معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون گفت: ایران به عنوان اولین کشور مسلمان به انجمن بین‌المللی خون‌های نادر پیوسته و تاکنون ۱۲۰۰ اهداکننده از گروه‌های مختلف خون نادر را شناسایی و در بانک اطلاعاتی ثبت کرده است.

به گزارش مرز اقتصاد و به نقل از خبرگزاری ایرنا

عباداله سالک مقدم در آستانه ۲۱ دی؛ روز ملی خون‌های نادر، افزود: اکنون ۳۵۴ واحد خون نادر به صورت منجمد در دمای منفی ۸۰ درجه سانتی گراد برای تزریق به بیماران در مواقع لزوم ذخیره شده است که طبق نیاز و اعلام بیمارستان‌ها تحت شرایط کاملا ویژه در اختیار بیمارانی که دارای این گروه‌های خونی هستند، قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: تا به حال ۴۵ سیستم گروه خون و بیش از ۳۶۰ آنتی ژن مربوط به دارندگان گروه‌های خونی نادر کشف شده و هر سال، تعداد بیشتری در حال شناسایی است.

سالک مقدم اضافه کرد: اگر مشابه گروه خونی یک فرد در هر هزار تا پنج هزار نفر وجود داشته باشد، گروه خونی او، نادر محسوب می‌شود و اگر در جمعیت پنج هزار نفر یا بیشتر مشابه نداشته باشد، به عنوان گروه خونی بسیار نادر محسوب می‌شود.

تاکنون فقط ۲۷ کشور، تکنولوژی و دانش تفکیک گروه‌های خونی نادر را داشته و توانسته‌اند در این کارگروه عضو شوند که ایران شانزدهمین کشور عضو این کارگروه است

معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون با اشاره به سابقه شناسایی خون‌های نادر در کشور و دنیا، یادآور شد: در سال ۱۳۴۳ هجری شمسی کارگروه بین المللی در این زمینه تشکیل شد و هدف این بود که اگر برای بیماری با گروه خون بسیار نادر در هر کشوری، اهداکننده با گروه خونی مشابه آن بیمار پیدا نشود، امکان پیدا کردن خون سازگار در بین اهداکنندگان دیگر کشورهای دنیا مهیا شود.

وی افزود: تاکنون فقط ۲۷ کشور، تکنولوژی و دانش تفکیک گروه‌های خونی نادر را داشته و توانسته‌اند در این کارگروه عضو شوند که ایران شانزدهمین کشور عضو این کارگروه است.

سالک مقدم در مورد روز ملی خون‌های نادر، تصریح کرد: ۲۱ دی به مناسبت شناسایی و تامین خون یک کودک با گروه خون بمبئی به نام روز ملی خون نادر نامگذاری شد و عمل جراحی این کودک ۱۸ ماهه با تامین خون نادر و ارسال آن به شهر تبریز در سال ۱۳۹۰ با موفقیت انجام شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *