شهردار تهران با بیان اینکه ارزان‌سازی و برداشتن بار از دوش مردم رویکرد دوره اخیر مدیریت شهری است، گفت: امسال دوبرابر سال گذشته ایستگاه مترو در پایتخت افتتاح خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، علیرضا زاکانی، دوشنبه شب با حضور در برنامه «صف اول» شبکه خبر به تشریح اقدامات شهرداری تهران پرداخت. وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به عملکرد شهرداری تهران در یک سال اخیر، گفت: مهمترین کاری که در شهرداری رقم خورده تغییر رویکرد شهرداری است؛ رویکرد قبلی اداره گران تهران بود اما رویکرد فعلی ارزان سازی و بار برداشتن از روی دوش مردم و توجه به ابعاد مختلف زندگی و ساحت های مختلف شهری است. وی تأکید کرد: آنچه می بینیم نتایج این تغییر رویکرد است. درواقع در نتیجه این تغییر رویکرد تمام پروژه ها فعال شد. به طوری که از مردادماه هر هفته یک پروژه و از ۱۲ بهمن ماه تا پایان سال گذشته هر روز یک پروژه برای افتتاح داشتیم. کل آخرین پروژه سال قبل (بهره‌برداری از ۱۱ کیلومتر خط مترو) ۱۵ هزار میلیارد تومان هزینه داشت که تنها برای تکمیل آن سه هزار میلیارد تومان هزینه شد.   مردم؛ تصمیم گیران اصلی مدیریت شهر شهردار تهران با بیان اینکه گاهی از بالا به مردم نگاه می شود و برای مردم تصمیم می گیریم، گفت: اما ما این مدل را تغییر دادیم تا ببینیم خواسته اساسی مردم چیست و بر اساس نیازمندی های اصلی شهر موارد را دنبال کنیم. وی افزود: دو هزار و ۸۰ پروژه داشتیم که نیاز شهر بود و کاملا مشخص بود که بر اساس صرفه و صلاح شهر باید دنبال شود و چهار هزار میلیارد تومان هزینه داشت که هزار و ۴۶۰ پروژه از سوی مردم انتخاب شد. به طوری که هرکسی مجاز بود در حیطه منزل و محل کار خود پروژه ها را انتخاب کند. بدین ترتیب ۴۶۰ هزار فرم تکمیل شد و ۳۰۰ هزار نفر در طرح «من شهردارم» شرکت کردند و اینچنین مدیریت مشارکتی شکل گرفت. زاکانی با بیان اینکه اصل خدمت بدون نام و نشان مهم است، یادآور شد: امسال نیز تکرار چندین باره خواهیم داشت تا مردم اولویت های خود را انتخاب کنند؛ شهرداری از کوچکترین مساله تا بزرگترین مسائل مرتبط با مردم را دنبال می کند. ۳۹ مرکز سلامت محور در همین راستا به مردم خدمت رسانی می کنند و مراکز شهر سالم نیز در این زمینه فعال هستند و بیشترین ظرفیت فرهنگی و ورزشی مردم در دست شهرداری است. شهردار تهران با تأکید بر اینکه درآمدهای ما سه دسته است و بارها اعلام کرده ایم که مشکل درآمدی نداریم، یادآور شد: به جای اینکه گله کنیم که پول نداریم که کار کنیم، می گوییم می خواهیم کار کنیم. از این رو با انضباط بخشی توانستیم به صرفه و صلاح کار کنیم. با همین نگاه در ماه اول فعالیت مدیریت شهری ششم از تنش مالی خارج شدیم. سعی کردیم با این صرفه و صلاح شهر را به خوبی اداره کنیم. به طوری که امکانات را در بورس عرضه کردیم و با ۳۰ درصد قیمت پایین تر امکانات مورد نیازمان را از بورس خریداری کردیم. وی با اشاره به موضوع مولدسازی، یادآور شد: ۵۰۷ هزار میلیارد تومان به قیمت ماه گذشته برای توسعه حمل و نقل عمومی نیاز داریم؛ مشارکت مردم در این زمینه مدنظر است. ۴۵۰ هزار میلیارد تومان پروژه در همین راستا تعریف شد و در دو روز از سرمایه گذاران دعوت به همکاری شد؛ چون تحول شهر باید بر اساس چارچوب های اساسی توزیع خدمات مناسب، آرامش و امنیت و دسترسی های مناسب انجام شود. شهردار تهران با بیان اینکه منابع ما به صورت مشخص و با تلاش بیشتر به شهر وارد می شود و با انضباط مالی مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: ما امکانات خود را خام ارائه نمی دهیم. درواقع به جای اینکه خام در اختیار قرار دهیم که یک فرد سود ببرد به گونه ای ارائه می دهیم که شهر سود ببرد. وی خاطرنشان کرد: عوارض سالیانه تصویب و در همه جای کشور به اقتضای شرایط در نظر گرفته می شود و همان که در پایان سال مصوب می شود و در بودجه لحاظ می شود را در نظر می گیریم و حق دخل و تصرف در آن نداریم. مسیرهایی را انتخاب می کنیم که از ظرفیت ها حداکثر بهره برداری شود و گره های شهر را با این استفاده حداکثری باز کنیم. شهردار تهران با اعلام اینکه امسال ما حدود ۴۵ درصد بودجه را به حمل و نقل و حوزه زیربنایی اختصاص دادیم، تصریح کرد: حمل و نقل امسال بیش از آنچه در طول تاریخ شهر به آن توجه شده، مد نظر قرار گرفته است. با نظر موافق رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر تلاش شد تحول اساسی در این بخش صورت بگیرد. شهردار پایتخت تاکید کرد: ایمنی، معماری ایرانی- اسلامی و حمل و نقل عمومی مدنظر ما بود و بر اساس این معماری شهر را اداره می کنیم.  وی با بیان اینکه باید شهر را با منطق درست اداره و ایمن کنیم، یادآور شد: در کنار ایمنی شهر باید کاری دنبال شود که مشکل مسکن برطرف شود؛ چراکه خیلی بد است ۵۰ درصد مردم اجاره نشین هستند و ۶۰ درصد در آمد خود را برای مسکن هزینه می کنند.   مناسب سازی ۳۵۰ کیلومتر از معابر شهر در سال جدید شهردار تهران به موضوع محله محوری در پایتخت اشاره کرد و افزود: ما ۳۵۳ محله داریم و تلاش ما این است که نیازهای محله را جبران کنیم. با مناسب سازی در محلات دسترسی ها را به گونه ای قرار دهیم که افراد مسن، بانوان باردار و هر فردی بتواند در محله خود به راحتی تردد کند. در همین راستا ۲۸۰ کیلومتر مناسب سازی محله ای انجام دادیم و امسال نیز مناسب سازی ۳۵۰ کیلومتر را  در دستورکار قرار داده ایم.  زاکانی با بیان اینکه می خواهیم شرایطی را دنبال کنیم که چهره شهر تغییر کند، گفت: امروز ۲۵ درصد حمل و نقل، عمومی است و ۷۵ درصد آن شخصی است. به دنبال ایجاد شرایط استفاده ۴۰ درصدی از حمل و نقل شخصی و ۶۰ درصدی از حمل و نقل عمومی هستیم تا مردم آسایش داشته باشند؛ لذا توسعه حمل و نقل عمومی اولویت اول ماست تا شاهد تحول جدی در این حوزه باشیم.   توجه به سرانه‌های محلات برای رفاه حداکثری شهروندان شهردار تهران با بیان اینکه هر محل هفت سرانه نیاز دارد، خاطرنشان کرد: ما دنبال این هستیم این هفت سرانه را تأمین کنیم؛ در ساختمان سازی های جدید می خواهیم شهرک های نمونه ای بسازیم که سرانه ها را داشته باشد تا مردم ناچار به تردد در سطح شهر نباشند. در مواردی نیازهای تخصصی وجود دارد اما برای نیازهای عمومی طراحی ها و نگاه ها را برای خدمات رسانی در محلات تغییر می دهیم. وی با بیان اینکه خدمات بهداشتی، فرهنگی، آموزشی، مذهبی، فضای سبز، خدمات اقتصادی و بازارچه ها از جمله سرانه ها هستند، گفت: ۱۲۲ محله در تهران بازار میوه و تره بار ندارند؛ ۲۶۲ بازارچه تحویل گرفتیم و ۳۰ بازارچه اضافه شد. کار احداث ۴۷ بازار را آغاز کرده ایم که البته تغییراتی ایجاد شد که موضوع عقب افتاد؛ ما دو دسته میدان میوه و تره بار را مورد توجه قرار دادیم و تلاش کردیم برخی موارد ترکیبی ساخته شوند. به طوری که طبقات زیرین به سرانه ورزشی، فروشگاه شهروند و طبقه اصلی به بازار میوه و تره بار اختصاص یابد.  شهردار تهران گفت: ۴۷ بازار کلید خورد و تعدادی کلنگ زنی شد که اکثر این موارد در ۶ ماه اول به بهره برداری می رسد اما هدف گذاری ما ۵۰۰ بازارچه است تا محلاتی که بازار ندارند، به این بازارچه ها مجهز شوند تا کنترل ارائه خدمات با قیمت مناسب را داشته باشیم.   نقطه یابی صد هکتار آرامستان جدید در تهران وی با اشاره به توسعه جغرافیایی آرامستان‌ها در تهران، تصریح کرد: بهشت زهرا ۵۹۰ هکتار است و قطعه شهدا بالاترین میزان شهید در سراسر جهان را به خود اختصاص داده است؛ ما توجه ویژه به بهشت زهرا (س) داریم و بازسازی و نوسازی آن در دستور کار قرار دارد. از طرفی به اضافه کردن و در دسترس قرار دادن این محیط می اندیشیم. نقطه یابی در غرب و شرق تهران به میزان صد هکتار انجام شده و وارد مذاکره برای خرید شدیم تا مردم در غرب تهران مجبور به تردد به جنوب شهر نشوند. شهردار تهران با بیان اینکه به امامزادگان شهر نیز کمک خواهیم کرد، یادآور شد: با اوقاف همکاری را آغاز کردیم تا بتوانیم دفن در امامزادگان را نیز داشته باشیم.   اقدامات ویژه برای ساخت مسکن وی به عملکرد قرارگاه مسکن اشاره کرد و افزود: کاری که مستقیماً به ما ارتباطی نداشت، مسکن بود؛ وزارت راه و شهرسازی متولی است و ما به این امر کمک می کنیم. ۴۵۰ هزار واحد تفاهم نامه با دستگاه های مختلف در قرارگاه جهادی مسکن که در سال ۱۴۰۰ تشکیل شده بود، منعقد شد و تسهیلات ساخت و ساز را در این راستا در نظر گرفته ایم. کاهش مدت زمان صدور پروانه ساخت از ۳۵۷ روز را به ۶۰ روز در دستور کار قرار دادیم تا به جای اینکه سه بار خواب سرمایه صورت بگیرد، ساخت و ساز انجام شود. وی با بیان اینکه با نوسازی می توان تأمین مسکن انجام داد تا چهره شهر با این اقدام تغییر یابد، گفت: ۹.۶ میلیون نفر ساکن تهران هستند. از بعد خانوار هم ۲.۹ میلیون خانوار در شهر داریم. ما یک میلیون واحد مسکن کم داریم؛ لذا قرارگاه مسکن با این اصل شکل گرفت. شهردار تهران اعلام کرد: سال ۹۱ تعداد ۳۰ هزار فقره پروانه با ۳۵ میلیون متر مربع مساحت صادر شده بود. از آن سال صدور پروانه و در اصل ساخت و ساز شیب نزولی داشته است. سال ۱۴۰۰ کمترین میزان را به خود اختصاص داده و این عدد به ۶ هزار فقره و ۱۱ میلیون متر مربع رسید. وی با بیان اینکه در خرداد ماه سال قبل زیرساخت های ما مورد حمله سایبری قرار گرفت که بازگشت آن یک ماه زمان برد، گفت: با این وجود بیش از ۱۰ هزار فقره پروانه با ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار متر مربع مساحت در سال قبل صادر شد که پس از ۹ سال دوباره شیب رو به بالا را دیدیم و آمار ساخت و ساز ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش یافت. شهردار تهران با بیان اینکه مساحت ۱۷ تا ۱۸ درصد افزایش پیدا کرد، یادآور شد: منطقه یک و سه ما آمار کاهشی داشت و منطقه ۱۲، ۱۸ و ۲۰ و دیگر مناطق بافت فرسوده از این افزایش ساخت برخوردار شدند. شرایط به گونه‌ای است که شیب تندتر خواهد شد و از این مسیر می توانیم به مهار تورم و رشد تولید کمک کنیم. در این راستا تعداد زیادی شغل ایجاد می شود و مردم نیز امیدوار خواهند شد.   رشد ۶.۵ برابری نوسازی بافت فرسوده در سال گذشته وی با بیان اینکه از سال ۸۵ تا سال ۱۴۰۰ تعداد پنج هزار مسکن توسط شهرداری نوسازی شده، گفت: تنها در سال قبل ۳۲ هزار واحد مسکن با زمین و پروانه شهرداری، نوسازی شد که رشد ۶.۵ برابری را نشان می دهد؛ ما تنظیم مسکن را به سمت عرضه متری مسکن در بورس خواهیم برد تا هر فردی بر اساس اقتضای شرایط خود بتواند ملک خریداری کند. شهردار تهران با بیان اینکه دانشگاه شریف ۵۵۰ واحد مسکونی می سازد که شهرداری در این زمینه مشارکت دارد، یادآور شد: حرکت ما به سمتی است که بار مردم را سبک کنیم؛ تهران با مشکلاتی که ۱ده ها سال وجود داشت، روبه رو بود که برای آن تصمیم گیری نشده بود. برای مثال ده کن از سوی ساکنان رها شده بود و به محلی تبدیل شده که در زلزله های احتمالی با مشکل روبه رو می شود. با رأی کمیسیون ماده پنج مشکل کن، ده ونک و اسلام آباد برطرف می شود. باید خیلی بیشتر  از مناطق شمالی به مناطق پایین توجه ویژه داشته باشیم. زاکانی با اشاره به میزان فاصله شمال شهر و جنوب شهر، تصریح کرد: از لحاظ بعد طبقاتی فاصله جدی بین شمال و جنوب شهر وجود داشت؛ بدون کاهش توجه به شمال، توجه به جنوب، شرق و غرب را افزایش دادیم و گفتیم که منطقه ۱۵، ۱۸، ۱۹، ۲۰ و دیگر مناطق قرار است قطب تهران باشند و شرایط قبل را نخواهند داشت. وی با بیان اینکه ۱۴ منطقه ما با ضریب جمعیت پذیری در طرح تفصیلی عقب هستند، گفت: در حوزه حمل و نقل، فضای سبز، تفرجگاه، ورزش و مسکن اقدامات را آغاز کردیم و به سرعت به سمت ساماندهی رفتیم. برای مثال در نزدیکی حرم حضرت عبدالعظیم (ع) محله نفرآباد قرار داشت که وضعیت بدی را در آن شاهد بودیم. به مردم فقط مجوز ساخت تا سه طبقه داده می‌شد و همین امر نوسازی را قفل کرده بود. سکنه هم از این مساله ناراحت بودند. با توجه به اینکه بنده نیز اصالتا اهل شهر ری هستم مسائل و مشکلات این منطقه را می شناسم. با همکاری تولیت مشکل موجود حل و فصل شد. ساخت یک طبقه اضافی مورد موافقت قرار گرفت. به جای اینکه یک نفر ویژه خواری کند، تعداد زیادی از این فضا بهره مند شدند.   