قائم مقام بنیاد ملی نخبگان از راه‌اندازی «رصدخانه ملی مهاجرت نخبگان» در آینده نزدیک با چهار ماموریت رسیدگی به حوزه معیشت، اشتغال، تحصیل و مهاجرت و بر مبنای همکاری‌های بین دستگاهی خبر داد.

به گزارش اداره کل  روابط عمومی   مرز اقتصاد 

مساله مهاجرت و کوچ نخبگان و استعدادهای برتر از ایران به طورحتم یکی از مسائل مهم کشور است که به خصوص در یک دهه اخیر و همزمان با توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری کشور، همواره در محافل مختلف دانشگاهی مورد بحث و منازعه بین کارشناسان حوزه های مختلف بوده است.

هرچند سخنان برخی نخبگان مبنی بر وجود دلالان و واسطه هایی از سایر کشورها از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس که بسیار آزادانه با پیشنهادات وسوسه انگیز برخی از مخترعان، نخبگان و مبتکران را به مهاجرت ترغیب و آنها را راهی این کشورها می کنند، این مساله را تا حدودی تایید می کند اما متاسفانه به علت نبود یک مرکز مناسب سنجش وضعیت رصد و پایش نخبگان به منظور تهیه آمار صحیح، این موضوع همواره با حدس و گمان و البته گاه با ارائه آمارهای غیررسمی همراه بوده است.

شمارش معکوس برای راه‌اندازی رصدخانه ملی مهاجرت نخبگان

بر همین اساس و به دنبال استفاده از تیترهای زرد و گزنده در حوزه مهاجرت نخبگان توسط برخی رسانه ها که بیشتر با هدف تحریک حساسیت و افزایش احتمالی مخاطبان و فضاسازی سیاسی و به هم زدن جو روانی جامعه انجام می شود، بنیاد ملی نخبگان درصدد ایجاد و راه اندازی رصدخانه ملی مهاجرت نخبگان برآمد.

نتیجه اقدامات چندین ماهه بنیاد ملی نخبگان در راه اندازی رصدخانه ملی مهاجرت نخبگان را از قائم مقام این مجموعه جویا شده ایم.

سیدسلمان سیدافقهی در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه ماموریت راه اندازی رصدخانه ملی مهاجرت نخبگان طبق مصوبه هیات امنای بنیاد ملی نخبگان در سال ۱۴۰۱ به این مجموعه سپرده شده است، افزود: البته این ماموریت در مصوبه اسفندماه ۱۴۰۱ هیات وزیران به موارد دیگری نیز توسعه یافت.

وی افزود: مجموعه رصدخانه ملی مهاجرت نخبگان علاوه بر ماموریت رصد مهاجرت استعدادهای برتر کشور، چندین وظیفه و ماموریت دیگر از جمله رسیدگی به حوزه معیشت، اشتغال، تحصیل و بیمه نخبگان را بر اساس همکاری های بین دستگاهی برعهده خواهد داشت.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در ادامه، تنها مانع راه اندازی رصدخانه مهاجرت ملی نخبگان را همکاری نکردن برخی دستگاه های مربوطه برای دراختیار قرار دادن داده ها و اطلاعات قابل اطمینان و صحیح به بنیاد ملی نخبگان اعلام کرد.

سیدافقهی در عین حال تصریح کرد: البته با پیگیری های انجام شده از دفتر رییس جمهور برای ایجاد رصدخانه ملی مهاجرت نخبگان به نتایج خوبی رسیده ایم و با ابلاغ آیت الله رئیسی به زودی رصدخانه به معنای واقعی و جدید برپایه اطلاعات جامع راه اندازی می شود.

وی گفت: هم اکنون به دلیل اینکه اخذ داده ها توسط بنیاد ملی نخبگان به صورت منظم و دوره ای نیازمند سازوکار بالادستی است و هنوز به نتیجه نهایی نرسیده ایم، درحال پیگیری برای اجرایی کردن سازوکارهای مربوطه هستیم تا دستگاه ها ملزم به همکاری شوند و در این صورت می توانیم در حوزه های مختلف ماموریتی وظیفه خود را به شکل مناسب انجام دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *