صنعت پوشاکصنعت پوشاک

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک با اشاره به رکود در بازار پوشاک زمستانه و اینکه این صنعت متولی واحد ندارد و با نهادهای مختلفی درگیر است گفت که به دلیل بالا بودن هزینه‌های سربار، تولیدکنندگان پوشاک در حال حاضر با یک سوم ظرفیت کار می‌کنند.

مجید افتخاری در گفت‌وگو با مرزاقتصاد _  درباره افزایش قیمت پوشاک زمستانی نسبت به سال قبل، اظهار کرد: میزان افزایش قیمت پوشاک کمتر از تورم کلی و میزان افزایش قیمت سایر کالاها بوده است. اما به هر حال افزایش هزینه‌های تولید و افزایش نرخ ارز باعث افزایش قیمت کالاها در بازار شده است.

وی با اشاره به رکود حاکم بر بازار پوشاک زمستانه، تصریح کرد: علاوه بر بالا بودن قیمت‌ها، دلیل دومی که مردم خرید نمی‌کنند این است که سبد خانوار کوچک شده است. رکود در بازار فقط مربوط به پوشاک نیست و سایر بازارها هم با همین مشکل مواجه هستند. بازار تابع شرایط اقتصادی مردم است.

به گفته عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک، در شرایط بد اقتصادی، تولید کننده و فروشنده هر دو نمی‌توانند محصول خود را بفروشند و این باعث می‌شود بعد از مدتی فروشنده قیمت‌ها را کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به کاهش فروش پوشاک زمستانی نسبت به سال قبل، گفت: تقریبا همه صنایع دچار این مشکل هستند. چالش بعدی قطعی برق است که برای تولیدکنندگان خسارت‌هایی به دنبال دارد و در مقابل هم هیچ بسته جبرانی برای تولیدکنندگان در نظر گرفته نشده است. ما این پیشنهاد را هم مطرح کردیم که اجازه دهند پنجشنبه و جمعه روز کاری قلمداد شود و اضافه کار پرداخت نشود و به جای آن روزی که هر واحدی برق ندارد، تعطیل محسوب شود، اما باز هم مورد تایید واقع نشد.

دردسر افزایش بی‌رویه اجاره بها برای فروشگاه‌های لباس

افتخاری با بیان اینکه در بخش خرده فروشی بسیاری از واحدها ضررده هستند، اظهار کرد: یکی از عواملی که مشکلات خرده‌فروشان را تشدید کرده و به هزینه‌های سربار آن‌ها اضافه کرده، هزینه بالای اجاره‌بها است و این موضوعی است که دولت باید در آن دخالت کند. اما هیچ نظارتی بر هزینه اجاره فروشگاه‌ها وجود ندارد.

از طرف دیگر به گفته وی موانع غیر اقتصادی هم بر سر راه تولیدکنندگان وجود دارد؛ برای مثال در نمایشگاه اخیر صنعت پوشاک که از سوی بخش خصوصی برگزار و از تجار کشورهای مختلف در آن دعوت شده بود، به طور ناگهانی بخشنامه‌ای مبنی بر ممنوعیت تصویربرداری از مدل‌های زنده، حتی مدل مرد، صادر شد. همچنین مواردی مثل ممنوعیت عرضه شلوار کوتاه‌تر از قد ۹۰ اعلام شد. این درحالی است که برخی مخاطبان نمایشگاه تجار روسیه، عراق و سایر کشورهای خارجی بودند و دلیلی برای الزام این ضوابط نبود. علاوه بر این ضوابط این چنینی نباید به صورت خلق‌الساعه صادر شود، چرا که تولید محصول چند ماه قبل انجام شده است.

وی با بیان اینکه صنعت پوشاک متولی واحد ندارد و با نهادهای مختلفی درگیر است، تصریح کرد: به دلیل بالا بودن هزینه‌های سربار، تولیدکنندگان پوشاک در حال حاضر با یک سوم ظرفیت کار می‌کنند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک در ادامه در پاسخ به سوالی درباره جدیدترین وضعیت فروش قسطی پوشاک نیز گفت: برخی سکوهای دیجیتال با این همکاری تولیدکنندگان اعتبار برای فروش پوشاک در نظر گرفته‌اند، اما این فعالیت‌ها مستقل از دولت است. دولت قصد داشت چنین طرحی را با همکاری بانک‌ها پیش ببرد، اما با توجه به شرایط سخت بانک‌ها، این طرح محقق نشد.

افتخاری در ادامه در پاسخ به سوالی درباره افزایش تقاضای بازار پوشاک در برخی مناسبت‌ها گفت: به دلیل کاهش تقاضای پوشاک در سال جاری و فشار به بدنه تولید و فروش، با وجود اعمال تخفیف‌های بالا، اما این کار تاثیر زیادی نداشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *