رئیس اداره حل اختلاف استان یزد گفت:‌ استفاده از روش های جایگزین دادرسی، نیازمند کمک جامعه علمی، اساتید دانشگاه و روشنفکران اجتماعی است تا در جامعه ترویج و نهادینه شود.

علیرضا حسین بیگی، در نشست مسئولان ارشد قضایی استان با اساتید منتخب دانشگاه یزد، افزود: امروزه استفاده از روش های جایگزین دادرسی در همه دنیا مورد اقبال و پذیرش است و اصحاب پرونده نیز با هدف تسریع و تسهیل کار از این روش ها استقبال می کنند.
وی تصریح کرد: در دنیا ۷ روش جایگزین دادرسی مورد استفاده قرار می گیرد که از آن تحت عنوان عدالت خصوصی، عدالت دیگر و یا عدالت مذاکره ای یاد می شود و از آن جمله می توان به شیوه داوری، میانجیگری، حکم کارشناسی و هیأت بررسی اختلاف اشاره کرد.
این مقام قضایی، اصل سهولت، اصل سرعت و اصل محرمانگی را از دلایل تمایل تجار در دعاوی تجاری به شیوه های حل اختلاف دانست و گفت: سرعت، محرمانگی و سهولت دریافت خدمات در نهادهای سازشی، تجار و بازرگانان را به این اقناع رسانده است که تمایل بشتری به استفاده از نهادهای سازشی نشان دهند.
وی خاطرنشان کرد: در ایران مهمترین شیوه سازشی، استفاده از ظرفیت شورای حل اختلاف است که آمار ها نشان می دهد بیش از ۵۰درصد پرونده های وارده به این نهاد، به صلح و سازش ختم شده است.
رئیس اداره حل اختلاف، از سازش ۸۰درصدی پرونده های مرتبط با صنعت در استان خبر داد و بیان کرد: در استان یزد در کنار ۱۰۵ شعبه فعال شهری و روستایی در زمینه صلح و سازش، ۱۵ شعبه صنفی نیز فعال است که شعبه مرتبط با پرونده های صنعتی، سازش بالای ۸۰درصد را ثبت کرده است.
حسین بیگی تأکید کرد: فرهنگ مراجعه به داوری، میانجیگری و استفاده از نهادهای سازشی باید توسط اقشار فرهیخته ترویج گردد و دادگستری فقط محلی برای رسیدگی به پرونده های دارای پیچیدگی های خاص و پرونده های جنایی و امنیتی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *