رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: دانشگاه در زمینه طرحها و پروژههای تحقیقاتی، برنامههای آموزشی و اجرایی از هوش مصنوعی استفاده میکند.
در عصر حاضر شاهد پیشرفتهای چشمگیر در زمینه فناوریهای دیجیتال هستیم و هوش مصنوعی یکی از مهمترین عوامل تحول در صنایع است و این تحولات، تاثیر عمیقی بر سیستمهای آموزشی به ویژه تحصیلات دانشگاهی دارد.
با توجه به اینکه دانشگاهها و موسسات آموزشی همواره به عنوان مرکز تولید علم و دانش شناخته میشوند، بازنگری و تغییرات بنیادین در برنامههای درسی و رویکردهای دانشگاهها و موسسات برای پاسخگویی به نیازهای جامعه و صنعت امری اجتناب ناپذیر است.
در همین راستا حسین سیمایی وزیر علوم نیز بارها تاکید کرده است که شیوه آموزش باید تغییر کند و باید به سمت نظام آموزشی مبتنی بر هوش مصنوعی حرکت کنیم و از آموزش سنتی و کلاسیک فاصله بگیریم و آموزش باید با کیفیت و همراه ابزار روز و تکنولوژی جدید باشد.
علیرضا رهائی روز چهارشنبه در گفتوگو با مرزاقتصاد در خصوص اقدامات دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای بهرهمندی از هوشمصنوعی، اظهارداشت: امروزه فناوریهای نوظهور از جمله هوش مصنوعی با سرعت خارقالعادهای در بخشهای مختلف نفوذ کرده است و به تبع آن دانشگاههای ما از جمله دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز به ناچار باید در این زمینه با سرعت وارد شوند.
وی ادامه داد: در همین ارتباط ما جدا از اینکه در دانشکده کامپیوتر دانشگاه یک رشته هوش مصنوعی داشتیم یک پژوهشکده هوش مصنوعی نیز تاسیس کردیم و حدود ۳۰ نفر عضو هیات علمی در این پژوهشکده فعال هستند.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: برنامههایی که این دانشگاه در زمینه هوش مصنوعی دنبال میکند به ۲ بخش تقسیم میشود. نخست برنامههای تحقیقاتی است که در ۲ سال اخیر پروژههای گستردهای در زمینه هوش مصنوعی به دانشگاه واگذار شده است.
رهائی ادامه داد: از جمله پروژههایی که در زمینه هوش مصنوعی به دانشگاه امبیرکبیر واگذار شده میتوان به پروژه دستیار هوشمند وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد که به عنوان یک پروژه کلان هم اکنون در دانشگاه در حال انجام است تا بتوانیم دستیار هوشمندی را برای این وزارتخانه طراحی و آماده کنیم و در بخشهای دیگر کشور نیز تحقیقاتی در زمینه هوش مصنوعی اقدامات بزرگ و خوبی در حال انجام است.
رئیس دانشگاه امیرکبیر گفت: اقدام دومی که در دانشگاه امیرکبیر در زمینه هوش مصنوعی صورت گرفته؛ بکارگیری هوش مصنوعی در برنامهها و فعالیتهای آموزشی و اجرایی است. در همین زمینه امسال با هدف رفتن به سمت یک دانشگاه هوشمند سامانه جدیدی طراحی شده است.
وی افزود: اطلاعات دانشگاه در جنبههای مختلف از جمله در زمینه آموزشی در آن سامانهها ذخیره و متمرکز میشود به طوری که در هر یک از بخشها به عنوان مثال در زمینه آموزش، توسعه رشتهها، انجام آزمونها، ارزیابیهای مختلف در این سامانه درج شده و براساس اطلاعات تصمیمگیریهای سریع انجام می شود ضمن اینکه از راه هایی که توسط هوش مصنوعی ارائه خواهد شد برای رسیدن به بهترین راهحلها استفاده می کنیم.