به گزارش مرز اقتصاد 

شهر مشهد به‌عنوان نگین شهرهای مذهبی جهان اسلام شناخته شده است همه ساله در مناسبت‌های مختلف پذیرای زائرین بسیاری از سرتاسر کشور و حتی سراسر دنیا است. اگر شما به همراه با استفاده از خدمات تور مشهد از تهران به این شهر سفر کرده باشید، معمولاً به اولین مکانی که می‌روید حرم مطهر امام رضا (ع) است.

شهر مشهد به‌عنوان نگین شهرهای مذهبی جهان اسلام شناخته شده است همه ساله در مناسبت‌های مختلف پذیرای زائرین بسیاری از سرتاسر کشور و حتی سراسر دنیا است. اگر شما به همراه با استفاده از خدمات تور مشهد از تهران به این شهر سفر کرده باشید، معمولاً به اولین مکانی که می‌روید حرم مطهر امام رضا (ع) است.

صحن انقلاب اسلامی

شما با ورود به صحن انقلاب پا به قدیمی‌ترین و باشکوه‌ترین صحن حرم گذاشته‌اید. صحن انقلاب در دوران حسین بایقرا در سال ۸۷۵ هجری قمری در قسمت شمالی حرم ساخته شده است. قسمت جنوب صحن مخصوص زائرانی که دوست دارند پشت پنجره فولاد بنشینند و دل به روضه منوره حضرت بسپارند.

بیشتر بخوانید: در مقاله آشنایی با تمامی اماکن مذهبی مشهد، با لیستی کامل از این موارد آشنا شوید.

علاوه بر پنجره فولاد این صحن دارای چهار ایوان است:

  • ایوان عباسی
  • ایوان طلای نادری
  • ایوان نقاره‌خانه

در این صحن بزرگانی چون شیخ حر عملی، شیخ حسنعلی اصفهانی (ملقب به نخودکی) و شیخ مجتبی قزوینی هم دفن شده‌اند. اگر از قدیمی‌ترها صحن اسمال طلا را شنیده‌اید، در صحن‌های دیگر حرم به دنبال آن نباشید؛ چراکه سقاخانه معروف نادری که به سقاخانه اسماعیل طلایی معروف است دقیقاً در وسط صحن انقلاب قرار گرفته است.

صحن آزادی

فتحعلی‌شاه قاجار در سال ۱۲۳۳ فضایی به وسعت ۴۳۳۵ مترمربع برای احداث صحن نو در نظر گرفت. این صحن درست در قسمت پایین پای حضرت ساخته شد و درست ۵۰ سال بعد به دستور ناصرالدین‌شاه قاجار با طلا پوشانیده شد. صحن آزادی یا همان صحن نو به چهار ایوان منتهی می‌شود:

  • ایوان طلا در ضلع غربی صحن
  • ایوان باب الحکمه در ضلع شمالی
  • ایوان ساعت در ضلع جنوبی
  • ایوان باب السلام در ضلع شرقی

در میان تمام ایوان‌های این صحن ایوان طلا به دلیل ارتفاعی ۲۰ متری و ۵۶ غرفه فوقانی و تحتانی جلوهٔ بیشتری دارد. شیخ جعفر مجتهدی یکی از بزرگانی است که می‌توانید به زیارت مقبره او در یکی از همین غرفه‌های تحتانی بروید.

صحن جمهوری اسلامی

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، صحنی به وسعت ۱۹۰۶۵ مترمربع در قسمت غربی ضریح مطهر ساخته شد و به دلیل این پیروزی به صحن جمهوری اسلامی نام‌گذاری شد. درست در وسط این صحن سقاخانه‌ای هشت‌ضلعی قرار گرفته است که در آن برای اولین به اردر کشور از سیستم الکترونیکی برای پخش آبخوری استفاده شده است. چند قدم آن‌طرف‌تر از این حوض، ساعت آفتابی ای واقع شده است که در تمام فصول سال ظهر شرعی را نشان می‌دهد.

این صحن هم همانند سایر صحن‌های دیگر حرم داری چهار ایوان است:

  • ایوان طلا یا باب الولایه (ایوان شرقی)
  • باب العلم (ایوان شمالی)
  • باب الغدیر (ایوان غربی)
  • باب الشهاده (ایوان جنوبی)

صحن قدس

از دیگر صحن‌هایی که در زمان بعد از انقلاب در حرم امام رضا احداث شد، صحن قدس است. از صحن قدس می‌توان به‌عنوان کوچک‌ترین صحن حرم یادکرد. به این دلیل این صحن را قدس نامیده‌اند که درست در وسط صحن نمادی طلایی از بیت‌المقدس قرار داده شده است. اگر می‌خواهید به صحن قدس برسید باید به قسمت جنوبی و بعد از مسجد تاریخی گوهرشاد بروید.

در داخل این گنبد منبع آبی با گنجایش ۶۰۰۰۰ لیتر قرار دارد.

صحن هدایت

در شمال شرقی حرم صحنی به وسعت ۱۴۴۰ مترمربع به نام صحن هدایت ساخته شده که از سمت راست به بنیاد پژوهش‌های اسلامی، مدرسه علمیه، و سردر طبرسی منتهی می‌شود.

اما اگر به سمت چپ صحن بروید تابلوهای ورودی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، بست شیخ طبرسی و مهان سرای حضرت را می‌بینید. ساختمان اداری دانشگاه علوم اسلامی مقبره پیر پالان‌دوز هم در قسمت جنوب شرقی واقع شده‌اند.

صحن جامع رضوی

صحن جامع رضوی را با وسعت ۱۱۷۰۰۰ مترمربع می‌توان بزرگ‌ترین صحن حرم مطهر رضوی دانست. وسعت این صحن به این دلیل است که می‌تواند حدود ۷۰۰۰۰ نمازگزار را در خود جای دهد. این در حالی است که یکی از بزرگ‌ترین مساجد جهان اسلام در هند فقط گنجایش ۲۵۰۰۰ نفر را دارد.

صحن جامع رضوی هم مانند سایر صحن‌های دیگر حرم مطهر، دارای ۳۰ حجره و ۴۶ غرفه است. اگرمی خواهید به خیابان امام رضا یا خسروی نو بروید، از خروجی باب‌الرضا (ع) یا باب الجواد (ع) از حرم خارج شوید. از دیگر ویژگی‌های دیگر این صحن این است که در اطراف و بخش جنوب شرقی و غربی آن سه ایوان بزرگ ساخته شده که در هر طرف از ایوان دو گلدسته طلایی با ارتفاع ۳۰ متر واقع شده است.

صحن کوثر

شاید محل اقامتتان در خیابان شهید نواب صفوی باشد. اگر قصد تشرف به حرم امام رضا را ازاین خیابان دارید باید بدانید بعداز اینکه از صحن هدایت و صحن جامع رضوی عبور کردید، به صحن کوثر می رسید. از طرف شمال شرق صحن جامع رضوی هم می توانید وارد صحن کوثر شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *