به گزارش مرز اقتصاد ؛ در شرایطی که بازار کار ایران گرفتار مدارک بیمهارت و مشاغل ناپایدار است، فنی و حرفهای یزد با آموزش سالانه بیش از ۳۰ هزار نفر و طراحی برنامههای ساختاری نوین، در حال تبدیلشدن به یک موتور پیشران عدالت اجتماعی، تحرک طبقاتی و اقتصاد مهارتی است
« احمد طالبی، سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفهای استان یزد » ، در آستانه هفته ملی مهارت، اعلام کرد که این اداره کل با ۱۶ مرکز دولتی و بیش از ۸۰۰ آموزشگاه آزاد، نهتنها مرجع آموزشهای مهارتی شده بلکه مأموریت تازهای را آغاز کرده است: تبدیل مراکز آموزش به قطبهای تخصصی و تبدیل مهارت به ابزار توسعه اجتماعی پایدار.
عبور از آموزش انبوه؛ حرکت بهسوی قطبهای تخصصی مهارتی
یکی از تحولات اساسی در سیاستهای فنی و حرفهای استان، پرهیز از پراکندگی و تمرکز بر همجنسسازی مهارتها در مراکز منتخب است. این تصمیم، ضمن ارتقاء سطح آموزشها، به تجمیع منابع و افزایش بهرهوری سیستماتیک خواهد انجامید و مراکز فنی و حرفهای را به جایگاه «قطب مهارتی» با مأموریت روشن ارتقاء خواهد داد.
«کارآفن»؛ مسیر کارآفرینی از صفر تا صد
طرح «کارآفن» یکی از نمونههای موفق پیوند آموزش با تولید است؛ طرحی که از تهیه مواد اولیه تا تولید نهایی محصول را به مهارتآموز میآموزد و در عمل، مهارتآموز را از یک «دانشپذیر» به یک «تولیدگر مستقل» تبدیل میکند.
مشارکتپذیری به جای تصدیگری
در رویکردی متفاوت از سالهای گذشته، اداره کل فنی و حرفهای یزد واگذاری مراکز آموزشی نیمهتمام به بخش خصوصی را یک فرصت توسعهای تلقی میکند، نه صرفاً بار مالی. مراکزی در اشکذر، افشار و شهرک صنعتی یزد، اکنون بهعنوان پروژههایی درآمدزا در انتظار ورود سرمایهگذاران بخش خصوصیاند.
آموزش بر مبنای نیاز آینده بازار کار
با شروع طرح پژوهشی گسترده برای شناسایی نیازهای مهارتی آینده استان، یزد در حال طراحی الگویی مبتنی بر «هوشمندی آموزشی» است. همچنین رایزنیها برای تأسیس «مرکز مهارتهای پیشرفته با تمرکز بر ابزارهای نوین و هوش مصنوعی» در حال انجام است؛ الگویی که میتواند تجربهای ملی برای انطباق مهارتها با مشاغل فردا باشد.
سنجش، مستقل و معتبر
یکی دیگر از اقدامات ساختاری، تلاش برای استقلال مرکز سنجش مهارت از واحد آموزش است تا اعتبار گواهینامهها و روند آزمونها، از شفافیت و کیفیت بالاتری برخوردار شوند؛ اقدامی در جهت تقویت برند مهارتی استان در سطح ملی.
آموزش به مدرسهها؛ همصدایی نظام آموزشی با بازار کار
در قالب طرح «همنوا»، فاصله تاریخی آموزشهای رسمی با بازار کار کاهش یافته و دانشآموزان هنرستانها اکنون در مسیر آموزش واقعی مهارتهای کاربردی قرار گرفتهاند.
عدالت اجتماعی با ابزار مهارت
طالبی با تأکید بر اینکه مهارت میتواند زیربنای عدالت اجتماعی و تحرک طبقاتی باشد، از استقبال گسترده جوانان در آزمونهای مهارتی (۶۰ هزار شرکتکننده در سال) و موفقیت در المپیاد جهانی مهارت خبر داد. از سویی دیگر، معرفی بیش از ۳۶۰ آموزشگاه آزاد برای دریافت تسهیلات و حمایتهای ویژه از تجهیزات آنها، نشاندهنده تلاش ساختاری برای نهادینهکردن اقتصاد مهارتی در بستر استان است.
شایان ذکر اینکه :
در نگاه کلان، فنی و حرفهای یزد دیگر صرفاً یک نهاد آموزشی نیست، بلکه در حال تبدیلشدن به یک لجستیک اجتماعی برای تولید مهارت، عدالت، اشتغال و نوآوری است. این نهاد با طراحی ساختارهای شبکهای، اتصال با مدارس، بخش خصوصی، خیرین و حتی فناوریهای آیندهمحور، در حال تثبیت جایگاه خود بهعنوان زیرساخت بیبدیل توسعه پایدار در استان یزد است