توسعه همکاریها و روابط اقتصادی ایران و قطر با سفر اخیر مسعود پزشکیان به این کشور، وارد فاز جدیدی شده است. مبنای افزایش تجارت و ارتقای سطح مبادلات بین دو کشور بر پایه توسعه حملونقل طرحریزی شده است. با توجه به اتصال دریایی ایران و قطر، تکمیل زیرساختهای بندری و دریایی در رأس همکاریهای دوجانبه قرار گرفته است. اوایل هفته جاری نیز معاون اول رئیسجمهور در دیدار با سفیر جدید قطر بر اهمیت احداث طولانیترین تونل زیردریایی جهان بین ایران و قطر، اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران کارگروهی تخصصی برای مطالعات اولیه تعیین کرده است که در هفتههای آینده به دوحه برای مذاکرات اعزام میشوند. معاون اول رئیسجمهور با تأکید بر ضرورت پیگیری مسائل باقیمانده یادداشت تفاهم مشارکت قطر در توسعه بندر دیر بوشهر اظهار داشت: در هفتههای آینده رئیس سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران برای نهایی کردن امور در این زمینه به دوحه اعزام خواهد شد.
تسهیل ترانزیت دریایی و رونق جذب سرمایهگذاری
درخصوص برنامه ایران و قطر برای توسعه روابط اقتصادی و دریایی، محمد شکیبینسب مدیرکل جدید بنادر و دریانوردی استان بوشهر به «ایران» گفت: بین دولت ایران و قطر همکاریهای جدیدی در دستورکار قرار گرفته است که تمرکز این همکاری بر نقش بندر دیر است. وی افزود: بندر دیر در کمترین فاصله با بندر الرویس قطر (۱۲۰ مایل معادل ۱۹۳ کیلومتر) واقع است که این مسافت کوتاه جذابیت این بندر را برای سرمایهگذاری طرف قطری افزایش داده است. به گفته شکیبینسب، بندر دیر بهعنوان پشتیبان یا خواهرخوانده بندر الرویس تعیین شده است و برای سرمایهگذاری قطر جهت توسعه زیرساختهای بندر دیر تفاهمنامهای میان وزرای حملونقل دو کشور در سفر رئیسجمهور به قطر امضا شد. وی بیان داشت: براساس این تفاهمنامه، مطالعات طرح توسعه بندر دیر شروع شده و ظرف ۳ ماه این مطالعات تکمیل میشود. بر این اساس پیمانکار توسعه بندر، ایران است و سرمایهگذار کشور قطر خواهد بود. توسعه زیرساختها شامل ساخت و تکمیل اسکلهها، انبار و سیلوی نگهداری کالا، تخلیه و بارگیری، راهاندازی خط مستقیم کشتی تجاری و همچنین مسافری و… خواهد بود. به گفته مدیرکل بنادر بوشهر، در ۶ ماهه امسال، حجم عملکرد تجاری در بندر دیر ۳۷۰ هزار تن و در کل بنادر بوشهر ۵۰۰ هزار تن بوده است که ۷۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش دارد. وی اظهار داشت: در چشمانداز توسعه بندر دیر افزایش عملکرد بندر به ۳ تا ۵ میلیون تن در سال موردنظر است. وی گفت: تردد کشتیهای ۲۰ هزار تنی به بندر دیر با همکاری و سرمایهگذاری قطر طرحریزی شده است.
مدیرکل بنادر بوشهر گفت: در حال حاضر تقریباً کل نیاز ترهبار قطر از طریق حمل دریایی از بندر دیر تأمین میشود، همچنین بخش زیادی از بار ترانزیتی ترکیه از بندر دیر به قطر عبور میکند. وی گفت: امتیاز دیگر همکاری دریایی قطر و ایران تضمین امنیت عبور بار ترانزیتی و تردد کالا از سوی قطر است. مدیرکل بنادر بوشهر میگوید: علاوه بر جذب سرمایهگذاری خارجی، تکمیل پایانه مسافری بوشهر با سرمایهگذاری سازمان بنادر در حال انجام است و علاوه بر پایانه مسافری، طرحهای دیگر توسعه بنادر بوشهر در حال اجرا است. شکیبینسب بیان داشت: طرح توسعه بندر دیر و جذب سرمایه داخلی و خارجی در این بندر، بخشی از برنامه توسعه اقتصاد دریامحور در سواحل خلیج فارس و توسعه سواحل مکران دریای عمان است. همچنین رشد ترانزیت نهتنها با قطر بلکه با کشورهای منطقه از طریق توسعه زیرساختهای بندری در جنوب از دیگر برنامههای توسعه سواحل است.