نتایج کلی پیکارهای وزنه‌برداری قهرمانی آسیا برای پولامردان المپیکی ایران پیام‌های متفاوتی داشت.

به گزارش اداره کل  روابط عمومی   مرز اقتصاد 

پیکارهای وزنه‌برداری قهرمانی آسیا با درخشش جوانان ایرانی به پایان رسید. در این دوره از مسابقات ایران با سه نماینده در بخش مردان حضور پیدا کرده بود که حاصل کار آنان کسب یک نشان طلا و سه نقره بود. در این مسابقات علی عال‌پور یک مدال طلا و ۲ نقره در دسته ۸۹ کیلوگرم کسب کرد و عبدالله بیرانوند نیز به مدال نقره یک‌ضرب دسته ۸۹ کیلوگرم رسید.

علیرضا عباسپور دیگر نماینده ایران در این رقابت‌ها در جایگاه هشتم ایستاد.

غول‌کشی شرط رسیدن جوادی به سکو

کسب عنوان قهرمانی قاره کهن توسط یکی از جوانان وزنه‌برداری ایران در حالی بود که دسته ۸۹ کیلوگرم یک دسته المپیکی است و نفرات سرشناسی مانند لی دایان، تیان تائو و میرمصطفی جوادی در آن حضور نداشتند. این سه وزنه‌بردار مدعی آسیا سهمیه المپیک خود را تقریبا قطعی کرده و برای تایید نهایی آن باید در جام جهانی ۲۰۲۴ تایلند حضور داشته باشند. البته چینی‌ها تنها یک وزنه‌بردار را می‌توانند در این دسته برای المپیک انتخاب کنند.

در لانگ لیست گزینشی المپیک دسته ۸۹ کیلوگرم لی دایان چینی با ثبت مجموع ۳۹۶ کیلوگرم در جایگاه نخست و کارلوس ناسار بلغارستانی با ۳۹۵ کیلوگرم در جایگاه دوم قرار دارد. لوپز کلمبیایی نیز با ۳۹۰ کیلوگرم در جایگاه سوم قرار دارد. تیان تائو با ۳۸۷ کیلوگرم چهارم و والانیا سانچز نیز با ۳۸۵ کیلوگرم پنجم است.

میرمصطفی جوادی نیز در این دسته با ۳۸۴ کیلوگرم در جایگاه ششم قرار گرفته و کادر فنی نام وی را به عنوان تنها نماینده ایران برای جام جهانی ۲۰۲۴ تایلند ارسال کرده است.

هر چند که پرچمداری جوانان ایران در تاشکند امید به پشتوانه‌سازی را در این رشته روشن کرده، اما نتایج این مسابقات پیام‌هایی برای وزنه‌برداری ایران داشت که بازخوانی آن می‌تواند راه رسیدن به مدال را توسط پولادمرد کشورمان در المپیک پاریس افزایش دهد.

در دسته ۸۹ کیلوگرم نماینده ایران کار راحتی در مصاف با غول‌های چینی، کلمبیایی و بلغارستانی ندارد و برای رسیدن به سکوی مدالی باید منتظر لغزش این قهرمانان باشد. البته جوادی در ریاض نشان داد که مرد روزهای سخت است و در رقابت‌های قهرمانی سال ۲۰۲۳ جهان با شاهکار خود موفق به کسب عنوان قهرمانی در این دسته شد.

میرمصطفی جوادی در دسته ۸۹ کیلوگرم جانشین کیانوش رستمی شده و انتظار می‌رود بتواند مانند ملی‌پوش کرمانشاهی تیم ملی وزنه‌برداری سال‌ها در این دسته قدرت‌نمایی کند.

جام جهانی وزنه‌برداری به عنوان آخرین گزینشی المپیک از ۳۱ مارس تا ۱۱ آوریل (۱۲ تا ۲۳ فروردین) در شهر پوکت تایلند برگزار می‌شود. حضور در جام جهانی این رشته برای تمام مدعیان رسیدن به المپیک ۲۰۲۴پاریس اجباری است. تا پیش از جام جهانی تایلند مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی ۲۰۲۲ کلمبیا، ۲۰۲۲ قاره‌ها، جایزه بزرگ کوبا، قهرمانی جهان ۲۰۲۳ ریاض، جایزه بزرگ قطر و قهرمانی ۲۰۲۴ قاره‌ها گزینشی‌های المپیک در رشته وزنه‌برداری بودند که نمایندگان ایران توانستند در این رقابت‌ها وارد گزینشی المپیک شوند.

بیم و امیدهای وزنه‌برداری ایران در تاشکند

دسته ۱۰۲ کیلوگرم در سیطره قهرمانان

در دسته ۱۰۲ کیلوگرم معما برای ایران بسیار پیچیده است. با اعلام کادر فنی رضا دهدار تنها نماینده ایران باید با قهرمانانی متشکل از دسته‌های ۹۶، ۱۰۲ و ۱۰۹ کیلوگرم رقابت کند. در این دسته نفراتی مانند لسمن پارادز بحرینی قهرمان جهان در وزن ۹۶ کیلوگرم، فارس الباخ قطری قهرمان جهان و المپیک، اکبر ژورائف قهرمان جهان و المپیک در وزن ۱۰۹ کیلوگرم، لیو از چین قهرمان جهان و سیخانسو بلاروسی دارنده نشان طلای یک‌ضرب و نفر سوم جهان در دسته ۱۰۲ کیلوگرم، حضور دارند. همچنین جانگ کره‌ای نایب قهرمان جهان دیگر مدعی این دسته به شمار می‌رود.

