مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اهمیت توجه به سلامت دهان و دندان از بدو تولد، بر استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود برای ارتقای سطح سواد سلامت دهان و دندان جامعه تاکید کرد.

زهرا سید معلمی افزود: دهان و دندان بخش مهم و ویژه‌ای در بدن است و توجه به سلامت آن اهمیت بسیاری دارد، چنان‌که در نبود آن، سلامتی کل بدن تامین نمی‌شود.

وی بر اهمیت توجه به سلامت دهان و دندان از بدو تولد و تمیزکردن محیط دهان کودک حتی پیش از رویش دندان‌ها تاکید کرد و اظهار داشت: از سن رویش دندان‌ها که معمولا حدود شش ماهگی است، تمیزکردن دندان‌های کودک با پارچه تمیز یا مسواک انگشتی اهمیت پیدا می‌کند.

مدیر کل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با اشاره به نقش موثر تغذیه بر سلامت دندان‌ها، ادامه داد: الگوی تغذیه‌ای کودکان در خانواده و از همان سنین ابتدایی شکل می‌گیرد و تمایل ذائقه به یک رژیم غذایی مناسب با میزان محدود مواد قندی و حاوی موادی مانند کلسیم و فسفر که در استحکام دندان‌ها موثر بوده و معمولا در مواد لبنی یافت می‌شوند، باید از همان دوران کودکی شکل بگیرد.

وی در خصوص زمان نخستین ملاقات با یک دندان‌پزشک یا فرد آشنا به بهداشت دهان گفت: والدین لازم است در حدود یک‌سالگی، همزمان با رویش تعدادی از دندان‌های کودک خود به دندان‌پزشک یا فرد آشنا به بهداشت دهان مراجعه کنند تا هم میزان خطر پوسیدگی در دندان‌ها ارزیابی شده و هم آموزش‌هایی برای حفظ سلامت دندان‌های کودک به والدین ارائه شود.

محدوده سنی ۶ تا ۱۲ سال اهمیت بسیاری در حوزه دهان و دندان دارد

سید معلمی سن ۶ تا ۱۲ سال را از نظر توجه به سلامت دهان و دندان مهم دانست و ادامه داد: این محدوده سنی که به‌دلیل افتادن دندان‌های شیری و جایگزین‌شدن دندان‌های دائمی، دوره دندانی مخلوط نامیده می‌شود، هم از نظر توجه به سلامت دندان‌ها و هم از نظر آگاهی‌دادن و توانمندسازی کودک برای مراقبت از دندان‌هایش، اهمیت بسیاری دارد.

وی تصریح کرد: معاینات و غربالگری دندان‌ها، پایش و ارائه مراقبت‌ها و درمان‌های لازم، یکی از برنامه‌های مهم برای این گروه سنی به‌شمار می‌رود و مهم‌تر، ارتباط خوبی است که بین مدارس و مراکز خدمات جامع سلامت ایجاد شده و با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، برنامه استفاده از وارنیش فلوراید برای پیشگیری از پوسیدگی دندان‌های دانش‌آموزان و آموزش سلامت دهان و دندان به آنها، در مدارس کل کشور اجرا می‌شود.

مدیر کل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت ادامه داد: در خصوص دیگر گروه‌های سنی نیز در مناطق روستایی خدمات دندان‌پزشکی موجود در بسته خدمتی، کاملا رایگان و در مناطق شهری، با قیمتی بسیار مناسب ارائه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دارابودن دانش و آگاهی کافی در ارتباط با سلامت دهان و برخورداری از مهارت و توانایی لازم در نحوه استفاده از این دانش برای بهبود سلامت دهان، آگاهی از اصول خودمراقبتی در رعایت بهداشت دهان و دندان و اهمیت‌دادن به مقوله پیشگیری در این حوزه، مانند نحوه و زمان مناسب استفاده از مسواک و نخ دندان، اهمیت استفاده از خمیردندان و دهان‌شویه‌های دارای فلوراید و نقش مراقبت‌های پیشگیرانه در حفظ سلامت دندان‌ها، همچون زدن فلوراید به دندان‌ها یا شیارپوش کردن آنها را می‌توان به‌عنوان تعریف درستی از سواد سلامت دهان و دندان مطرح کرد.

سواد سلامت دهان و دندان مادران با وضعیت دهان و دندان کودکان مرتبط است

سید معلمی با اشاره به نتایج پژوهش‌های انجام‌شده در خصوص ارتباط مثبت سطح بالای سواد سلامت دهان و دندان با بهبود شرایط دهان و دندان افراد، از جمله تاثیر سواد سلامت دهان مادران بر سلامت دهان کودکان خود، گفت: مدارس یکی از ظرفیت‌های مناسب برای آموزش سواد سلامت دهان و دندان به کودکان است و برای عامه مردم نیز نقش فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی و بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌های جمعی، به‌ویژه صداوسیما، در افزایش سواد سلامت دهان و دندان جامعه قابل توجه است.

وی در پایان تاکید کرد: باید از تمامی ظرفیت‌های موجود در جهت ارتقای سطح سواد سلامت دهان و دندان جامعه بهره گرفته و آگاهی مردم را در خصوص نوع خدمات پیشگیرانه‌ای که می‌توانند دریافت کنند، حق انتخابی که میان انواع خدمات بهداشتی و درمانی دارند و اولویت‌دادن به حفظ و ارتقای سلامت دهان و دندان خود نسبت به بحث زیبایی که امروز جلوه بیشتری پیدا کرده است، افزایش دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *