مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد با اشاره به لزوم نگاه متعهدانه و علمی به منصب سردفتری گفت: استفاده از هوش مصنوعی در ثبت سند رسمی منافی نقش ارزنده سردفتران نیست.

مهدی اقبال در همایش سرفتران استان به مناسبت روز ششم دی روز دفاتر اسناد رسمی و سردفتر با حضور دشتی نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: روز ۶ دی به‌عنوان روز دفاتر اسناد رسمی، به آن دلیل صورت گرفته که این روز ، دویست و هشتاد و دومین روز سال است و در آیه ۲۸۲ سوره بقره نیز بر ضرورت کتابت عقود و معاهدات تاکید شده است.

وی با اشاره به اهمیت شغل و منصب سردفتری و یاد سردفتران درگذشته کشور و استان افزود: در این منصب ، علم و تجربه توأمان با هم مهم است و قطعا جایگاه این منصب از حقوقدان بالاتر است.

مدیرکل ثبت اسناد یزد ، تشکیل اتحادیه بین المللی دفاتر اسناد را دلیل بر اهمیت جایگاه این شغل دانست و بیان کرد: فعالیتهای این بخش تخصصی به هیچ وجه توسط شرکتهای غیرمتخصص و هوش مصنوعی امکان پذیر نیست.

اقبال خاطرنشان کرد: در کشورهایی همچون ترکیه که در بحث کاداستر فعال هستند و ما از آنها در بحث نظام حاکمیتی و مالکیت املاک و مستغلات الگو می گیریم همچنان دفاتر اسناد رسمی، نگاه علمی و منصبی ویژه دارد.

وی با اشاره به اهمیت سند رسمی که از طریق کتابت دفاتر اسناد رسمی کتابت می شود، ادامه داد: منظور از هوش مصنوعی در ثبت اسناد رسمی این است که عملیات ثبت سند رسمی از طریق اپلیکیشن ها و سامانه ها امکان پذیر بوده و تأیید صلاحیت و هویت ها با سران دفاتر اسناد رسمی است.

مدیرکل ثبت اسناد یزد یادآور شد: اهمیت دفاتر اسناد رسمی و سردفتر تا جایی است در کشورهایی همچون ترکیه، تقسیم ارث، فرزند خواندگی و مباحث مرتبط با املاک و مستغلات با دفاتر اسناد رسمی است از این رو با توجه به اینکه معتمدین میان مردم و حاکمیت سردفتران هستند مسلما باید در بحث تنظیم سند رسمی بیش از پیش دقت شود.

اقبال در بخش دیگر جلسه با اشاره به کاهش درآمدهای دفاتر اسنادرسمی استان طی دو سال اخیر اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱ اسناد تنظیمی در دفاتر اسناد ۱۸ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش یافته و امسال در ۹ ماهه نسبت به مدت مشابه سال قبل این اسناد رسمی ۱۳ درصد کاهش داشته است.

وی با تأکید بر اینکه باید تصمیمی جدی در خصوص اسناد تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی و تشویق و ترغیب به تنظیم سند رسمی گرفته شود، بیان کرد و افزود: امیدواریم با اجرای قانون الزام به تنظیم سند رسمی تحولی در این بخش اتفاق بیفتد.

عضو شورای قضایی یزد ضمن تقدیر از جامعه سردفتری اسناد رسمی استان یزد تصریح کرد: با توجه به اینکه سردفتران استان یزد متعهد و با علم هستند کمترین کیفرخواست و صدور رأی و آرای صادره را برای سردفتران در دادگاه بدوی و تجدید نظر شاهد هستیم.

وی در پایان ضمن گرامیداشت یاد تمامی متولیان امور ثبتی بویژه سردفتران درگذشته و تبریک به سردفتران جوان و تشکر از سردفتران بازنشسته استان یزد بر لزوم نگاه متعهدانه و علمی به شغل و منصب تأکید کرد.

در پایان این همایش از تعدادی از سردفتران بازنشسته و فعال و نخستین خانم سردفتر استان یزد هم تقدیر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *