مدیر کل دفتر امور هماهنگی اقتصادی استانداری یزد گفت: سند تحولی یزد نوین بخش‌های مختلفی دارد که محور بازرگانی و اقتصادی دو محور اصلی و مهم این سند است و با دستور استاندار در تدوین بسیاری از قسمت ها از نطرات کارشناسان و صاحب نظران استفاده و بخش هایی نیز به این سند اضافه و اصلاح شده‌است.

«محمدرضا پاکدل»  در جمع اصحاب رسانه استان با بیان اینکه : ذیل محور بازرگانی سند تحولی یزدنوین ۱۵ برنامه تعریف شده که طبق برنامه زمان‌بندی تاکنون نیز سه مورد از ۱۵ برنامه تعریف شده در حوزه بازرگانی ذیل سند تحولی یزدنوین اجرایی شده است ؛ تصریح داشت : این برنامه‌ها به سه دسته برنامه‌های حوزه زیرساختی، حوزه نرم و حوزه بهره‌مندی از تکنولوژی‌های نوین تقسیم شده است .

مدیر کل دفتر امور هماهنگی اقتصادی استانداری یزد یکی از برنامه‌های تدوین شده با توجه به سبقه دیرین یزدیها در حوزه تجارت و بازرگانی، نیز پروژه‌های زیرساختی مثل  ایجاد و ساخت برج بین‌الملل برای استقرار شرکت‌ها و همچنین تکنولوژی‌های نوین و بهره‌مندی از این حوزه در دستور کار قرار دارد که هم اکنون جانمایی آن در حال انجام است.

وی در ادامه افزود : تمام مجموعه‌هایی که خدمات حوزه تجارت را انجام می‌دهند، در این برج مستقر و لجستیک بخش تجارت استان را که هم اکنون بیش از ۸۰۰ قلم کالای تولیدی دارد را برعهده خواهند گرفت.

پاکدل گفت : در نظر داریم با ایجاد برند استان یزد در کنار فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی استان، اصالت کالاهای تولیدی استان را در سطح بین المللی تضمین و معرفی کنیم وبرای تحقق آن ازایجاد شرکت‌های تخصصی در بخش R&D و بخش تحقیق و توسعه بازرگانی استان خبر داد.

مدیر کل دفتر امور هماهنگی اقتصادی استانداری یزد در بخش دیگری از سخنان خود به رویکردهای مبتنی بر تکنولوژی‎های روز دنیا از جمله هوش مصنوعی در برنامه‌های یزد نوین پرداخت و گفت : پنج پروژه اصلی در سند یزد نوین با این رویکرد تعریف شده است که پروژه حمل و نقل جدیدترین مدل های علمی دنیا  نمونه ای است که دراین پروژه دیده شده است .

وی بابیان اینکه  در صنعت و تولیدات استان یزد بازاریابی حرفه‌ای نداریم و صادرات نیز به چند کشور خلاصه شده و اقداماتی که انجام می شود به صورت جزیره‌ای بوده و متمرکز نیست ایجاد حداقل سه مرکز تحقیق و بازاریابی در استان یزد در دستور کار قرار گرفته است .

پاکدل برنامه برندسازی و ایجاد کنسرسیوم‎های تخصصی برای بازریابی و عرضه محصولات با درنظر گرفتن تقویت و توسعه شرکت‌های صادارتی استان را از دیگر برنامه‌های تعریف شده ذیل محور بازرگانی سند تحول یزدنوین ذکر کرد.

مدیر کل دفتر امور هماهنگی اقتصادی استانداری یزد از ارتقای سطح خدمات گمرکات استان و اخذ مجوز راه‌اندازی گمرکات تخصصی ماشین‌آلات  این حوزه را از جمله برنامه یزد نوین خبر داد و بیان داشت : در سال گذشته ۵۰۰ میلیون دلار صادرات رسمی از پایانه‌های گمرکی استان یزد گزارش شده ولی بررسی کد شناسه کالاهای صادارتی استان بیانگر ۹۰۰ میلیون دلار صادرات صورت گرفته در استان یا به عبارتی حدود ۴۰۰ میلیون دلار صادرذت کالاهای یزد از دیگر پایانه‎های کشور هستیم که یکی از مهمرین علل آن ضعف در حوزه شرکت‌های تخصصی صادارت است.

وی از طرح‌های ابتکاری پلتفرم نظارت هوشمند بر بازار استان در ذیل این سند که اخیراً نیز رونمایی شد خبر داد وافزود : نظارت ۵۰ بازرس بخش بازار استان بر ۶۰ هزار واحد صنفی پروانه‌دار، ۳۰ هزار واحد صنفی فاقد پروانه و ۱۰ هزار واحد صنعتی و گردشگری بزرگ، متوسط و خرد به صورت مطلوب ممکن نیست وابراز امیدواری کرد با طراحی این پلتفرم و مشارکت مردم بتوان تحولی در حوزه نظارت بر بازار ایجاد کرد .

پاکدل  با تاکید به اینکه محور «بازرگانی» یکی از مهمترین و استراتژی‌ترین محورهای سند تحولی یزدنوین است ؛ توسعه دیپلماسی اقتصادی برای بهره برداری از ظرفیت‌های این حوزه از جمله شناسایی سرمایه‌گذاران یزدی خارج از کشور، برنامه ریزی برای استفاده از ظرفیتهای کلان کشور و شناسایی کشورهای هدف بازار استان ، برنامه‌ریزی جهت تکمیل و تقویت بندر خشک استان، راه‌اندازی پایانه صادارتی کاشی و سرامیک  ؛ بازطراحی سکوهای تنظیم بازار شهرداری‌ها با ایجاد سکوهایی برای ارائه ۱۶ قلم کالای اساسی و مورد نیاز مردم ، تاسیس و توسعه شرکتهای حمل و نقل دیجیتال و هوشمند ، استفاده از ظرفیت نمایشگاه‎های بین المللی ایجاد مراکز و شرکت‌هایی که به صورت کاملا تخصصی و حرفه‌ای جهت  تحقیق و توسعه بازار ،  معرفی محصولات خاص و تولیدی استان یزد با نام تجاری یزد ساخت و با استفاده از ظرفیت واحدهای تولیدی و صنعتی استان ، تربیت ۵۰ بازرگان جوان و حرفه‌ای در استان ، ارتقای خدمات گمرک یزد ، صادرات محصولات در داخل استان و استفاده از ارزش افزوده آن توسط تولید کننده ، تقویت بندر خشک به عنوان پایگاه مهم لجستیکی ملی در استان و ایجاد شرکت‌های هوشمند در حوزه جاده‌ای نیز برخی دیگر از برنامه ها و پروژه‌های افق یزد نوین ذکر کرد.

«محمود وجدانی» معاون دفتر امور اقتصادی استانداری و مسئول پیگیری محور انرژی خورشیدی در سند یزد نوین نیز در این نشست از برنامه ریزی برای ایجاد دو هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی در بازه چهارساله ذیل سند تحولی یزدنوین خبر داد و تصریح داشت : یزد با بهره‌برداری از ۱۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در جایگاه اول کشور از این حیث قرار دارد .

وجدانی با اشاره به ناترازی کشور در حوزه انرژی به ویژه در فصل تابستان که امسال پیک بار کشور را تا ۷۳ هزار و ۴۰۰ مگاواتی افزایش داد، گفت: طی سال‌های اخیر این ناترازی با خاموشی و فعالیت کمتر از ظرفیت صنایع و بخشهای پرمصرف در ایام گرم سال همراه بود که خسارات زیادی را بخش صنعت کشور وارد کرده است.

معاون دفتر امور اقتصادی استانداری با اشاره به اینکه  نیروگاه‎های تجدیدپذیر مانند نیروگاه‎های خورشیدی نه تنها هیچ آلودگی به همراه ندارند بلکه با اقلیم کشور سازگاری بیشتری دارنداظهار داشت : سهم اندکی از برق تولیدی در استان مربوط به نیروگاه‌های تجدیدپذیر است و هم اکنون استان یزد با تولید ۱۰۰ مگاوات برق خورشیدی رتبه اول کشور را از این حیث در اختیار دارد واز ظرفیت اسمی نیروگاه‌هی ۲۵۰۰  مگاوات برخوردار است .

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود یه ظرفیتهای استان در زمینه تولید برق خورشیدی پرداخت و گفت :  استان یزد از ظرفیت استثنایی ۳۳۰ روز آفتابی با شدت تابش ۵.۵ کیلوات ساعت برخوردار است که با توجه به ظرفیت خوب و گسترده شبکه برق در استان، پتانسیل بالقوه‌ای را برای تبدیل یزد به قطب تولید انرژی خورشیدی در کشور و حتی جهان فراهم آورده است.

مسئول پیگیری محور انرژی خورشیدی در سند یزد نوین از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین استان با ساتپا خبر داد و گفت : به موجب این تفاهم نامه دو هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی طی چهار سال ایجاد خواهد شد.

وجدانی  با بیان اینکه در قالب طرح ابداعی یزد، طرح تجمیعی نیروگاه‌های خانگی را در ابرکوه اجرایی کردیم که خوشبختانه در سطح کشور مورد استقبال قرار گرفته است از ایجاد حدود ۷۰ مگاوات نیروگاه‌ خانگی نیز در استان  با همکاری بخشهای مختلفی مانند بنیاد برکت، بهزیستی و کمیته امداد و سایر بخش‌ها خبر داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *