اکران فیلم سینمایی «عروسک» آخرین ساخته مرحوم اصغر یوسفی‌نژاد براساس نسخه تدوین شده توسط خود او به نمایش عمومی درمی‌آید.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی  مرز اقتصاد ؛اصغر یوسفی‌نژاد را می‌توان یکی از نام‌های کشف شده در جشنواره فیلم فجر دانست که با اولین فیلمش «اِو» (خانه) در بخش سودای سیمرغ سی‌وپنجمین جشنواره فجر توجه زیادی را به خود جلب کرد؛ به همین دلیل وقتی پنج سال بعد در چهلمین دوره این جشنواره با فیلم «عروسک» متقاضی حضور در جشنواره شد، فیلمش به عنوان یکی از آثار کنجکاوی‌برانگیز این رویداد محسوب می‌شد اما با رد شدن فیلم توسط هیأت انتخاب سرنوشت فیلم و شاید فیلمسازش هم تغییر کرد.

داستان «عروسک» همانند اولین ساخته یوسفی‌نژاد در تبریز اتفاق می‌افتد و به زبان ترکی است و در حالی به جشنواره راه پیدا نکرد که برخی اعضای هیأت انتخاب آن را اثری قابل توجه و مورد پسند دانستند. بهروز افخمی یکی از اعضای این هیأت با اشاره به اینکه  نبود «عروسک» در جشنواره دل هیأت انتخاب را سوزاند، به ایسنا گفته بود: متاسفانه فیلمساز «عروسک» در حالی که دومین فیلم خود را ساخته بود، از دنیا رفت. او از فیلمسازانی بود که ما را حیرت زده کرد.

اگرچه این فیلم در جشنواره پذیرفته نشد، اما مرحوم یوسفی‌نژاد که شهریور سال گذشته پس از یک سکته مغزی از دنیا رفت، به همراه جلیل اکبری صحت (تهیه‌کننده فیلم) پیگیر اکران عمومی فیلمش بود که آن هم در پیچ و خم‌هایی گرفتار شد و سرانجام با رفع موانع «عروسک» آماده اکران شد.

با وجود آنکه پیش‌ببینی می‌شد فیلم خیلی زودتر به سینماها بیاید، طبق اعلامی رسمی «عروسک» هم به چرخه اکران نوروزی رسیده تا علاوه بر تنوع موضوعی و ژانری که مورد توجه مدیران سینمایی است، تنوع زبانی هم در فیلم‌های نوروزی برای مخاطبان جذابیت دیگری ایجاد کند.

طبق پیگیری ایسنا از تهیه‌کننده فیلم، اکران «عروسک» که در گروه هنر و سینمایی هنر و تجربه روی پرده می‌رود، از شهر تبریز آغاز خواهد شد و بعد در دیگر شهرهای ترک زبان هم اکران می‌شود.

اکبری صحت گفت: برای اکران «عروسک»  براساس تجربه فیلم «اِو» عمل می‌کنیم که در تبریز فروش خوبی داشت و تلاش می‌کنیم این اتفاق برای فیلم «عروسک» هم تکرار شود. در این زمینه از شهرداری و نهادهای فرهنگی تبریز، اردبیل و ارومیه هم درخواست همراهی داریم و پس از اکران در این شهرها، سراغ دیگر شهرهای ترک زبان هم خواهیم رفت.

او همچنین اشاره کرد: یک نسخه ۹۰ دقیقه‌ای از فیلم «عروسک» اکران می‌شود که با نظر نهایی اضغر یوسفی‌نژاد تدوین شده بود.

اصغر یوسفی‌نژاد با فیلم «اِو» (خانه) در سینمای ایران شناخته شد در حالی که سال‌ها بود به عنوان نویسنده و منتقد در رسانه‌های سینمایی از جمله مجله «فیلم» قلم می‌زد و نقد می‌نوشت و نیز فیلم‌های کوتاه و سریال‌های تلویزیونی ساخته بود.

«اِو» به عنوان نخستین فیلم بلند یوسفی‌نژاد که اولین بار در جشنواره سی‌وپنجم فیلم فجر به نمایش درآمد تحسین خیلی از تماشاگران را برانگیخت و حتی «گاد فری چشایر» – عضو انجمن ملی منتقدان آمریکا – یادداشتی را درباره این فیلم نوشت و طرح داستان آن را پر تعلیق و میزانسن‌هایش را استادانه عنوان کرد.

انتهای پیام/

منبع : ایسنا

لینک کوتاه :https://marzeeghtesad.ir/?p=13053

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *