تعمیر ناوگان هوایی
با مشارکت شرکتهای دانش بنیان
پورفرزانه تأمین امنیت و ایمنی بر اساس پیمانهای بینالمللی را دو ستون عملیاتی سازمان هواپیمایی دانست و افزود: بهخاطر تحریمها، سازمان هواپیمایی مسئولیت نظارت بر طراحی و ساخت و همچنین اقتصاد هوانوردی را هم بر عهده دارد.
رئیس سازمان هواپیمایی با اشاره به تداوم تحریم صنعت هوایی بیان کرد: بهخاطر تحریم ناچار هستیم از مراکز تعمیراتی داخلی استفاده کنیم. اگرچه از ۱۰ سال گذشته به دلیل تحریمها هر موتوری که برای تعمیرات به خارج کشور فرستاده شد، توقیف شد اما در حال حاضر برای تعمیر هواپیماها از کمک دانش بنیانها استفاده میکنیم. البته بیش از ۴۴۰ شرکت دانش بنیان در حوزه تخصصی هوایی در زمینههای تعمیرات و نگهداری، چرخ و ارابه فرود هواپیما، طراحی و ساخت و غیره در کشور فعال هستند.
وی تصریح کرد: تحریمها ما را به سمت هواپیماسازی و ساخت قطعات مهم برای رفع مشکلات هواپیماهای زمینگیر سوق میدهد. در این زمینه باید به حمایت از توان داخلی بپردازیم و به این منظور برنامه داریم، به طوری که از نظر پرسنل مجرب، تجهیزات کافی نرمافزاری و مغزافزاری وضعیت خوبی داریم. وی افزود: اگرچه تحریم صنعت هوایی بر خلاف پیمانهای بینالمللی در حوزه هوانوردی است، اما در حال حاضر شاهد برخورد خصمانه جهان با صنعت هوانوردی کشورمان هستیم؛ تحریمهایی که در اصل مردم کشورمان را هدف قرار داده است.
اولویت ساماندهی ایرلاینهای کوچک
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص روند نوسازی ناوگان هوایی به «ایران» گفت: تلاش میکنیم برای تأمین ناوگان از بهترین هواپیماهای دنیا استفاده کنیم. در این خصوص راهاندازی صندوقهای خصوصی تأمین سرمایه در بخش هوانوردی مد نظر قرار دارد.
پورفرزانه افزود: خرده مالکی مشکل مهم صنعت هوایی است و برنامه ما راهاندازی ایرلاینهای بزرگ با تعداد هواپیمای بالا است. در شرایط کنونی از ۱۸۵ هواپیما همواره ۱۳۰ تا ۱۵۰ هواپیما فعال است و بقیه هواپیماها در تعمیرات هستند که خرده مالکی و ایرلاینهای کوچک دلیل اصلی این مشکل است. در جهان شرکتهای هوایی در راستای جلوگیری از ورشکسته شدن با هم ادغام میشوند، ما نیز باید بتوانیم مسأله اقتصاد هوانوردی را حل و فصل کنیم.
پرواز مجدد به اروپا
رئیس سازمان هواپیمایی از شروع مجدد پروازهای اروپایی با ایرلاینهای داخلی خبر داد و گفت: برای پرواز دو ایرلاین داخلی در حال مذاکره با کشورهای اروپایی برای دریافت مجوز پرواز هستیم.
پورفرزانه تحریمها را عامل اصلی بالا بودن سن ناوگان هوایی اعلام کرد و بیان کرد: به دلیل تحریمها به ناچار تأمین کنندگان هواپیما به سمت ناوگان ۳ تا ۵ میلیون دلاری میروند که طی مدت ۲ تا ۳ سال قابلیت بازگشت سرمایه دارد. در حقیقت این زمان بازگشت سرمایه است که ما را به سمت ناوگان بالای ۲۰ سال هدایت میکند. البته به دلیل فشار تحریمها امکان استفاده از خدمات لیزینگ کنندههایی که میتوانند وامهای چهار تا ۶ درصدی به خریداران هواپیما بدهند، وجود ندارد.
ممنوعیت پرواز به سوریه تا ۲۲ ژانویه
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از ممنوعیت پرواز به سوریه و بهطور مشخص شهرهای دمشق و لاذقیه تا ۲۲ ژانویه ۲۰۲۵ خبر داد و گفت: برای برقراری مجدد پروازها به این کشور منتظر اعلام ورود از سوی سوریه هستیم. در حال حاضر پروازها به لبنان انجام میشود و مشکلی در این زمینه نداریم.