به گزارش مرز اقتصاد و به نقل از مدار اقتصادی

انتظار می رود تورم در ماه ژوئن بیشتر کاهش یابد. اما نباید انتظار داشت که این امر فدرال رزرو را برای افزایش ۰٫۲۵ درصدی دوباره نرخ بهره منصرف کند

به گزارش مدار اقتصادی، انتشار گزارش تورم ژوئن، عاملی مهم و تاثیرگذار در تصمیم گیری های فدرال رزرو در خصوص نرخ بهره است.

انتظار می‌رود شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) ، کاهش قیمت ها را در ماه گذشته نمایش دهد و همچنین پیش‌بینی می‌شود تورم کل ۳٫۱ درصد نسبت به سال قبل افزایش یابد، که کاهشی مداوم نسبت به رشد سالانه ۴ درصدی ماه می است.

این در حالی است که افزایش ۳٫۱ درصدی کندترین افزایش سالانه قیمت مصرف کننده از مارس ۲۰۲۱ است. در ماه قبل، انتظار می‌رود قیمت‌های مصرف‌کننده در ماه ژوئن ۰٫۳ درصد افزایش داشته باشد، که نسبت به افزایش ماهانه ۰٫۱ درصدی در ماه مه افزایش یافته است.

انتظار می رود تورم به میزان قابل توجهی بالاتر از هدف ۲ درصدی فدرال رزرو باقی بماند. این امر در کنار داده‌های گزارش مشاغل هفته گذشته که نشان‌دهنده بازار کار انعطاف‌پذیر با بیکاری کم و دستمزد بالا بود، نشان می‌دهد که فدرال رزرو به افزایش نرخ‌های بهره در سال جاری ادامه خواهد داد.

لورتا مستر، رئیس فدرال رزرو کلیولند و مری دالی، رئیس فدرال رزرو سانفرانسیسکو، هر دو روز دوشنبه اعلام کردند که برای مهار تورم به افزایش نرخ بهره بیشتری نیاز است.

بانک مرکزی چرخه افزایش نرخ تهاجمی خود را در ژوئن متوقف کرد، اما اشاره کرد که احتمالاً در سال جاری دو بار دیگر نرخ‌ها را ۰٫۲۵ درصد افزایش می‌دهد (یا نرخ‌ها را ۰٫۵۰ درصد در یک مرحله افزایش می‌دهد).

اورن کلاچکین، اقتصاددان آمریکایی آکسفورد اکونومیکس معتقد است: در حالی که افزایش مجدد نرخ بهره در ماه ژوئیه احتمال رکود اقتصادی را افزایش می دهد، به نظر می رسد سیاست گذاران در این حوزه منعطف هستند. رویکرد وابسته به داده آنها به این معنی است که آنها منتظر خواهند بود تا کاملاً مطمئن شوند که تورم رو به افزایش است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *