کمپانی Kia motors در جریان نمایشگاه خودرو لس آنجلس از شاسی بلند برقی و فول آپشن کیا EV9 GT با ۵۰۰ اسب بخار قدرت رونمایی کرد.
شرکت کیا موتورز با حضور در نمایشگاه خودرو لس آنجلس ۲۰۲۴ و معرفی نسخه GT از کراس اوور برقی EV9 بار دیگر درخشید. این خودرو جذاب با بهره‌گیری از دو موتور قدرتمند و آخرین امکانات رفاهی و ایمنی KIA می‌تواند به رقیب سرسختی برای سایر خودروهای این سگمنت تبدیل شود.

معرفی کیا EV9 GT، قدرتمندترین کراس اوور برقی KIA

کیا EV9 GT

کیا EV9 جی تی به عنوان دست پخت جدید کمپانی کره ای در بخش های مختلف دستخوش تغییرات جزئی شده و اکنون نمایی اسپرت تر به خود گرفته است. با توجه به اینکه نسخه GT در واقع یک فیس لیفت محسوب می‌شود، بنابراین پروفایل جانبی آن تغییری نداشته و تنها تغییر آن در این بخش استفاده از رینگ های ۲۱ اینچی است. این تغییرات اندک به نمای داخل خودرو نیز سرایت کرده و رنگ سبز لیمویی برای تریم داخلی قابل سفارش است.

این شاسی بلند مانند کراس اوور هم‌خانواده خود EV6 بر پایه پلتفرم ۸۰۰ ولتی E-GMP گروه هیوندای توسعه پیدا کرده است. ای وی ۹ دارای ۵۰۱۰ میلی‌متر طول، ۱۹۸۰ میلی‌متر عرض و ۱۷۵۵ میلی‌متر ارتفاع است. فاصله بین دو محور آن هم به ۳۱۰۰ میلی‌متر می‌رسد.

قوای محرکه KIA EV9 GT

نسخه استاندارد EV9 از دو موتور الکتریکی با قدرت ۳۷۸ اسب بخار استفاده می‌کند. همچنین ظرف مدت زمان ۶ ثانیه از ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت شتاب می‌گیرد. اما در نسخه GT از موتورهایی قدرتمندتر استفاده شده. موتور مستقر در محور جلو نسخه جی تی ۲۱۴ اسب بخار و موتور عقب ۳۶۲ اسب بخار قدرت دارد. مجموع این توان به حدود ۵۷۶ اسب بخار می‌رسد. با این حال خودروساز کره‌ای اشاره کرده که نسخه تحویلی به خریداران در نیمه دوم سال ۲۰۲۵ به حدود ۵۰۱ اسب بخار محدود خواهد شد.

براساس ادعای کیا، EV9 GT ظرف مدت زمان ۴.۳ ثانیه سرعت صفر تا صد کیلومتر بر ساعت شتاب می‌گیرد. این رکورد در مقایسه با شتاب نسخه GT-Line AWD به اندازه ۰.۷ ثانیه بهبود پیدا کرده است. درباره مسافت قابل پیمایش اطلاعاتی منتشر نشده، اما به احتمال زیاد برد حرکتی این نسخه کمتر از ۴۳۵ کیلومتر خواهد بود.

نمای عقب کیا EV9 GT

این شاسی بلند برقی به مانند نسخه GT-LINE با فقط ۱۵ دقیقه شارژ به انرژی مورد نیاز برای پیمودن مسافت حدود ۲۴۰ کیلومتر دست پیدا می‌کند. همچنین این نسخه از قابلیت V2L یا (Vehicle-to-Load) نیز پشتیبانی می‌کند. EV9 GT به‌صورت استاندارد به فناوری‌های پیشرفته کمک‌راننده و درگاه شارژ NACS مجهز است که امکان استفاده از ایستگاه‌های شارژ تسلا را فراهم می‌کند.

با توجه به افزایش قدرت پیشرانه، سامانه ترمز نیز در این نسخه جدید تقویت شده و دیسک‌های ترمز نسبت به قبل بزرگ‌تر هستند. ضمن اینکه سیستم تعلیق به کمک‌های تطبیق‌پذیر مجهز شده و رینگ‌های ۲۱ اینچی درون تایرهای ساخت کانتیننتال قرار گرفته‌اند. این نسخه از قفل دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی نیز سود می‌برد.

امکانات رفاهی و ایمنی کیا ای وی ۹ جی تی

نمای داشبورد کیا EV9 GT

کیا EV9 نسخه GT مدل ۲۰۲۵ از آپشن های ذیل بهره می‌برد:

  • نظیر فرمان سه پره جدید
  • کلاستر و نمایشگر مرکزی به هم پیوسته ۲۴٫۶ اینچی OLED
  • فناوری خودران Highway Driving Pilot
  • آینه وسط دیجیتالی
  • اندروید اتو و اپل کارپلی بی‌سیم
  • دوربین ۳۶۰ درجه
  • کروز کنترل تطبیقی
  • کنترل خودرو در سربالایی (HAC)
  • سیستم کنترل پایداری الکترونیکی خودرو (ESC)
  • سیستم کنترل کشش (TCS)
  • سیستم پایش و هشدار خستگی راننده
  • ترمز اضطراری خودکار (AEB)
  • سیستم رادار تشخیص نقطه کور (BSD)
  • سیستم هشدار دهنده حرکت بین خطوط (LDW)
  • سیستم حفظ حرکت بین خطوط (LKA)
  • رادار هشدار خروج از پارک (RCTA)
  • سیستم هشدار تصادف از جلو (FCW)
  • سیستم هشدار تصادف از عقب (RCW)

همچنین یکی از قابلیت‌های جالب این خودرو، سیستم Virtual Gear Shift است که به اختصار با نام VGS شناخته می‎‌شود. این سیستم که از هیوندای Ioniq 5 N به امانت گرفته شده، حس رانندگی با خودروهای بنزینی را شبیه‌سازی می‌کند. این سیستم با استفاده از صدای مصنوعی موتور، شبیه‌سازی تعویض دنده و تغییر گشتاور، تجربه‌ای مشابه با مدل‌های بنزینی رقم می‌زند. این قابلیت به‌ صورت خودکار یا با تعویض دنده دستی از طریق پدال‌های پشت فرمان فعال می‌شود.

نسخه GT-Line AWD این خودرو حدود ۷۵ هزار دلار قیمت دارد. با این اوصاف قیمت نسخه GT از ۸۰ هزار دلار فراتر خواهد رفت. زمان عرضه EV9 GT نیمه دوم سال آینده برنامه‌ریزی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *