این شدت دیده نشد.

بنابراین فارغ از میزان مخاطب امسال که رشد ۳ و ۷ درصدی به‌نسبت سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۲ را به ثبت رساند، در کیفیت استقبال از فیلم‌ها نیز شاهد نوعی برتری و عدالت هستیم. با این تفاوت که اوضاع اقتصادی طی ۲۵ روز نخست سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۲، به‌نسبت از وضعیت کنونی بهتر بود و این نشان می‌دهد که مخاطبان در سالی که هم وضعیت اقتصادی بدتر بود و هم قیمت بلیت بالاتر از سالیان قبل بود، راندمان مثبتی از خود به جای گذاشتند که طلیعه رسیدن به بیش از ۴۰ میلیون مخاطب در انتهای امسال است.

ضروری است که مخاطبان، به پشتوانه سواد رسانه‌ای، پیگیر اخبار درست و منطقی باشند و سینما را به‌عنوان یکی از مظاهر دنیای جدید، همواره در سبد فرهنگی خود لحاظ کنند. سینمای ۱۴۰۴، رکوردشکنی‌های خوبی در پیش دارد که برخی از آنها حتی طی ۳ دهه اخیر تکرار نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *