کنکور کنکور

سرپرست ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه شورا به دنبال کاهش وابستگی به شیوه‌های تستی و تقویت گرایش به سوی یادگیری مفهومی با توجه به مدرسه، کتاب درسی و معلم است گفت: مصوبه تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور با رویکرد تعاملی به تصویب رسید؛ حذف پایه دهم به عنوان اصلاح و بهبود سیاست، از جمله تأکیدات وزارت آموزش و پرورش بوده است.

به گزارش مرزاقتصاد _ شورای عالی انقلاب فرهنگی طی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مصوبه‌ای را در مورد سیاست‌های ساماندهی نظام سنجش و پذیرش دانشجو به تصویب رسانده که با هدف بهبود نظام آموزشی و کاهش سهم کنکور طراحی شده است ذیل این موضوع سید جلال موسوی، سرپرست ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی، در گفت‌وگو با ایسنا، هدف اصلی مصوبه تاثیر معدل در کنکور را عمق‌بخشی به یادگیری، بازگشت توجه به مدرسه، افزایش اهمیت سوابق تحصیلی و حذف دروس عمومی از کنکور و کاهش روش‌های تست‌محور دانست و با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی با این مصوبه قصد دارد مرجعیت را به نظام تعلیم و تربیت رسمی بازگرداند، افزود: به این وسیله یادگیری عمیق تقویت می‌شود.

وی با بیان اینکه شورا به دنبال کاهش وابستگی به شیوه‌های تستی و تقویت گرایش نظام تعلیم و تربیت به سوی یادگیری مفهومی با توجه به مدرسه، کتاب درسی و معلم است، ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی همواره به دنبال ایجاد بستر مشارکت برای شنیدن نظرات تمامی ذی نفعان است و تلاش داشته تا نظرات دستگاه‌ها از جمله وزارت آموزش و پرورش را مورد توجه قرار دهد و اساسا این مصوبه با رویکرد تعاملی به تصویب رسیده است. حذف پایه دهم به عنوان اصلاح و بهبود سیاست ازجمله تأکیدات وزارت آموزش و پرورش بوده و ادامه مسیر نیز توجه و تقویت آموزش و پرورش که مورد تأکید شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده، است.

موسوی در مورد برنامه شورا برای تکمیل چالش‌های احتمالی مصوبه در مسیر اجرا گفت: شورا همواره آماده پذیرش نقدها و ارزیابی اثر سیاست‌های خود است و همواره رویکردی تبیینی و اصلاحی دارد و با همفکری و تعامل با سایر دستگاه‌ها، به دنبال اخذ بهترین تصمیمات است.

وی عنوان کرد: ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع کنکور بر اساس وظایف ذاتی و نقش سیاست‌گذاری آن بر اساس مأموریت‌های ابلاغی رهبر انقلاب بوده و در دهه‌های گذشته نیز این شورا همواره با روش‌های علمی در سیاست‌پژوهی نظام علمی و فرهنگی کشور مشارکت فعال داشته و بخش زیادی از دستاوردهای علمی و آموزشی کشور نیز حاصل تلاش این شورا بوده است.

سرپرست ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص حق رای و حضور نمایندگان سایر نهادها در جلسات شورا و در پاسخ به شبهه مطرح نشدن نظر نمایندگان برخی ارگانها و یا علت عدم حضور برخی افراد در جلسه شورای عالی افزود: در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی صرفا اعضای حقیقی و حقوقی این شورا که بر اساس حکم مقام معظم رهبری تعیین می‌شوند حضور دارند و بر اساس آئین‌نامه داخلی حضور دیگر افراد در صورت درخواست رسمی و یا در صورتی که افراد برای ارائه حاضر می‌شوند، مقدور است. در جلسات قبلی شورا و همچنین جلسات ستادهای مشترک تعلیم و تربیت و علم و فناوری، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور به نمایندگی از وزارت علوم و معاون وزیر و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش حضور و مشارکت فعال و جدی داشته‌ است.

موسوی با تاکید بر رویکرد همگرایی شورای عالی انقلاب فرهنگی با سایر مراجع قانونگذار و نهادهای متولی، ابراز امیدواری کرد که با همکاری تمامی دستگاه‌ها، گامی موثر در راستای بهبود نظام آموزشی کشور برداشته شود.

وی افزود: تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی برای حذف اثر قطعی سوابق تحصیلی پایه دهم در راستای پویایی شورا در روزآمدسازی مصوبات خود متناسب با اقتضائات راهبردی کشور است.

سرپرست ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اظهارات رئیس جمهور در نخستین گفتگوی تلویزیونی خود مبنی بر ناعادلانه بودن رقابت یک روستایی با دانش‌آموز ساکن شمال تهران، این موضوع را مربوط به سهمیه‌ها دانست و گفت: رییس جمهور در این خصوص هم دستور لازم را داده‌اند تا در این سهمیه‌ها بازنگری انجام شود و حرف درست و دقیقی است یعنی نباید فردی که ساکن شهرستان و به هر دلیلی از خیلی از امکانات بی‌بهره است با فردی که همه امکانات را در اختیار دارد، مسابقه بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *