یک کارشناس انرژی گفت: با تغییر نرخ سوخت نیروگاه ها بر اساس ماده ۱۰ قانون مانعزدایی از صنعت برق، یارانه کل زنجیره تولید تا مصرف برق باید به سمت مصرفکننده نهایی منتقل میشود.
علیرضا راد در گفتگو با مرزاقتصاد با اشاره به طرح مانع زدایی از توسعه صنعت برق کشور گفت: سالهاست که این طرح در دستور کار مجلس است باید اقدامات لازم برای اجرایی شدن آن برداشته شود تا از هدر رفت سوخت فسیلی در نیروگاهها جلوگیری شود اما تاکنون اقدامات اجرایی مفید فایده نبوده است.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین موضوعاتی که در این طرح مصوب شده به حل معضل بیست سالهای باز میگردد که سالها در خصوص آن صحبت شده اما کسی در خصوص آن اقدامی انجام نداده است، اکنون سوخت نیروگاهها با قیمت تقریباً صفر داده میشود و نیروگاهها انگیزهای برای افزایش بهره وری و بازدهی ندارند. در قانون مصوب مجلس وزارت نیرو و وزارت نفت مکلف شدهاند تا قیمت سوخت نیروگاهها را ظرف چند سال واقعی کنند.
وی با بیان اینکه اگر این کار صورت گیرد بدین ترتیب یارانه از وسط زنجیره تولید به آخر زنجیره منتقل میشود گفت: نیروگاهها بعد از مدتی سوخت را با قیمت واقعی خریداری میکنند و بعد از مدتی نیز قیمت برق خود را نیز به صورت واقعی به وزارت نیرو میدهند، وزارت نیرو نیز به قیمت واقعی به شرکتهای توزیع میدهد، سپس برای ارائه به مصرف کننده خانگی و صنعتی فرمول خاصی برای قیمتگذاری پیش بینی شده است که از محل منابع حاصله از قیمت واقعی سوخت، در حلقه ماقبل زنجیره، یارانه انرژی مصرف کننده ها تأمین شود و فشاری به مردم نیاید.
این کارشناس انرژی ادامه داد: در این قانون گفته شده که الگوی مصرف چگونه باید باشد و یارانه چگونه توزیع شود. فقط به مصارف کمتر از الگوی مصرف یارانه تعلق میگیرد. این یارانه از محل واقعی شدن قیمت سوخت نیروگاهها تأمین میشود.
وی تصریح کرد: بنابراین اولاً قیمت برای مردم تغییر نخواهد کرد و فشاری به مصرف کننده نهایی وارد نمیشود. اما نیروگاهی که بهره وری کمتر از ۳۰ درصد دارد تلاش میکند تا بهره وری خود را افزایش داده و به بالای ۵۵ درصد برساند و به تدریج نیروگاهها مجبور به افزایش بهره وری خواهند شد. بدین ترتیب اقتصاد واقعی میشود و مصرف کننده یارانه خود را در آخر زنجیره دریافت میکند.
راد خاطرنشان کرد: به دلیل ادامه سیاست قیمتگذاری غیرهدفمند گاز طبیعی مصارف نیروگاهی در کشور باید به این نکته اشاره کرد که دولت میتواند با استفاده از ظرفیتهای قانون مانعزدایی از توسعه صنعت برق و انتقال یارانه از اول زنجیره به انتهای آن، از بروز مشکلاتی مانند کاهش توجیه اقتصادی افزایش راندمان نیروگاههای حرارتی کشور جلوگیری کند.
وی گفت: علاوه بر این مسئله، هزینه سوخت نیروگاهها یکی از مهمترین عوامل در بررسی بهرهوری و صرفه اقتصادی تولید برق است که در اکثر کشورها، تعرفه سوخت نقش نخست در اولویتبندی بررسی بها تمام شده تولید برق محسوب میشود. که به واسطه نداشتن صرفه اقتصادی افزایش بهرهوری نیروگاهها با نرخ فعلی سوخت نرخ سوخت تحویلی به نیروگاهها باید تغییر کند.
راد خاطرنشان کرد: بر اساس ماده ۱۰ قانون مانعزدایی از صنعت برق، یارانه کل زنجیره تولید تا مصرف برق به سمت مصرفکننده نهایی منتقل میشود و همین دلیل، قیمت سوخت نیروگاهها برای رسیدن به اهدافی همچون بهبود راندمان و کاهش تلفات در زنجیره تولید تا مصرف برق، به صورت هدفمند افزایش پیدا خواهد کرد.