در پیکارهای وزنه‌برداری قهرمانی آسیا ازبک‌ها با اکبر ژوایف در این دسته شانس خود را برای المپیک امتحان کردند که وی توانست نتیجه خوبی را به ثبت برساند. ژورائف با مهار ۱۸۰ کیلوگرم یک‌ضرب و ۲۲۰ کیلوگرم دوضرب به عنوان قهرمانی آسیا رسید و با ثبت مجموع ۴۰۰ کیلوگرم اکنون در جمع برترین‌های گزینشی المپیک در این دسته قرار دارد.

بیم و امیدهای وزنه‌برداری ایران در تاشکند

تا پیش از پیکارهای قهرمانی آسیا لیو از چین با ۴۰۴ کیلوگرم در جایگاه نخست و فارس الباخ با ۴۰۰ کیلوگرم در جایگاه دوم قرار داشت.جانگ کره‌ای نیز با ۳۹۹ کیلوگرم در جایگاه سوم این دسته است. دهدار نیز با ۳۹۰ کیلوگرم در جایگاه دهم جای گرفته است. کلکسیون قهرمانان در دسته ۱۰۲ کیلوگرم کار را برای رضا دهدار از ایران سخت کرده، البته یک احتمال هم وجود دارد که فدراسیون وزنه‌برداری با توجه به دستورالعمل کیفی‌گرایی مورد نظر کمیته ملی المپیک، قهرمانان را با توجه به رکورد آنان در مقایسه با رقیبان به المپیک ۲۰۲۴ اعزام کند.

اگر چنین دستورالعملی مبنای کار اعزام باشد حضور دهدار در المپیک در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد گرفت. دهدار هر چند که در مسابقات جهانی ۲۰۲۲ کلمبیا موفق به کسب عنوان نایب قهرمانی جهان شد اما در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ ریاض و قهرمانی آسیای ۲۰۲۳ جینجو نتوانست عملکرد چشمگیری داشته باشد.

نماینده خوزستانی تیم ملی در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو نیز در حرکت یکضرب اوت کرد و حذف شد. او در مسابقات قهرمانی آسیای ۲۰۲۳ کره جنوبی عنوانی بهتر از پنجم کسب نکرد. دهدار در مسابقات جهانی عربستان نیز با ۳۸۶ کیلوگرم به عنوانی بهتر از نهم نرسید.

بیم و امیدهای وزنه‌برداری ایران در تاشکند

بازگشت هیجان به دسته فوق سنگین

شرایط ایران در دسته فوق‌سنگین بسیار متفاوت از ۱۰۲ کیلوگرم است. در این دسته علی داودی به پشتوانه نیروی جوانی و مدال نقره المپیک رقیب سرسختی برای قهرمانان ارمنی، بحرینی و سوری به شمار می‌رود و حتی منتظر لغزش غول گرجستانی است. تالاخادزه در چند دوره گذشته مسابقات قهرمانی جهان و اروپا به مانند گذشته به دلیل مصدومیت نتوانسته رکوردشکنی کند و حتی در برخی از رقابت‌ها میلیمتری عنوان نخست را به دست آورد.

البته تالاخادزه به پشتوانه رکورد یک‌ضرب خود می‌تواند شرایط لازم را برای کسب مدال طلا المپیک فراهم کند. تالاخادزه افسانه‌ای در یک‌ضرب موفق به مهار ۲۲۵ کیلوگرم شده و در آخرین مسابقات جهانی (ریاض) با مهار ۲۲۰ کیلوگرم نشان داد هنوز در این دسته حرف اول را می‌زند. البته در کنار تالاخادزه ۲ قهرمان دیگر ارمنستانی حضور دارند که رکوردهای یک‌ضرب بسیار خوبی از خود به جای گذاشتند. گورمیناسیان وزنه‌بردار ارمنی‌الاصل بحرین با ۲۱۷ کیلوگرم و لالایان ارمنستانی با ۲۱۲ کیلوگرم رقیبان جدی داودی هستند.

یکی از اتفاقات خوب پیکارهای قهرمانی آسیا در تاشکند ضعف گورمیناسیان ارمنی در مهار وزنه بود. وی در یک‌ضرب ۲۰۷ کیلوگرم و در دوضرب نیز ۲۳۶ کیلوگرم را مهار کرد تا با ۴۴۳ کیلوگرم به عنوان نایب قهرمای آسیا برسد.

گورمیناسیان بحرینی در حرکت یک‌ضرب مغلوب وزنه ۲۱۲ کیلوگرمی شد و در دوضرب نیز نتوانست وزنه ۲۴۲ کیلوگرمی را مهار کند. در این دسته «من اسعد» سوریه‌ای به عنوان قهرمانی رسید. قهرمان آسیا هر چند که در یک‌ضرب با مهار وزنه ۱۹۲ کیلوگرمی عملکرد مناسبی نداشت اما با مهار وزنه ۲۵۲ کیلوگرمی در دوضرب نشان داد می‌تواند در المپیک مدعی رسیدن به سکوی مدالی باشد.

داودی که اکنون به شرایط بسیار مطلوبی در حرکت دوضرب رسیده می‌تواند تا المپیک ۲۰۲۴ پاریس شرایط را برای تقویت حرکت یک‌ضرب خود فراهم تا بتواند در قلب اروپا دومین مدال المپیکی خود را ضرب کند. داودی در پاریس برخلاف توکیو بی‌رقیب نیست بلکه باید در کنار پولادسرد رقابت سختی را با قهرمانان بزرگ جهان و المپیک داشته باشد.

بیم و امیدهای وزنه‌برداری ایران در تاشکند

منبع ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *