مخاطبان سینما طی پنج سال اخیر رفتاری مشابه و قابل پیشبینی در گیشه فروردینماه داشتهاند. رفتاری سینوسی که از تمایل به انتخاب میان کمدی و اجتماعی در ماهی خبر میدهد، که میتوان براساس آن آینده همان سال سینمای ایران را محاسبه کرد.
به گزارش هیچ یک ، فروردین، ماه مهمی برای سینمای ایران است؛ ماهی که در آن به واسطه تعطیلات عید و برنامهریزی برای اکران نوروزی، میتوان روی آینده همان سال سینمای ایران حساب و برنامهریزی کرد. از طرفی هر سال بهترین فیلمهای جشنواره فجر گذشته نیز به اکران نوروز میرسند که به واسطه اقبال یا عدماقبال از آنها میتوان پیشبینیهایی برای فروش کل سال سینمای ایران نیز ارائه داد.
امسال نیز همزمان با به پایان رسیدن فروردین ماه، نکات جالبی از فروش ۵ فیلم اول گیشه در این ماه، به دست میآید.
«دایناسور» به کارگردانی مسعود اطیابی با گونه کمدی در رتبه اول فروش فروردین ماه قرار دارد. «موسی کلیم الله» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا در این بازه یک ماهه به رتبه دوم فروش رسیده و «کوکتل مولوتف» به عنوان سومین فیلم پرفروش فروردین ماه، باز هم از گونه کمدی است. «رها» در جایگاه چهارم فروش، فیلمی از سینمای اجتماعی و «پسر دلفینی» متعلق به گونه کودک و نوجوان، پنجمین فیلم پراقبال فروردین ماه است.
با مقایسه فروش فروردین ماه امسال با ۴ سال گذشته که سالهای پساکرونایی برای سینمای ایران محسوب میشوند، میبینیم که در میان ۵ فیلم پرفروش این ماه سرنوشتساز، روند سینوسی تکرارشوندهای برقرار بوده است. رتبه اول برای فیلمهای کمدی، رتبه دوم برای فیلمهای اجتماعی و دفاع مقدسی، رتبه سوم فیلمهای کمدی، رتبه چهارم همچنان فیلمهای اجتماعی و رتبه پنجم میان فیلمهای کودک و نوجوان و اجتماعی جابهجا شده است.
با مقایسه فروش فروردین ماه امسال با ۴ سال گذشته، میبینیم که در میان ۵ فیلم پرفروش این ماه سرنوشتساز، روند سینوسی تکرارشوندهای برقرار بوده است
در این پنج سال، هر بار و به صورت مداوم، فیلم اول رتبه فروش، یک فیلم کمدی بوده؛ «تمساخ خونی» در سال ۱۴۰۳، «فسیل» در سال ۱۴۰۲، «سگبند» در سال ۱۴۰۱ و «هفتهای یک بار آدم باش» در سال ۱۴۰۰، فیلمهای اول رتبه فروش در فروردین ماه بوده اند.
در ادامه به فیلمهای رتبه دوم فروش میرسیم. نکته جالب آنکه دومین فیلم رتبه فروش در ۵ سال اخیر با احتساب امسال، همواره فیلمی از گونه اجتماعی، تاریخی یا دفاع مقدس بوده است. در وانفسای سلطه کمدیها بر سینما در ۵ سال اخیر، این نکته قابل توجه است که فیلمهای رتبه دوم فروش در فروردین ماه هر سال، عمدتا گونه غیرکمدی داشته اند.
«بی بدن» در سال ۱۴۰۳، «غریب» در سال ۱۴۰۲، «موقعیت مهدی» در سال ۱۴۰۱ و «خورشید» در سال ۱۴۰۰ همگی فیلم های رتبه دوم فروش در پنج سال اخیر در فروردین ماه بوده اند.
جایگاه سومین فیلم پرفروش فروردین ماه در ۵ سال اخیر، به یک فیلم کمدی اختصاص دارد. «سال گربه» در سال ۱۴۰۳، «عروس خیابان فرشته» در سال ۱۴۰۲، «شادروان» در سال ۱۴۰۱ و «تکخال» در سال ۱۴۰۰ همگی رتبه سوم فروش فروردین ماه و در گونه کمدی بودهاند.
در وانفسای سلطه کمدیها بر سینما در ۵ سال اخیر، این نکته قابل توجه است که فیلمهای رتبه دوم فروش در فروردینماه هر سال، عمدتا گونه غیرکمدی داشتهاند
فیلم چهارم این فهرست، باز هم نشانه دیگری از اقبال مخاطبان به فیلمهای اجتماعی است. «آپاراتچی» در سال ۱۴۰۳، «جنگ جهانی سوم» در سال ۱۴۰۲، «روز صفر» در سال ۱۴۰۱ و «شنای پروانه» در سال ۱۴۰۰، پرفروش ترین هایی بودهاند که فروردین ماه در رتبه چهارم گیشه سینما به خود دید.
پنجمین فیلمهای پراقبال فروردین ماه نیز به شکل قابل توجهی، از گونه اجتماعی بودهاند. به جز امسال و سال قبل که «پسر دلفینی» و «نوروز» به شکلی هوشمندانه در سبد اکران قرار گرفتند و سهم سینمای کودک و نوجوان را نیز به گیشه فروردین ماه افزودند، «سه کام حبس» در سال ۱۴۰۲، «مرد بازنده» در سال ۱۴۰۱ و «خون شد» در سال ۱۴۰۰، رتبه پنجم فروش فروردینماه را به خود اختصاص دادهاند.
این طور به نظر میرسد که در پنج سال اخیر، مخاطبان رفتاری مشابه و قابل پیشبینی در برابر گیشه فروردین ماه داشتند. رفتاری سینوسی که از تمایل به انتخاب میان کمدی و اجتماعی آن هم در اولین ماه سال خبر میدهد و نشان از آن دارد که اگر در هر فصلی از سال به ترتیب و تنوع فیلمها و کیفیت آنها برای اکران دقت شود، چنانچه برای اکران نوروزی تا حدی این اتفاق میافتد، میتوان شاهد اقبال مخاطب از فیلمهایی غیر از گونه کمدی در کل سال باشیم.