جوایز فردی در دنیای فوتبال شاید با روح بازی همخوانی نداشته باشند، اما واقعیت این است که همه به دنبال آنها هستند و آرزوی کسب آنها را دارند. نمونه بارز آن، اتفاقات پس از کسب توپ طلای رودری و واکنشها پس از دریافت جایزه دِبست فیفا توسط وینیسیوس در دوحه است. کسب این جوایز نه تنها انگیزه اقتصادی برای بازیکنان ایجاد میکند، بلکه با حمایتهای مالی قابل توجهی نیز همراه است. در این مورد، بازیکن برزیلی و تیم کاری او به خوبی در این زمینه کار کردهاند.
با دریافت جایزه دِبست، وینیسیوس جونیور به “پسر محبوب” برندها تبدیل شده و به سطحی بینظیر از حمایتهای مالی در سراسر جهان، به ویژه در برزیل، دست یافته است. پس از امضای قرارداد با شرکت “کلیر”، او اکنون با یازده شرکت قرارداد دارد. وینیسیوس جونیور میتواند به عنوان چهره تبلیغاتی اول برزیل در حال حاضر، هم در داخل و هم خارج از زمین فوتبال، شناخته شود.
وینیسیوس دیروز به عنوان بهترین بازیکن فصل فیفا انتخاب شد. این جایزه که فوتبال برزیل از سال ۲۰۰۷ و زمان کاکا به دست نیاورده بود، اکنون به وینیسیوس جونیور تعلق گرفته است. نزدیکترین موقعیت برزیل به این جایزه در سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ بود که نیمار به مقام سوم رسید. علاوه بر وینیسیوس جونیور و کاکا، رونالدو نازاریو (۱۹۹۶، ۱۹۹۷ و ۲۰۰۲)، رونالدینیو (۲۰۰۴ و ۲۰۰۵)، روماریو (۱۹۹۴) و ریوالدو (۱۹۹۹) نیز این جایزه را برای برزیل کسب کردهاند.
اثر بزرگ وینیسیوس
او با ۱۱ حامی مالی در بخشهای مختلف از جمله کلیر (لوازم آرایشی)، اومو (مواد شوینده)، گتورید (نوشیدنیهای ایزوتونیک)، Rexon رکسونا (بهداشت شخصی)، پلی استیشن (بازیهای ویدئویی)، پپسی (نوشیدنیها)، بت ناسیونال، ویوو (ارتباطات)، ای ای اسپورت (بازیهای الکترونیکی) و دبی توریسم (گردشگری)، علاوه بر نایکی به عنوان تأمینکننده تجهیزات ورزشی، همکاری دارد.
با وجود جوانی، وینیسیوس جونیور در بزرگترین باشگاه جهان و مهمترین تیم ملی دنیا تثبیت شده است. او قهرمان و بازیکن برجسته دو لیگ قهرمانان بوده و برای بسیاری از برزیلیها نماد مقاومت و موفقیت در ورزش است. علاوه بر این، او مسائل اجتماعی مهم را نادیده نمیگیرد، چه از طریق موضعگیریهایش و چه از طریق کمکهایش به جامعه. همه اینها باعث شده که تعداد برندهای علاقهمند به او همچنان در حال افزایش باشد.
فردریکو پنا، مدیر کل “Roc Nation Sports Brasil”، شرکت سرگرمی آمریکایی به ریاست جی-زی (خواننده مشهور) که مدیریت حرفهای وینیسیوس را بر عهده دارد، فاش کرد که وینیسیوس جونیور به وضعیتی مشابه یک شرکت عظیم دست یافته است: «ساختاری با مدیر عامل، مدیر مالی، بخشهای اداری، حقوقی، تجاری، بازاریابی و ارتباطات وجود دارد که همه چیز را کنترل میکنند. دهها اقدام شامل حمایتهای مالی متعدد او و فعالیتهای اجتماعی مربوط به مؤسسهاش که امروز به عنوان مرجع جهانی در نوآوری در فرآیند آموزش کودکان و جوانان شناخته میشود، علاوه بر آموزش معلمان با تمرکز بر روشهای آموزشی ضد نژادپرستی، انجام میشود.»
نیمار، تنها کسی که با وینیسیوس رقابت میکند
در مقابل وینیسیوس جونیور و با داشتن تعداد زیادی از برندهای معتبر و پایدار، تنها نیمار قرار دارد. مهاجم الهلال که بیش از یک سال به دلیل مصدومیت زانو از میادین دور بود، ۱۴ حامی مالی دارد که برخی از آنها از جام جهانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ با او همراه بودهاند: اباو (Above)، رد بول، وی پینک، ریپلی، اسکیمز، تروپیکول، کمپلاین، پلاریوم، اپیک گیمز، پوکر استارز، بلیز، کونامی، موندلیز و آکادمی اسپایر علاوه بر پوما که تأمینکننده تجهیزات ورزشی اوست. نیمار همچنین مؤسسه خود به نام “Neymar Jr” را دارد.
به گفته برخی از کارشناسان، بیشتر از عملکرد در زمین، اقدامات وینیسیوس جونیور در مبارزه با نژادپرستی نیز باعث شده که شرکتها تمایل بیشتری به داشتن او در مجموعه خود داشته باشند.
ایوان مارتینیو، استاد بازاریابی ورزشی در ESPM، میگوید: «پس از دوران نیمار که با دستاوردهای چشمگیر در داخل و خارج از زمین در کسب و کارها همراه بود، وینیسیوس جونیور این فضا را در همه جبههها اشغال کرده است. در تیم ملی برزیل، در یک تیم اروپایی با شهرت جهانی، او یکی از محبوبترینها برای کسب توپ طلا و همچنان صدای قوی ورزش در مبارزه با نژادپرستی است. دلایلی که توضیح میدهد چرا او اینقدر برای برندها جذابیت دارد.»