معاون آموزش انجمن سواد رسانهای ایران گفت: برای تشخیص اخبار جعلی از واقعی، تکنیکهای متعددی وجود دارد. اولین روش این است که در نظر بگیریم که رسانهها هیچگاه بیطرف نیستند و لذا ما خودمان باید موثق بودن منابع آن را بررسی کنیم. منبع بسیاری از اخبار در فضای مجازی مشخص نیست.
به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، لیلا وصالی، معاون آموزش انجمن سواد رسانهای ایران با حضور در برنامه سلام تهران در خصوص یادگیری سواد رسانهای و اخبار جعلی سخن گفت. او در این برنامه با توضیح تفاوتهای میان شایعات و اخبار جعلی گفت: ما با اعمال مهندسی معکوس در فضای مجازی میتوانیم پیامی که تحت تاثیر آن قرار میگیریم را تشخیص دهیم. میان شایعات و اخبار جعلی وجود دارد. شایعات بر اثر کمبود اطلاعات صحیح به وجود میآید اما در اخبار جعلی لزوما چنین نیست و افرادی وجود دارند که با هدف خاصی به تولید اخبار کذب میپردازند. *راههای تشخیص اخبار جعلی از خبر صحیح وی افزود: برای تشخیص اخبار جعلی از واقعی، تکنیکهای متعددی وجود دارد. اولین روش این است که در نظر بگیریم که رسانهها هیچگاه بیطرف نیستند و لذا ما خودمان باید موثق بودن منابع آن را بررسی کنیم. منبع بسیاری از اخبار در فضای مجازی مشخص نیست اما وقتی خبری صحت داشته باشد، چندین خبرگزاری رسمی آن را پوشش خواهند داد. وی در ادامه گفت: باید به منابع مالی یک رسانه دقت کنیم. مثلا خانم مسیح علینژاد سالانه دوازده هزار دلار از وزارت خارجه آمریکا دریافت میکند و به نوعی کارمند رسمی آنجا محسوب میشود. اما صرفا به سبب فارسی زبان بودن، عدهای به اشتباه ایشان را همسو با خود میدانند و به حرفهایشان اعتماد میکنند. یا مثلا بودجه BBC که توسط انگلستانی تامین میشود که همواره در تاریخ درصدد اشغال کشور ما بودهاند. *تعداد بازدیدکنندگان ارتباطی با صحت خبر ندارد او افزود: نکته دیگر این است که بدانیم بازنشر یک خبر، لزوما به معنای صحت آن نیست. ممکن است تعداد بازدیدکنندگان از یک خبر بسیار زیاد باشد اما بیشتر این بازدیدکندگان، رباتهایی هستند که توسط خود رسانه برای اعتباربخشی به خبری که نشر کرده است، به کار گرفته شدهاند. لذا مهم است که بدانیم تعداد بازدیدکنندگان نیز ارتباطی با درست بودن آن خبر ندارد. پایان پیام/