قفل ترافیک در چند شریان اصلی باز می شود وی با بیان اینکه پروژه شهید بروجردی به طول ۴.۹ کیلومتر پس از سالها امسال تحویل داده می شود، خاطرنشان کرد: بال غربی بزرگراه یادگار امام(ره) از پادگان جی با همکاری ارتش و سپاه، باز شد و مشکل آن حل شد. ما برای تملک پادگان ها به توافق رسیده ایم و وزارت دفاع، سپاه و ارتش این موضوع را دنبال کردند. در بال غربی ساخت و ساز در حال انجام است و این معبر سال آینده تحویل داده خواهد شد. شهردار تهران با بیان اینکه پروژه شهید شوشتری مشکل ترافیک شهر تهران را برطرف می کند، گفت: ما در حال ساخت این آزادراه هستیم تا مناطق ۴، ۱۳ و دیگر مناطق مرتبط ما از دستاورد اجرای این پروژه بهره مند شوند.   ساماندهی دست‌فروشان در اماکن مدنظر شهروندان وی در بخش دیگری از سخنان خود با پرداختن به موضوع دست‌فروشی گفت: تلاش ما این است که در زمینه دستفروشی مردم را اذیت نکنیم. از طرفی نیز می خواهیم دست‌فروشان مردم را آزار ندهند؛ لذا ما به دنبال ساماندهی دست فروشان هستیم و می خواهیم که دست فروشان در فضایی که مشخص شده، امرار معاش کنند. برخی پارک ها و فضاهایی را ساماندهی می کنیم که دست فروشان در آن فعال شوند و در فضای مجازی نیز فرصتی را برای حق انتخاب مردم در این زمینه ایجاد خواهیم کرد.   پلاک گذاری فضاهای سبز براساس گونه های کاشته شده  زاکانی با تأکید بر اینکه هزار و ۲۵۰ هکتار در سال ۱۴۰۰ و هزار و ۵۰۰ هکتار در سال قبل، فضای سبز در کمربند سبز پایتخت ایجاد شد، گفت: امسال ایجاد دو هزار هکتار فضای سبز در دستور کار قرار گرفته و لکه گذاری های مبتنی بر درختان مثمر مورد توجه است. برای امسال فضاها پلاک دار می شوند که مشخص باشد که چه محصولی در آن کاشته می شود.   تهران مفرح می شود شهردار تهران با اشاره به برنامه های نوروزی و ماه رمضان تأکید کرد: ما در هفت کلان پارک هر شب برنامه داریم و علاوه بر این خدمات گردشگری در دیگر مناطق نیز ارائه می شود؛ پارک ملت، میدان آزادی، پارک ولایت و مواردی از این قبیل، مناطق را پشتیبانی می کنند و خدمات گسترده ای ارائه می دهند که با اقبال جدی مردم روبه رو بوده است. وی افزود: بر اساس گزارشاتی که دریافت کردیم آمار ورود گردشگران به تهران نسبت به سال قبل بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است.   دو برابر پارسال ایستگاه مترو افتتاح می شود زاکانی ضمن تقدیر از ریاست جمهوری برای کمک جهت تأمین هزینه ۱۵ درصدی ابتدایی خرید ۶۳۰ دستگاه واگن مترو که به ۷۹۰ واگن رسیده است، گفت: بهار امسال احداث خط ۱۰ مترو آغاز و ۲۰ کیلومتر مترو افتتاح می شود که ۱۳ ایستگاه مترو معادل دو برابر سال قبل به بهره برداری خواهد رسید. خط ۸، ۹ و ۱۱ هم به گونه ای طراحی می شود که دوبانده باشد و در زیر زمین و روی زمین پیش بینی شده است. در حوزه اتوبوس، تاکسی، ون و موتورسیکلت برقی نیز خبرهای خوشی به مردم خواهد رسید.   پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *