معاون بهرهبرداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق قم از رشد ۶.۸ درصدی مصرف برق در این استان خبر داد و گفت: مصرف برق قم در تابستان ۱۴۰۳ به یکهزار و هشت مگاوات رسید و استان وارد باشگاه هزار مگاواتیها شد.
سید محمد ارجمندزاده روز شنبه در گفتوگو با مرزاقتصاد _ با اشاره به رشد ۶.۸ درصدی مصرف در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۳، افزود: رشد مصرف قم بالاتر از میانگین کشوری است و بیشتر آن در بخش غیرمولد اتفاق افتاده که نگرانکننده است.
وی اضافه کرد: در تابستان ۱۴۰۳، نیاز مصرف برق استان به یکهزار و ۱۶۵ مگاوات رسید که با اعمال برنامههای مدیریت بار، حدود یک هزار و هشت مگاوات به مشترکان تحویل داده شد.
به گفته وی، به این ترتیب قم وارد باشگاه مصرفکنندگان بالای هزار مگاوات شد، درحالیکه این رقم پارسال، ۹۳۷ مگاوات بود.
ارجمندزاده با بیان اینکه این میزان رشد در سطح جهانی نرم محسوب نمیشود، افزود: پیشبینی ما برای امسال، رشد چهار تا پنج درصدی است؛ ولی بررسی گزارش ۱۵ روز نخست سال ۱۴۰۴ نسبت به مدت مشابه سال گذشته (با در نظر گرفتن تعطیلات نوروزی، ماه رمضان و عید فطر)، نشاندهنده رشد ۶.۸ درصدی مصرف در قم است.
وی اضافه کرد: رقمی که حدود ۰.۸ درصد بالاتر از میانگین کشوری اعلام شده توسط سخنگوی صنعت برق کشور است؛ این یعنی رشد مصرف در قم نسبت به کشور نگرانکنندهتر است.
وی تصریح کرد: آنچه در این رشد مصرف مشاهده میشود، عمدتا از بخش غیرمولد است؛ رشدی که نه تنها مطلوب نیست، بلکه میتواند در ادامه منجر به اعمال خاموشی در بخش مولد، یعنی صنعت شود.
معاون شرکت برق قم افزود: اگر کشور با رشد ۶ درصدی مصرف مواجه شود، برای پاسخ به این مصرف، نیاز به احداث حدود ۶ هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید است؛ معادل ساخت ۱۳ تا ۱۴ نیروگاه بزرگ با ظرفیت ۵۰۰ مگاوات، که با توجه به محدودیتهای مالی، گازی، زیرساختی و انتقالی، بسیار دشوار خواهد بود.
وی با بیان اینکه یکی از برنامههای کلان وزارت نیرو، توسعه نیروگاههای تجدیدپذیر است، گفت: در سطح کشور برنامهریزی برای احداث ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر صورت گرفته و در استان قم نیز ساخت حدود ۵۸۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در دستور کار است.
به گفته وی، تلاش داریم امسال بین ۵۰ تا ۱۰۰ مگاوات آن را وارد مدار کنیم که البته با وجود رشد مصرف، بخش زیادی از آن صرف جبران همین رشد خواهد شد.
ارجمندزاده همچنین با اشاره به ناترازی برق در سال گذشته، بیان کرد: از نیمه خرداد تا اوایل مهرماه، استان قم در حدود ۲۸ روز، نیاز به اعمال مدیریت بار داشت و این روند ممکن است امسال نیز تکرار شود.
وی با تاکید بر اهمیت مدیریت مصرف، گفت: مدیریت مصرف به معنای مصرف نکردن نیست، بلکه به معنای مصرف بهینه است؛ برای مثال، روشنایی غیرضروری در فروشگاههای بینراهی که نه تنها مصرف بالایی دارد، بلکه موجب آزار بصری نیز میشود، یکی از مصادیق فرهنگ نادرست مصرف است که نیازمند اصلاح است.
وی تاکید کرد: اصحاب رسانه نقش مهمی در آگاهسازی و فرهنگسازی در این زمینه دارند.