به گزارش مرز اقتصاد, غیرقابل پیش‌بینی بودن دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، محاسبات شرکت‌ها را در بخش‌های لوکس، الکترونیک یا داروسازی، پیچیده کرده است.

برخی از شرکت‌ها منتظر اعلام تعرفه‌های تجاری عظیم متقابل ترامپ در دوم آوریل نماندند. آنها از قبل، ارسال بیشتر کالاهای خود به آمریکا را آغاز کردند. در نهایت، ترامپ به سرعت از تعرفه‌های متقابل عقب‌نشینی کرد و آنها را به مدت ۹۰ روز به جز چین متوقف کرد. اما همچنان تعرفه ۱۰ درصدی جهانی و همچنین تعرفه ۲۵ درصدی روی واردات فولاد، آلومینیوم و خودروهای اروپایی را پابرجا نگه داشت.

شرکت لوازم آرایشی فرانسوی «کلارنس» نیز تردید نکرد و در ابتدای سال، ارسال محموله‌ها به آمریکا را افزایش داد. «لیونل اوزان»، مدیرعامل این شرکت در آمریکا، گفت: به اندازه سه ماه موجودی، انبار کرده‌ایم که معادل دو میلیون دلار کالاست. این شرکت با توجه به اینکه تمام محصولاتش در فرانسه تولید می‌شود، گزینه دیگری برای مقابله با تعرفه‌ها نداشت.

حتی اگر همه شرکت‌ها این موضوع را اعلام نکنند، اما بسیاری از شرکت‌ها در بخش‌های مختلف، محصولات خود را در آمریکا انبار می‌کنند. در ماه مارس، صادرات ساعت‌های سوییسی به آمریکا در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته، حدود ۱۴ درصد افزایش یافت.

ایرلند که میزبان تعدادی از شرکت‌های داروسازی بین‌المللی است، از این هم فراتر رفته است. صادرات این کشور به آمریکا در فوریه با ۲۱۰ درصد افزایش، به نزدیک به ۱۳ میلیارد یورو (۱۴.۸ میلیارد دلار) رسید که ۹۰ درصد آن محصولات دارویی و مواد شیمیایی است.

شرکت «فرموب» ( Fermob) که تولیدکننده فرانسوی مبلمان فلزی باغ است و حدود ۱۰ درصد از محصولات خود را در آمریکا می‌فروشد، اعلام کرد که پس از مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر گذشته، برنامه‌ریزی برای تعرفه‌های ترامپ را آغاز کرده است. این شرکت تولید خود را در ژانویه و فوریه افزایش داد. «باپتیست ریبیر»، مدیر اجرایی این شرکت، گفت: حدود ۳۰ درصد از موجودی اضافی خود را به آمریکا صادر کرده‌ایم. این تولید مازاد به نفع شرکت‌های حمل و نقل بوده است.

شرکت هواپیمایی باری «لوفت‌هانزا کارگو» آلمان اعلام کرد که در هفته‌های اخیر، شاهد افزایش تقاضا برای حمل و نقل به آمریکا بوده است. این شرکت به خبرگزاری فرانسه گفت که جنگ تجاری، شرکت‌ها را به تسریع مراحل خاصی در زنجیره‌های تأمین خود ترغیب کرده است.

در این گزارش آمده است، روند مشابهی برای تحویل خودرو از اتحادیه اروپا به آمریکا مشاهده شد. این پدیده همچنین مربوط به کالاهای ساخت آمریکاست.

روزنامه ژاپنی نیکی به تازگی گزارش داد که شرکت‌های فناوری چینی در انتظار اعمال محدودیت‌های صادراتی از سوی واشنگتن، میلیاردها دلار تراشه هوش مصنوعی ساخته شده توسط شرکت آمریکایی انویدیا را خریداری کرده‌اند. با این حال، تحلیلگران گفتند که انبار کردن یک راه حل نیست.

«مت جوچیم»، یکی از شرکای شرکت مشاوره‌ای مک‌کینزی که به شرکت‌ها در زمینه مسائل زنجیره تأمین کمک می‌کند، انبار کردن را یک اقدام فرصت‌طلبانه بسیار کوتاه‌مدت خواند. او گفت که این عمل، محدودیت‌هایی دارد، زیرا تعرفه‌ها پیوسته تغییر می‌کنند و این راه‌کار، همیشه عملی نیست. او گفت: در بسیاری از حوزه‌های الکترونیک، انجام این کار دشوار است، زیرا فناوری به سرعت تغییر می‌کند و موجودی تراشه‌ها یا دستگاه‌های نسخه قبلی کارآیی ندارند.

طبق گفته‌های یک تولیدکننده، با انجام این کار، شما یک ریسک را با ریسک دیگری جایگزین خواهید کرد. او افزود که داشتن یک شرکت تابعه بومی دارای انبارها، مفید خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *